فرزندان ایران-۲/ اکبر صحرایی در گفت‌و‌گو با دفاع پرس:

حوزه کودک و نوجوان باید اولویت ویژه کتاب‌های دفاع مقدس باشد/ نقشه راه نداریم پس نویسنده حرفه‌ای نداریم

نویسنده کتاب‌های دفاع مقدس گفت: جشنواره‌های ما نویسنده‌های جوان تولید می‌کند اما حرفه‌ای نمی‌سازد و این یک آفت است. وقتی شناسایی و آموزش‌ها به خوبی صورت بگیرد می‌توانیم نویسنده‌های خوبی در حوزه کودک و نوجوان دفاع مقدس داشته باشیم.
کد خبر: ۲۳۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲ - 07July 2014

حوزه کودک و نوجوان باید اولویت ویژه کتاب‌های دفاع مقدس باشد/ نقشه راه نداریم پس نویسنده حرفه‌ای نداریم

«اکبر صحرایی» نویسنده کتابهای دفاع مقدس در گفتوگو با خبرنگار دفاع مقدس با اشاره به لزوم انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسلهای بعد گفت: دفاع مقدس یک گنجینه است که باید به نسلهای آینده انتقال یابد. نسلهای جوان و نوجوان باید از کودکی و نوجوانی با فرهنگ دفاع مقدس آشنا شوند و این دلیل توجه به حوزه کتاب کودک و نوجوان دفاع مقدس است.

وی خاطرنشان کرد: ما با توجه به داشتهها و نویسندههای خودجوشی که داشتهایم توانستهایم کتابهایی را در حوزه کودک و نوجوان دفاع مقدس منتشر کنیم. اما واقعیت این است که ابزارها مهیا نبوده، نویسنده حرفهای نداشتهایم و موارد ناچیزی که در این حوزه منتشر شده است به قدر بضاعت است. ما با ایدهآل فاصله داریم و اعتقاد دارم کار کمی صورت گرفته است.

صحرایی تاکید کرد: حوزه کودک و نوجوان دفاع مقدس باید اولویت اول و ویژه کتابهای دفاع مقدس باشد که دلیل آن هم بیان شد و این را هم باید اضافه کرد فردی که از کودکی با کتابهای دفاع مقدس انس گرفت در جوانی و میانسالی از این کتابها اعم از داستان، رمان، خاطرات و تاریخ شفاهی فاصله نمیگیرد. سنین کودکی و نوجوانی مرحله کاشت است.

نویسنده کتاب «آنا هنوز هم میخندد» در پاسخ به این سوال خبرنگار دفاع مقدس که با وجود در اولویت بودن کتابهای کودک و نوجوان چرا بیشتر کارها در حوزه خاطره صورت میگیرد، بیان کرد: اینکه چه شده است این حوزه جزو اولویتهای ویژه نیست مسئولین و متولیان فرهنگی باید پاسخگو باشند. ممکن است آنها بگویند که هزینههای زیادی شده است اما به نظر من نقشه راه نداشتیم. کار را مهندسی نکردهایم. این عیب و آفت برای ادبیات معاصر ماست و تنها مختص به دفاع مقدس نیست و ما از نداشتن نقشه راه رنج میبریم.

وی بیان کرد: کارهای صورت گرفته بیشتر ژورنالیستی بوده و اینکه کی آمده و کی رفته و بعضا کارهای موازی صورت گرفته است و هدفگذاری صحیحی انجام نشده است.

صحرایی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنوارههای مختلف ادبی تصریح کرد: جشنوارههای ادبی ما به یک مجلس ختمی شبیه شدهاند که پس از اتمام جشنوارهها همه به حال خود رها میشوند. به طور مثال کتاب سال جشنواره دفاع مقدس چهارده، پانزده دوره برگزار شده است. در این دورهها نویسندههای بسیاری کشف و تقدیر شد که این جمع نزدیک به دویست، سیصد نفر است. اینها الان کجا هستند؟ رانندهاند؟ بیمهاند؟ چکار میکنند؟ و برنامهی ما برای بعد از جشنواره چیست؟ آیا کسی احوال اینها را پرسیده است؟

نویسنده کتاب «خمپاره خواب آلود» با انتقاد از عدم وجود نقشه راه در برگزاری جشنوارهها تاکید کرد: باید این نویسندهها را جذب و هدایت کنیم و آموزشهای حرفهای بگذاریم. در این دورهها حدود سیصد کتاب برگزیده شده است اما چه برنامههایی در این حوزه برای انتشار در ایران و رساندن به دست مخاطب و در گام بعد ترجمه صورت گرفته است؟

وی ادامه داد: اکنون حدود ده نفر به صورت حرفهای در حوزه دفاع مقدس مینویسند که اینها نیز خودجوش وارد این حوزه شدهاند. ما نویسندههای حرفهای کم داریم و باید جذب کنیم. اکنون جشنوارههای ما نویسندههای جوان تولید میکند اما این نویسندهها حرفهای نمیشوند. خوب این یک آفت است و این نویسندهها در سطح متوسط باقی میمانند. ما باید برای حرفهای شدن نویسندههای جدید برنامه داشته باشیم. خوب بیشتر اینها نیز با یک یا دو کتاب از جمع نویسندگان خارج میشوند. الان چند نفر در میداناند؟

صحرایی افزود: وقتی شناسایی و آموزشها به خوبی صورت گرفت میتوانیم نویسندههای خوبی در حوزه کودک و نوجوان دفاع مقدس داشته باشیم. آنوقت میتوان دورههای تخصصی کودکان هم به اجرا گذاشت و انتظار تولیدات خوب داشت.  

نظر شما
پربیننده ها