یاداشت/ سرهنگ مرادعلی محمدی

يلدای خونين كرمانشاه

يكی از تلخ ترين حوادث دوران دفاع مقدس، حادثه شب يلدای خونين شهر كرمانشاه است. زمانی كه در 30 آذر 1365 مردم شهر بر اساس رسم ديرينه مشغول خريد و تهيه ملزومات شب يلدا بودند تا در جمع خانواده شب خاطره انگيزی را سپری نمايند.
کد خبر: ۲۱۸۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴ - 19December 2016

به گزارش دفاع پرس از کرمانشاه، سرهنگ پاسدار مرادعلی محمدی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه در یاداشتی به بمباران شب يلدای خونين كرمانشاه پرداخته است.

وی در یادداشت خود آورده است:

بمباران شهرها همزمان با آغاز تهاجم سراسری ارتش رژيم بعث عراق به خاك ايران در 59.6.31 آغاز شد و تا پايان جنگ (تابستان 1367) ادامه يافت و طي 8 سال دفاع مقدس فراز و نشيب های ويژه ای داشت. بيشترين بمباران شهرهاي كشور در سال 1365 (52 درصد مجموع بمباران ها) صورت گرفت و بر اساس آمارهای موجود در مجموع بيش از 16000 نفر از شهروندان غير نظامي كشور در اثر بمباران ها و موشك باران شهرها به شهادت رسيدند و بيش از 59000 نفر زخمی و مجروح شدند.

هدف دشمن از بمباران شهرها ايجاد رعب و وحشت در ميان مردم و وارد نمودن فشار روحی بر آنان برای متزلزل كردن اراده آنها در ادامه نبرد و مقاومت و پشتيبانی از رزمندگان و خارج شدن از بن بست در نبردهای زمينی بود.

استان كرمانشاه بعنوان مركز پشتيبانی از رزمندگان اسلام در جبهه ميانی و هم مرز بودن با كشور عراق همواره مورد تهاجم هواپيماها و موشك های دشمن قرار گرفت و در طول جنگ تحميلی با تقديم 2748 نفر شهيد در اثر بمباران ها و حملات موشكی و بيش از هزاران نفر زخمی و مجروح جلوه ای از حماسه ايثار و مقاومت و پشتيباني از رزمندگان اسلام را خلق كردند.

يكی از تلخ ترين حوادث دوران دفاع مقدس، حادثه شب يلدای خونين شهر كرمانشاه است. زمانی كه در 30 آذر 1365 مردم شهر بر اساس رسم ديرينه مشغول خريد و تهيه ملزومات شب يلدا بودند تا در جمع خانواده شب خاطره انگيزی را سپری نمايند، ددمنشان رژيم بعث عراق با تهاجم بوسيله دهها فروند هواپيما در 2 نوبت و در ساعت های 12:30 و 16:45 مراكز خريد مردم و مناطق مسكونی مختلفی از شهر كرمانشاه را مورد آماج بمب های خوشه ای قرار داده كه در اثر اين بمباران ها بيش از يكصد تن از شهروندان را به شهادت رسانند و تعداد زيادی از مردم بی گناه را زخمی و مجروح نمودند و خاطره خوش شب يلدا را به اندوه تبديل نمودند.

درود و سلام می فرستيم به ارواح پاك و مطهر شهيدان اين واقعه و برای جانبازان عزيز آن حادثه تلخ آرزوی سلامتی و توفيق را داريم.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار