گزارش/

از «بعث» تا «داعش»؛ نگاهی به «گروهک‌های مسلح فعال» در عراق

اگرچه تمام رسانه‌ها «داعش» را مسئول اشغال موصل عراق معرفی می‌کنند، اما واقعیت‌ها میدانی حاکی از آن است که ده‌ها گروهک تروریستی دیگر به‌ویژه بازماندگان «حزب منحل شده بعث» عراق تحت عنوان‌های مختلف در کنار داعش می‌جنگند.
کد خبر: ۲۱۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰ - 15June 2014

از «بعث» تا «داعش»؛ نگاهی به «گروهک‌های مسلح فعال» در عراق

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از فارس، اخبار تمام رسانهها بر این موضوع متمرکز شده که داعش گروهکی است که با هزار تن از عناصر خود موصل عراق را اشغال کرده است.

اما واقعیتهای میدانی حاکی از آن است که موصل به وسیله بیش از دو هزار نفر آنهم نه فقط از عناصر داعش، اشغال شده است، (بلکه) صدها نفر از عناصر تروریستی دیگر در این راه به داعش پیوستهاند و علاوه بر آن در خود شهر موصل نیز پایگاههای امنی برای داعش باز شده که چون ستون پنجم برای این گروهک تروریستی عمل میکنند.

«المسله» با بیان این مطلب افزود: زمانی که پرچمهای سیاه داعش در آسمان موصل به نمایش در آمد دیگر پرچمهای سرخ، زرد و سبز خیانتکاران و توطئهگران در اشغال این شهر پنهان ماند، گزارشها از وجود بیش از سه هزار عنصر مسلح در موصل خبر میدهد.

حزب بعث

از بارزترین گروهکهایی که در کنار داعش ایستاده و با آن میجنگد حزب منحل شده بعث عراق است، بر اساس گزارشها عناصر حزب بعث مانند زمان «صدام» رئیسجمهور مخلوع عراق، لباسهای زیتونی رنگ پوشیدهاند و از «عزت الدوری» معاون اول اسبق صدام دستور میگیرند و در خیابانهای موصل جولان میدهند.

افسران گارد، ارتش و اطلاعات «صدام»

دهها نفر از افسران فراری ارتش سابق عراق، گارد ریاستجهوری و اطلاعات صدام نیز به داعش پیوستهاند، تعدادی از این افراد در زمان ورود داعش به عراق به همراه آنها بودند، اما تعدادی دیگر نیز با حمله داعش به چند زندان در موصل آزاد شدند و به این گروهک پیوستهاند.

گروهک «جیش المجاهدین»

گروهک «جیش المجاهدین» یک گروهک سلفی و از بارزترین گروههایی است که در کنار داعش میجنگد. این گروهک که از سال ۲۰۰۳ فعال بوده به دنبال احیای فعالیتهای خود است.

گروهک «نقشبندیه»

گروه «نقشبندیه» را که بیشتر اعضای آن از حامیان صدام هستند عزت الدوری رهبری میکرد و در مناطق شمال عراق فعالیت داشت و توانسته بود اعضایی از مناطق کردنشین به سوی خود جذب کند.

گروهک «الجیش الاسلامی»

تروریستهای گروهک «الجیش الاسلامی» در عراق از گروهی سلفی تندروست که اعضای آن را افسران ارتش صدام و تعدادی از عشایر تشکیل میدهند.

گردانهای انقلاب «عشرین»

گردانهای انقلاب «عشرین» را «حارث الضاری» شیخ مدافع تروریسم هدایت میکند؛ وی در حال حاضر فراری و در خارج از عراق زندگی میکند.

«جیش الانصار»

تعدادی از افسران و سربازان سابق نیز به صورت سری به گروهکی به نام «ارتش انصار » پیوستهاند.  ارتش انصار  در سال ۲۰۰۳ اعلام موجودیت کرد. علاوه بر این تعدادی از اهالی موصل و تکریت و دیگر مناطق غربی عراق نیز با این گروهک ارتباط برقرار کردهاند.

علاوه بر این شبکههای اجتماعی و صفحات ویژه گروهکهای تروریستی مانند صفحههای اینترنتی ویژه داعش نقش مهمی در پوشش رسانهای اقدامات این گروهکها در موصل، الرمادی و مناطق دیگر بازی میکند.

عراق از سهشنبه گذشته شاهد تشدید فعالیت گروهکهای مسلح در شمال این کشور است. تا جایی که مراجع دینی در عراق از جمله «آیتالله سیستانی» ناچار شدند برای مهار فعالیتهای تخریبی و تروریستی این گروهکها فتوای جهاد دفاعی کفایی صادر کنند و از مردم بخواهند که به ارتش بپیوندند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار