پل بعثت فرایند طراحی و اجرایی داشت. هاشم بنی هاشمی از نیروهای جهاد سازندگی خراسان به عنوان مدیر اجرایی این پل شد. این پروژه کار جمعی مهندسان بود، و اینگونه نیست که یک نفر ادعا کند تمام کارهای پل را انجام دادهاست. پل بعثت نمونه یک کار جهادی و مشترک بود، اما مشکل شناوری پل با ایده و طرح هاشمی حل شد.
اهمیت احداث پل بعثت
به جهت آن که نیروهای نظامی عراق تمام توان خود را جهت به زانو در آوردن نیروهای ایرانی بکار بسته بودند و شهر فاو زیر آتش سنگین هواپیماها و توپخانههای عراق قرار داشت دراین شرایط خدماترسانی از طریق امکانات شناوری به آن طرف رودخانه و شهر فاو بسیار مشکل بود و ارسال امکانات و تدارکات نظامی جاده مناسبی را میطلبید.
احداث یک پل به عنوان راه مواصلاتی بر روی رودخانه اروندمقابل شهر فاو عراق، نزدیکی دهانه خلیج فارس بیش از همهی زمانها احساس میشد، به همین جهت احداث پل با مشخصات ویژه بر روی رودخانه اروند در دستور کار تعدادی از فرماندهان نظامی جنگ قرار گرفت. آتش دشمن امکان هر نوع برنامهریزی را از انسان سلب میکند ولی قرار است مردان خدا ـ جهادگران فی سبیلالله، نزدیک به 5000 لوله فولادی 12 متری را در دل بزرگ اروند خروشان جای دهند، با این شرط که ماهوارهها و هواپیماهای آواکس و کلیه عکاسان هوایی و زمینی دشمن نتوانند اطلاعاتی کسب کنند. انجام این کار به دو عامل مهم بستگی خواهد داشت: اول حمایت خداوند متعال که همیشه پشتیبان نیروهای با ایمان بوده است، دوم تصمیم قاطع و ایثار تا مرز شهادت که موجهای سهمگین این رود خروشان را به آبی آرام و نرم تبدیل مینماید و بدون دغدغه و خوف و با توکل به خداوند منان به اجرای این پروژهی بزرگ نظامی میپردازند.
اهمیت مهم نظامی در اجرای پل
_ اجرای عملیات پل بایستی در استتار کامل انجام شود ودشمن در هیچ شرایطی احداث پل را متوجه نشود.
_ پل ایجاد شده بایستی در مقابل بمبارانهای هواپیماهای عراقی بتواند استقامت داشته باشد.
مشخصات رودخانه اروند
عرض رودخانه در محل پل: 900 متر
عمق: 12 متر
حداکثر شدت جریان در زمان جزر: 2 متر در ثانیه
اختلاف جزر و مد در طول شبانهروز 5/3 متر
مشخصات پل
پل از لوله هایی به طول 12 متر، دارای قطر 142 سانتیمتر، ضخامت 16 میلیمتر از نوع فولاد به وزن 7 تن تشکیل شد.
لولهها در هر ردیف توسط اتصالات گوشوارهای به یکدیگر متصلاند، هر ردیف روی ردیف قبلی به گونهای قرار می گیرد که شبکه لانه زنبوری را بوجود میآورد.
روی آخرین ردیف با قراردادن لوله هایی با قطر متفاوت، تراز شده و سپس آسفالت ریخته می شود.
خلاصه روش اجرا
- ساخت لولهها مطابق مشخصات در کارگاههای خارج از منطقه اجرای پل ساخته و به وسیله بیش از 1700 کفی حمل میشده است.
- لولهها را روی سکوهای مناسب قرار داده و جهت شناور شدن، دهانه لولهها را به وسیله برزنت و نایلون پوشاندند.
- برای آباندازی لولهها از روی سکو به داخل آب از جرثقیل استفاده گردید.
- لولههای شناور از محل آباندازی به محل نصب به وسیله روتورک منتقل شد.
- لولهها به وسیله گوشواره و پین به یکدیگر متصل شد.
- بعد از اتصال چند لوله شناور به تعداد متناسب با شدت آب و وضعیت رودخانه، درب تعدادی از لولههای شناور بازگردید تا غرق شوند و در پایان این مرحله (غرق) تعدادی لوله را شناور برای اتصال لولههای بعدی روی آب باقی گذاشتند.
- میزان انحراف محور هر یک از لولهها از محل پل به وسیله دوربین چک شده و زمانهای غرق از نظر شدت جریان طوری انتخاب شد که میزان انحراف جبران شود.
- نقطه شروع هر ردیف از محلی بوده است که ردیف قبلی نسبت به نقطه شروع خود اختلاف ارتفاعی برابر قطر لوله پیدا میکرد.
- بعد از پایان نصب لولهها از طریق شناوری، نصب ردیفهای بعدی و رگلاژ بالای لولهها و ریختن آسفالت را از ساحل شروع کرده و پیشروی نمودند.
ایثارگران جهاد سازندگی استان خراسان در عملیاتهای زیادی دوشادوش رزمندگان شرکت داشته و خدمات شایانی را ارائه نمودند که از آن جمله میتوان به طراحی و ساخت پل بعثت بعنوان «شاهکار مهندسی جنگ»اشاره کرد. آنگاه که شهید مهندس پورشریف مسئول ستاد مهندسی رزمی قرارگاه کربلا طرح این پل را با سکهای یک ریالی و با مداد روی کاغذ کلاسور کشید، و خلاقیتهای سیدهاشم بنیهاشمی برای اجرای آن مطرح شد، سرفصلی از حضور علم متعهد در عرصه دفاع از کشور گشوده شد که در آن خلاقیت، رشادت، ایثار و فداکاری موج میزد.
انتهای پیام/