گفت‌وگوی مشروح دفاع پرس با سردار سنایی‌راد؛

جنگ رسانه‌ای در سوریه مقدم بر عملیات نظامی است/ از رسانه‌های داخلی برای حمایت جبهه مقاومت انتظار بیشتری داریم

معاون سیاسی سپاه با بیان اینکه جنگ‌های امروز نمی‌توانند بدون پیوست رسانه‌ای و کار فرهنگی توفیقی داشته باشند، گفت: جنگ در سوریه قبل از اینکه در میدان عملیات نظامی باشد، در عرصه رسانه است.
کد خبر: ۲۱۲۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷ - 13November 2016
جنگ رسانه‌ای در سوریه مقدم بر عملیات نظامی است/ از رسانه‌های داخلی برای حمایت جبهه مقاومت انتظار بیشتری داریمسردار «رسول سنایی راد» معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس اظهار داشت: جنگ های امروز نمی توانند بدون پیوست رسانه ای و کار فرهنگی توفیقی داشته باشند.

وی افزود: دشمنان با ابزار تبلیغاتی که در اختیارشان هست جنگ را مشروعیت سازی کرده و افکار عمومی را به سمت اهداف جنگی‌شان همسو می‌کنند؛ به همین دلیل شاهد بودیم که آمریکایی ها چطور در حمله به عراق و افغانستان از تمامی ظرفیت های خود جهت اغنای افکار عمومی داخلی و حتی جهانی استفاده کردند.
 
سردار سنایی راد با بیان اینکه آمریکایی ها در جریانات گذشته نشان داده‌اند که اهل مذاکره و گفت وگو نیستند، خاطرنشان کرد: این اتفاق در ماجرای جنگ‌های نیابتی از جنگ لیبی آغاز شد؛ آقای قذافی با تصور اینکه می تواند تهدید را با مذاکره حل کند، تاسیسات هسته ای را اوراق کرد، برد موشک ها را تا شعاع 300 کیلومتری کاهش داد، در برخی موضوعات به راضی کردن طرف مقابل خساراتی را پرداخت کرد و حتی عوامل امنیتی که آمریکایی ها به آن مشکوک بودند را تحویل داد.

وی ادامه داد: در نهایت نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد، بلکه تهدید عملیاتی شد و لیبی با تهاجم سخت ناتو مواجه شد و همانطوری که این جریان برای جهان اسلام نوعی غافلگیری محسوب می شد، توسعه این جنگ از لیبی به سوریه نیز به همان اندازه با غافلگیری همراه بود.

معاون سیاسی سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: به طوریکه حتی برخی سیاسیون داخلی ما هم در آن دوره به مشروعیت جبهه مقاومت در سوریه با نگاهی تردیدآمیز می نگریستند و از مقاومت ارتش سوریه در برابر تکفیری ها به عنوان سرکوب ملت یاد می کردند و حتی آقای بشار را هم با برخی از سران مرتجع کشورهای عربی مقایسه می کردند. به نظر می رسد این غافلگیری در عرصه رسانه هم واقع شد.

وی یادآور شد: البته بعد از مدتی مشخص شد که بخش عمده نیروهای مخالف دولت سوریه نیروهای چند ملیتی هستند که از سایر کشورها در این سوریه حضور یافته اند. و یا اینکه از مناطق مرزی ما در غرب کشور قصد تجاوز داشتند که با هوشیاری نیروهای مسلح از هم پاشیده شدند.
 
** در سوریه جنگ در عرصه رسانه پیش از انجام عملیات نظامی است

سردار سنایی راد با اشاره به اهمیت استفاده از دستگاههای تبلیغاتی در جنگ های نیابتی اظهار داشت: امروز شاهد هستیم که  نسل جدید تکفیری ها در استفاده از شبکه های ارتباطی و سامانه های تبلیغاتی به هیچ وجه با نسل قبلی همچون گروه طالبان قابل مقایسه نیستند. به نحوی که شما یک عکس از «ملا محمد عمر» نمی بینید اما گروه های تکفیری امروز در پیشبرد اهداف میدانی خود برای اجرای تاکتیک های عملیات روانی و ایجاد رعب و وحشت از دقیق ترین و پیشرفته ترین وسایل و ابزارهای دیجیتالی استفاده کرده و در راستای منویات خود تصاویر و کلیپ ها و مطالب خود را منتشر می کنند.
 
وی گفت: حال آنکه در اینطرف ماجرا جبهه مقاومت از ابزار تبلیغی قوی برخوردار نیست. واقعیت این است که در سوریه جنگ قبل از اینکه در میدان عملیات نظامی باشد جنگ در عرصه رسانه است و شما می بیند العربیه و الجزیره دقیقا رسانه های همان کشورهای اصلی و حامی تروریست ها یعنی عربستان سعودی و قطر هستند و بعد ترکیه ورود پیدا کرده و برد رسانه ای آنان را افزایش داده است.

معاون سیاسی سپاه اضافه کرد: در سه سال نخست، جریان رسانه ای غرب نیز کاملا در راستای منافع تکفیری ها گام بر می داشت.
 
** انتظار از رسانه های داخلی برای حمایت از جبهه مقاومت بیش از گذشته است
 
سردار سنایی راد تصریح کرد: همانطوری که عنوان شد بخش رسانه ای برای تقویت جبهه تکفیری ها پیش از جنگ مهیا شده بود و با آنان همراهی کرده، در صورتیکه در این سوی بخش رسانه ای بعد از ورود حزب الله، که در شرایط کاملا اضطرای وارد میدان شد تازه کار خود را به شکل محدودی آغاز کرد. می توان این نقد را بر مجموعه رسانه ای جهان اسلام و حتی رسانه های غربی مدعی حقوق بشر و آزادی بیان داشت که در این رابطه آن گونه که انتظار می رفت عمل نشده است.

وی عنوان کرد: امروز در عرصه نبرد ماهیت طرفین مشخص است و جریان تکفیری امروز ماهیت ضد انسانی خود را از سربریدن شهروند فلسطینی نوجوان تا زیر پا گذاشتن همه خطوط قرمز مرتبط با میدان جنگ نشان داده است، لذا امروز باید مطالبه گری از جریان حامیان مقاومت از این تاخیر و تعلل و بعضا همراهی هایی که به نفع جریان تکفیری انجام می شود، صورت بگیرد.
 
سردار سنایی راد گفت: متاسفانه رسانه های داخلی ما به تناسب اهمیت موضوع برد لازم را برای مقابله رسانه ای در این جنگ ندارند، اما نسبت به دو سال گذشته امروز نگاه رسانه های ما به کلی نسبت به این موضوع متفاوت از گذشته است چراکه برخی از سیاسیون ما قائل به حمایت از جریان مقاومت نبودند اما امروز رسانه های ما با مشخص شدن ماهیت تروریستی جریانات تکفیری در حوزه جبهه مقاومت یکدست شده اند و می توان گفت امروز انتظار از رسانه های داخلی در حمایت از جبهه مقاومت خیلی بیشتر از گذشته است.
 
** طرح موضوع کنار گذاشتن توان دفاعی جنبه سیاسی و انتخاباتی دارد

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه برخی از مسئولان می گویند اگر امروز ژاپن یا آلمان در حوزه اقتصاد پیشرفت کرده اند به علت دور شدن از مباحث نظامی بوده، اظهار داشت: به نظر من طرح این نوع مباحث در شرایط فعلی بیشتر جنبه سیاسی و انتخاباتی دارد، برخی می خواستند این پیام را بدهند که طراحان برجام دنبال دفع تهدید با استفاده از ابزار غیر نظامی و دیپلماتیک هستند و این نظامیان هستند که می خواهند در این ماجرا کارشکنی داشته باشند؛ لذا این حرف در شرایطی که ما امروز در چهاراه تهدید عربستان، طالبان، داعش و برخی گروههای افراطی پاکستان قرار داریم، به نظر می رسد، به دور از عقلانیت و مغایر با امنیت ملی ما است.

معاون سیاسی سپاه ادامه داد: امروز عربستان هم پشت سر منافقان قرار گرفته و برای اینکه بخواهد در برابر ما صف آرایی کند هیچ ابایی ندارد و حتی به ائتلاف عربی می گوید که از جمهوری اسلامی همچون دشمن یاد کند.

وی بیان کرد: در بررسی این موضوع آیا کشورهای ژاپن و آلمان داوطلبانه نداشتن نیروی نظامی را پذیرفتن یا اینکه به آنها تحمیل شد؟ و در مقابل اگر امروز بخواهیم نسبت بودجه نظامی این دو کشور را با ایران در نظر بگیریم کاملا مشخص می شود که این حرف اشتباه است. امروز اگر کشورهای غربی حاضر به مذاکره با ما هستند، به پشتوانه قدرت بازدارندگی و نظامی ایران اسلامی است که این افراد با ما مذاکره می کنند و در این شرایط این نوع موضع گیری می تواند جفا در حق نیروهای مدافع هم به حساب آید.
 
** سازماندهی ظرفیتها و امکانات جهت ارائه خدمت رسانی به زائران اربعین توسط سپاه

سردار سنایی راد در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درخصوص نقش سپاه پاسداران در برگزاری همایش میلیونی اربعین حسینی گفت: الحمدالله تمام امور مرتبط با اربعین حسینی کاملا مردمی و با کمک های مردم صورت می گیرد و حضور سپاه پاسداران در این رابطه برای سازماندهی ظرفیتها و  امکانات جهت ارائه خدمت رسانی بهتر است، بدین ترتیب اگر موکبی برپا می شود غالبا از هزینه خود مردم است.

وی افزود: بر حسب اعتمادی که  مردم، مجموعه های شرکتی و هیئت ها به سپاه پاسداران دارند در بخش هایی از مسیر راهپیمایی و مناطق در دو طرف مرز امکانات و ظرفیت های خود را در اختیار سپاه پاسداران قرار می دهند که سپاه پاسداران نیز به تناسب نیازها ظرفیت های انسانی و خدماتی را تقسیم و سازماندهی می کند. همچنین سپاه از امکانات ترابری خود برای تسهیل رفت و آمد مردم استفاده می کند.
 
انتهای پیام/221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار