یادداشت/ یدالله جوانی

بسیج، انقلابی‌گری مبارزه با فساد و اشرافی‌گری

دشمنانی که طی 37 سال گذشته، با توطئه‌های گوناگون موفق به شکست انقلاب اسلامی و فرو ریختن جمهوری اسلامی نشدند، اینک امید دارند با ترویج فساد و اشرافی‌گری در کشور این انقلاب توحیدی با آرمان تمدن‌سازی را، از حرکت باز دارند.
کد خبر: ۲۱۴۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱ - 26November 2016
بسیج، انقلابی‌گری مبارزه با فساد و اشرافی‌گریبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، «یدالله جوانی» طی یادداشتی در روزنامه «جوان» نوشت:

«بسیج، انقلابی و خدمتگزار»، شعار امسال بسیج است و بر همین اساس، روز شنبه ششم آذرماه مصادف با ششمین روز از هفته بسیج، با نام «بسیج، انقلابی‌گری، مبارزه با فساد و اشرافی‌گری» نامگذاری شده است.

اگر ماهیت و رسالت بسیج از یک طرف و خطر فساد و اشرافی‌گری برای نظام اسلامی به عنوان یک تهدید بزرگ از طرف دیگر، مورد توجه جدی مسئولان و کارگزاران نظام قرار گیرد، آن‌گاه اهمیت این نامگذاری و ضرورت توجه جدی به آن مشخص می‌شود.  برای رسیدن به فهم و درک درست از بسیج و ماهیت آن، تمرکز بر کلید واژه‌های توصیفی حضرت امام (ره) به عنوان مؤسس بسیج، از این نهاد انقلابی کفایت می‌کند. کلیدواژه‌هایی چون:

1 ـ «بسیج؛ شجره طیبه و درخت تناور پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد...»

2 ـ «بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند.»

3 ـ «بسیج میقات پابرهنگان و معراج پاک اندیشه اسلامی است که تربیت یافتگان آن نام و نشانی در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند.»

4 ـ «بسیج لشگر مخلص خداست که دفتر تشکیل آن را همه مجاهدان، از اولین و آخرین امضا نموده‌اند.»

آری براساس همین توصیف از ماهیت بسیج است که رهبر کبیر انقلاب اسلامی با توجه به کار ویژه این لشکر مخلص خدا در طول هشت سال دفاع مقدس، نقشه راه سلامت، سعادت، عزت، استقلال و پیشرفت کشور را چنین ترسیم نمودند: «خلاصه کلام اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین‌انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد شد و الا هر روز باید منتظر حادثه ماند.»

به‌طور قطع می‌توان گفت؛ تفکر بسیجی مورد نظر حضرت امام (ره) براساس آن توصیف‌ها از بسیج، تفکری جامع‌الاطراف برای نوآوری‌ها، بن‌بست‌‌شکنی‌ها و برداشتن تمامی موانع از سر راه انقلاب تا رسیدن به حیات طیبه و تحقق تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمان اصلی انقلاب اسلامی است. با نگاهی اینچنینی به بسیج از منظر حضرت امام (ره)، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی که پرچمدار مکتب روح‌الله است، در وصف بسیج می‌فرمایند: «بسیج یک حقیقت منحصربه‌فرد در نظام جمهوری اسلامی است که حاکی از نهایت توانایی مکتب و تفکر عمیق و ماندگار انقلاب اسلامی در این سرزمین است.» معظم‌له با نگاهی کارکردی به این حقیقت منحصر به فرد می‌فرماید: «بسیج عبارت است از مجموعه عظیمی از انسان‌هایی که در میدان خطر، در میدان مجاهدت و در میدان تلاش، آنجایی که به گذشت، به اغماض از استراحت و آسایش و به اخلاص در اقدام و عمل احتیاج دارد،‌ پیش‌قدم است.»

بدون تردید، میدان مبارزه با فساد و اشرافی‌گری، یکی از آن میدان‌های پرخطری است که اکنون براساس نیاز انقلاب، بسیج باید به آن وارد شود. دشمنانی که طی 37 سال گذشته، با توطئه‌های گوناگون موفق به شکست انقلاب اسلامی و فرو ریختن جمهوری اسلامی نشدند، اینک امید دارند با ترویج فساد و اشرافی‌گری در کشور این انقلاب توحیدی با آرمان تمدن‌سازی را، از حرکت باز دارند. تمامی دلسوزان انقلاب اسلامی و نظام دینی و استقلال کشور، این خطر را باید جدی بگیرند. برای فهم و درک از میزان این خطر، تأمل در فتنه سال 88 کفایت می‌کند. جریان اشرافی‌ شکل گرفته در دوران بعد از انقلاب اسلامی، عامل اصلی داخلی در پدیدآوردن فتنه 88 است. جریانی که برای رسیدن به دنیای خود، با بیگانه همراه شد و خواسته یا ناخواسته، ابزاری شد در دست دشمنان ملت. رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، طی 27سال گذشته، این جریان و افراد آن را، با کلید واژه‌هایی چون: نوکیسه‌ها، صاحبان ثروت‌های بادآورده، رانت‌خواران و خاصه‌خواران توصیف نموده‌اند. معظم له در دوره اصلاحات فرمودند، اگر منظور از اصلاحات، مبارزه با فقر، فساد، تبعیض  و بی‌عدالتی باشد، ما هم با این اصلاحات موافق هستیم. متأسفانه در آن دوره اصلاح‌طلبان، به جای مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و بی‌عدالتی، اصل نظام اسلامی و تغییر ساختارها را نشانه رفتند.

با توسعه فساد و تقویت فرهنگ اشرافی‌گری در کشور، مقام معظم رهبری در سال 1380، فرمان هشت ماده‌ای مبارزه با مفاسد را خطاب به رؤسای قوای سه‌گانه صادر کردند. در عمل این فرمان و رهنمودهای بعدی در خصوص مبارزه با فساد جدی گرفته نشد. در سال 1388، فتنه 88 با حمایت جریان اشرافیت، علیه جمهوریت و اسلامیت نظام شکل گرفت. وقتی فساد 3 هزار میلیارد تومانی در اواخر دولت دهم رخ نمود، مقام معظم رهبری با اشاره به این پدیده تلخ در جمهوری اسلامی، فرمودند، اگر آنچه تاکنون درخصوص مبارزه با فساد گفته شده بود جدی گرفته می‌شد، امروز  شاهد چنین پرونده‌هایی نبودیم. در دولت یازدهم موضوع حقوق‌های نجومی، زنگ خطر فساد در سیستم اداری کشور را به صدا در آورد. مقام معظم رهبری از این پدیده با عناوینی چون؛ حمله به ارزش‌ها، خیانت به آرمان‌ها، برداشت‌های غیر منصفانه و نامشروع یاد کردند، ضرورت برخورد جدی با این پدیده را، در چندین نوبت متذکر شدند. به رغم همه این رهنمودها و تذکرات، به دلایل گوناگون هنوز یک مبارزه جدی و فراگیر با جریان سازمان یافته فساد و جریان اشرافیت مولود این فساد، شکل نگرفته است. تأمل در خطرات ناشی از این فسادها و اشرافی‌گری، نشان می‌دهد یکی از نیازهای فوری امروز کشور، مبارزه با فساد و اشرافی‌گری است. جریان فساد و اشرافی‌گری، در نقطه مقابل جریان انقلاب است و مانع بزرگی بر سر راه تحقق آرمان‌های انقلاب به حساب می‌آید. اکنون این جریان، با تمام توان خود به دنبال اجرایی‌کردن نظریه سازش با استکبار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در پشت صحنه نظریه سازش با امریکا، جریان اشرافیت قرار دارد. امریکایی‌ها از طریق نفوذ در ایران و تقویت خط سازش با موقعیت‌بخشی به صاحبان این نگاه، به دنبال محدودسازی قدرت جمهوری اسلامی و مهار ایران هستند. بنابراین مبارزه با جریان فساد سازمان‌یافته در کشور و خطر اشرافی‌گری در جمهوری اسلامی، یک ضرورت قطعی و اجتناب‌ناپذیر است. برای این مبارزه، بسیج مسئولیت دارد. همان نوع رسالت و مسئولیتی که بسیج در دوران دفاع مقدس برای رفع تجاوز دشمن خارجی و برقراری امنیت کشور داشت، اکنون چنین رسالت و مسئولیتی را در راستای مبارزه با فساد و اشرافی‌گری بر عهده دارد. بسیج به تعبیر مقام معظم رهبری، آن نیروی مؤمن و مجاهد با بصیرتی است که همواره در صحنه برای دفاع از ارزش‌ها و مقابله با توطئه‌ها و ضدارزش‌ها، حضوری فعال و مؤثر دارد. امروز برای دفاع و حفظ جمهوری اسلامی به عنوان مهم‌ترین ارزش، باید با فساد و اشرافی‌گری مبارزه کرد. این مبارزه باید یک مبارزه مردمی باشد، همانطور که دفاع از کشور در دفاع مقدس، یک دفاع مردمی بود.

بسیج مظهر مردم سالاری دینی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان، مسئولان و جمعی از بسیجیان در روز چهارشنبه گذشته به مناسبت هفته بسیج، با توصیف بسیج به عنوان مظهر مردم‌سالاری دینی، در تعریف دقیق مردم‌سالاری فرمودند: مردم‌، سالار زندگی خود براساس دین اسلام هستند. براساس این تعریف دقیق از مردم‌سالاری از یک طرف و تجلی این مردم‌سالاری در بسیج برای حضور در تمامی صحنه‌ها، از طرف دیگر بسیج با حضور قانونمند و تعریف شده در مبارزه با فساد و اشرافی‌گری، می‌تواند کمک بزرگی به دستگاه‌ها و نهادهای متولی این امر، خصوصاً دستگاه قضایی بنماید.

برای رسیدن به این نقطه مطلوب و شکل‌دهی به نهضت مبارزه با فساد و اشرافی‌گری در کشور به کمک نیروهای بسیجی، سازمان بسیج باید در جست‌وجوی راهکارهای قانونی و مؤثر باشد. بنابراین براساس سرفصل‌ اعلامی از سوی مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان در هفته گذشته مبنی بر تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورزی در راستای اجرای صحیح مأموریت‌ها، باید چگونگی مبارزه با فساد و اشرافی‌گری، یکی از موضوع‌های با اولویت بسیج در این هیئت‌های اندیشه‌ورزی باشد. به طور مشخص در این هیئت‌های اندیشه‌ورزی، با هدف برنامه‌ریزی دقیق برای استفاده از ظرفیت بسیج در راستای مبارزه با فساد و اشرافی‌گری، می‌توان محورهای زیر را مورد بررسی قرار داد:

1 ـ چالش‌های حقوقی و قانونی مبارزه با فساد و اشرافی‌گری و راه‌کارهای مناسب برای رفع این چالش‌ها.

2 ـ چگونگی گفتمان‌سازی برای تبدیل مبارزه با فساد به یک مطالبه عمومی

3 ـ چگونگی تقویت نظارت عمومی براساس اصل امر به معروف و نهی از منکر با هدف مبارزه با فساد و اشرافی‌گری.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار