مشروح/ سردار خضرایی:

دوران دفاع مقدس سرشار از حماسه، شور و ایثار بود/ لزوم مقتل‌نویسی جنگ تحمیلی

مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت، دوران دفاع مقدس را سرشار از حماسه، شور و ایثار دانست و گفت: متاسفانه استفاده بهینه‌ای از معارف دفاع مقدس نشده است.
کد خبر: ۲۰۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱ - 29May 2014

دوران دفاع مقدس سرشار از حماسه، شور و ایثار بود/ لزوم مقتل‌نویسی جنگ تحمیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، سردار «جواد خضرایی» مدیرعامل باغموزه دفاع مقدس در سومین گردهمایی پیشکسوتان امداد، نجات و درمان که صبح امروز در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: بدترین نوع نمایش دفاع مقدس این است که آن را در قالب ابزار نشان دهیم، زیرا در هر جنگی ابزار وجود دارد، اما امروز نقش تحقیق و پژوهش بسیار پر رنگتر و با اهمیتتر از بیان میزان تسلیحات و موارد عِدّه و عُدّه صفر نظامی است.

وی با اشاره به آمار بالای تجهیزات نظامی رژیم بعث عراق گفت: زمانی که جنگ تحمیلی از سوی عراق آغاز شد، این کشور هزار و ۵۰۰ دستگاه تانک داشت و به همین میزان هم در طول ۸ سال دفاع مقدس از دست داد و در پایان جنگ دارای پنج هزار و صد دستگاه بود و از نظر بالگرد و هواپیما نیز از چنین شرایطی برخوردار بود.

مدیرعامل باغموزه دفاع مقدس با تاکید بر اینکه معارف دفاع مقدس باید از طریق بیان آنچه در آن دوران اتفاق افتاده عنوان شود، ادامه داد: معارف دفاع مقدس اگر بازگو نشود هیچ سودی برای نسل آینده کشورمان که نیازمند داشتن روحیهای حماسی است، ندارد.

خضرایی یادآور شد: ما در شرایطی هستیم که در طول دوران دفاع مقدس ۱۹۸ هزار نفر از بهترین فرزندان خود را در راه اعتلای اسلام و انقلاب فدا کردهایم، پس ما وظیفه داریم این جنگ تحمیلی را برای آیندگان به خوبی تعریف کنیم.

وی با انتقاد از اینکه هرگاه به مناسبتی میخواهیم دوران دفاع مقدس را بیان کنیم نمایشگاهی از ابزار و ادوات نظامی نشان میدهیم، تصریح کرد: مردم ما به دفاع مقدس علاقهمند هستند، اما ما از بیان نکات معرفتی دفاع مقدس غفلت کردهایم و نتوانستیم معنای واقعی دفاع را برای جامعه بیان کنیم.

مدیرعامل باغموزه دفاع مقدس ادامه داد: در دوران دفاع مقدس فقط رزمندگان در کسب موفقیتها مؤثر نبودند، بلکه عدهای نیز در پشت جبههها مثل کسانی که لباس رزمندگان را میدوختند و یا امدادگران و پزشکانی که به درمان مجروحان میپرداختند نیز در این توفیقات سهیم بودند؛ میتوان گفت اگر تاثیرگذاری این افراد بیشتر از رزمندگان نبود، کمتر از آنها هم نبود.

سردار خضرایی در ادامه با بیان اینکه کتابهایی که در حوزه دفاع مقدس به نگارش درآمده بیشتر به بخش خود جنگ پرداخته است و نه به معارف آن یادآور شد: دفاع مقدس سرشار از حماسه، شور و ایثار بود. مقطعی که میتواند برای آیندگان، تمدنساز باشد، اما متاسفانه استفاده بهینهای از این معارف دفاع مقدس نشده است، هرچند مردم احترام زیادی برای آن دوران قائل هستند، اما همانطور که اشاره شد نتوانستیم معارف واقعی دفاع مقدس را به جامعه منتقل کنیم.

وی با یادآوری واقعه عاشورا، از آن به عنوان نمونهای تاریخی برای الگو گرفتن جهت ترویج معارف دفاع مقدس یاد کرد و گفت: ۱۳۳۴ سال است که از واقعه عاشورا میگذرد، اما ما هیچگاه به نوع آرایش سپاه امام حسین(ع) و سلاحهای آنها نمیپردازیم و فقط آنچه که به آن اشاره میشود حماسهآفرینیهایی است که بر اثر تربیت عدهای قلیل در قبال کفار صورت گرفته است؛ به همین خاطر ما حضرت ابوالفضل(ع) را در اوج ادب و حضرت علی اصغر(ع) را قله مظلومیت میدانیم و این به خاطر همان بحث انتقال معارف عاشوراست.

مدیرعامل باغموزه دفاع مقدس با اشاره به اینکه تاکنون به نوشتن مقتل دفاع مقدس روی نیاوردهایم، بیان کرد: اگر آنچه که در سینههای یکایک رزمندگان و همه کسانی که در دوران دفاع مقدس نقش داشتند بیان نشود نمیتوان انتظار داشت که جامعه آینده با معارف دفاع مقدس آشنا شود؛ به عبارت دیگر اگر آنچه که حادث شده را بیان نکنیم، در آینده کسانی آن واقعه را مقتلنویسی میکنند که باعث میشود دفاع مقدس به حاشیه برود.

خضرایی با انتقاد از اینکه در بخش پزشکی نظام تربیتی و آموزشی کشورمان از تجارب بهداشت و درمان دفاع مقدس استفاده نشده است، گفت: نسلهای آتی نیازمند این هستند که آنچه حکایت از حماسه و معرفت بوده به درستی دریافت کنند، زیرا اگر این اصل صورت نگیرد، دیگران به غلط آن را مینویسند؛ همانگونه که اکنون فیلمهایی که در حوره دفاع مقدس به نمایش درمیآید دفاع مقدس را به خوبی معرفی نمیکند؛ چراکه بخش ارزشی و شورآفرینی آن دوران را بیان نمیکند.

وی در پایان بیان کرد: اگر چه همه ما با مشکلاتی مواجه هستیم، اما این موضوع بیان معارف دفاع مقدس را از ما سلب نمیکند. در همین راستا باغموزه دفاع مقدس در حال تحقیق در ۱۳ رشته دفاع مقدس است و این آمادگی را دارد که از تمام کسانی که در حوزه دفاع مقدس نقشی داشتهاند برای ضبط و ثبت خاطراتشان دعوت به عمل میآورد و امیدواریم که چهلمین همایش تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس نیز در این محل برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در پایان این مراسم از ۱۲ خانواده شهید عرصه بهداشت و درمان دفاع مقدس با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار