نویسنده و کارگردان تئاتر دفاع مقدس:

دنیا باید بفهمد جنگ به ما تحمیل شد و ما مقاومت کردیم

نویسنده نمایشنامه شب­‌بوهای هویزه گفت: دنیا باید بفهمد که جنگ به ما تحمیل شد و ما دفاع و مقاومت کردیم.
کد خبر: ۲۲۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴ - 28June 2014

دنیا باید بفهمد جنگ به ما تحمیل شد و ما مقاومت کردیم

«محمد عارف» نویسنده و کارگردان تئاترهای دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار دفاع مقدس در شیراز گفت: در جنگ تحمیلی جهان یک طرف ایستاد و ما یک طرف. پس ما باید به دنیا بفهمانیم که مقاومت کردیم.

وی نمایشنامه شب­بوهای هویزه را یک شاهکار در ادبیات دفاع مقدس خواند واظهار کرد: این نمایشنامه از یک ساختار خوب نمایشی برخودار است و کوشش کرده­ام که حتی غربی­ها هم اگر آن را ببینند، بفهمند و در عین ایرانی بودن و صحبت در مورد ایران، جهانی باشد.

نویسنده تئاتر شب­بوهای هویزه ادامه داد: در این نمایشنامه، انتظاری که ایرانی­ها دارند برای فردا بیان شده است وامیدهایی که وجود دارد، اینکه جنگ آن­ها را از پا نینداخته و هم­چنان به سوی عشق و امید در حرکتند.

عارف افزود: در این تئاتر یک کانون خانوادگی کوچک به نمایش در می­آید که می­توان آن را به ایران بزرگ تعمیم داد و گفت که خانواده در ایران، چه زن و چه مرد، به سوی فردایی بهتر در حرکتند؛ هرچند مرتب هم در حال آسیب دیدن از خارج هستند.

وی با بیان اینکه این نمایشنامه ساختارمندترین نمایشنامه­ای است که تاکنون نوشته­ام، گفت: من این نمایشنامه را به شکل تمثیلی تقدیم می­کنم به آدم­های دوران دفاع مقدس که همه چیز خود را برای من ایرانی فدا کردند. آن­ها آدم­های هستند که همیشه حضور دارند.

عارف اضافه کرد: نخل­ها، بوها، رودخانه­ها و زمینی را که آن­جا (جنوب) هست، تفاوت دفاع مقدس و جنگ را نشان می­دهد و ما به خوبی می­بینیم که فضای عطرانگیز دفاع مقدس هر ثانیه­اش را می­توان با یک جهانی از جنگ عوض کرد و دوباره پیروز شد.

این نمایشنامه­ نویس گفت: سعی کرده­ام نمایشنامه از ساختار نمایشی خوبی برخودار باشد و شعاری نباشد وغلو نشود؛ چرا که جنگ ما آسان نبود و ما همیشه پیروز نبودیم.

وی ضمن انتقاد از فیلم­های ژانر دفاع مقدس که همیشه پیروزی ایران و ضعف عراق را نشان می­دهد، اظهار داشت : در اواخر جنگ در عملیات کربلای 5 باعث شد که صدام کمرش بشکند و گرنه ما از نظر تاکتیکی پیروز نبودیم، ما از لحاظ انسان­ها، روانی و اعتقادی پیروز بودیم.

این نویسنده بیان کرد: ما باید آنچه که در سر و سینه رزمندگان و شهدا بود را در بیاوریم وببینیم چه عواملی باعث شد که ما در جنگ پیروز جهانی شویم؛ در حالی­که از لحاظ تاکتیکی پیروز میدان نبودیم.

عارف اظهار کرد: ما در خیلی عملیات­ها هم شکست خوردیم، منتها آدم­های بزرگی بودند که به جرأت می­دانستند شکست می­خورند، اما برای دفاع از ناموس و وطن می­جنگیدند. باید آن­ها را واکاوی کنیم. در این نمایشنامه هم واکاوی دو آدم در بیرون جنگ را نشان می­دهم که زندگی می­کنند و چقدر خوب دفاع مقدس را می­شناسانند.

وی گفت : ما جنگ را نخواستیم، به ما تحمیل شد؛ پس باید دفاع می­کردیم . از چه تاکتیکی استفاده می­کردیم که غیر از ابزار باشد ؟ این نمایشنامه می­رساند که ما با ابزار پیروز نشدیم؛ چرا که در آغاز جنگ یک مشت سلاح و ادوات قدیمی ومحدود داشتیم. در حالی­که عراق قوی بود. تاکتیک و استراتژی داشت، امکانات داشت، نیروی هوایی و زمینی آن کم نظیر بود. یک جهانی پشت عراق بود با تمام امکانات .

این نویسنده دفاع مقدس افزود : اگر بتوانیم آدم رزمنده­ای که از زن و بچه وزندگی می­گذرد وبه جبهه می­رود و سختی­هایش را نشان دهیم، این ارزش دارد ودنیا به این­ها نیاز دارد. هر چه بود، نیروهای معنوی ذهنی بچه­ها بود که باعث پیروزی ما شد واین باید به نمایش گذاشته شود.

لازم به ذکر است محمد عارف، پژوهشگر و نویسنده، دارای دکترای تخصصی انسانشناسی هنر است. وی در سالهای 1375 و 1376 دبیر جشنواره تئاتر بسیج بود و در سالهای 1389 تا 1391 پژوهشگر برتر رشته هنر و معماری شناخته شد. «کمیجان»، «باران و بوران»، «شب واقعه» ،«پشت درهای خاکی»، «شور شیرین»، «خاک خندهریز»، «جزیره» و «درخت گیان» برخی آثارش محسوب میشوند و کتاب «باران و بوران» این نویسنده که در بر دارنده 25 نمایشنامه کوتاه و مستند است، در هفته پژوهش سال 1392 رتبه برتر را در دانشگاههای استان مرکزی از آن خود کرد. او اکنون نمایشنامه «شببوهای هویزه» را برای انتشار آماده کرده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار