آیت الله کعبی:

پذیرش قطعنامه بر اساس شرع صورت گرفت

عضو جامعه مدرسین و مجلس خبرگان رهبری گفت: اندیشه های دفاعی امام تابع اندیشه های دینی ایشان و ریشه در قرآن و سنت نبوی و به تعبیری فقه اسلامی دارد و مبتنی بر استراتژی جهاد، شهادت طلبی، حق عقلی دفاع و و نهی از منکر با تأسی به روحیه حسینی و عاشورایی است.
کد خبر: ۲۳۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰ - 17July 2014

پذیرش قطعنامه بر اساس شرع صورت گرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، بدون تردید تحلیل انقلاب های منطقه و موج عظیم بیداری اسلامی و حتی جنبش های ضد سرمایه داری در غرب را نمی توان جدای از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تحلیل کرد. همانطور که حضرت امام خمینی(ره) اشاره فرمودندکه:" جنگ ما فتح عراق و افغانستان را در پیش خواهد داشت، جنگ ما بیداری در پاکستان و هندوستان را در پیش خواهد داشت" و به راستی امام در ادامه جنگ هدفی جز صدور انقلاب و بیداری اسلامی را دنبال نمی کرد. از این رو در سالروز پذیرش قطع نامه و پایان جنگ در دفتر عضو محترم جامعه مدرسین و مجلس خبرگان رهبری، حضرت آیت الله کعبی حاضر شدیم تا با گفت و گویی به تبیین و تحلیل نسبت اندیشه دفاعی امام خمینی(ره)، دفاع مقدس و قطع نامه 598 با بیداری اسلامی بپردازیم.

به نظر حضرتعالی چگونه می توان بیداری اسلامی را با دفاع مقدس تحلیل کرد؟

قطعه ماندگار دفاع مقدس بر پایه روحیه جهاد و شهادت طلبی شکل گرفت، علاوه بر دفاع از تمامیت ارضی ایران اسلامی در پایه فرهنگ دینی و به نمایش گذاردن ظرفیت دین در صلابت و استقامت و پایبندی و خلق حماسه های ماندگار در مقابل استکبار جهانی است.که این دفاع مقدس، بعدها تبدیل به الگویی شد در مقاومت اسلامی لبنان که توسط حزب الله لبنان تکرار پذیرفت. با الگویی که مقاومت حزب الله لبنان در دفاع مقدس از ایران گرفت، توانست رژیم صهیونیستی را با پشتوانه عظیم استکبار جهانی تحقیر و از خاک لبنان خارج کند و لبنان آزاد شود. و این موضوع تبدیل به نمادی برای حماس و جهاد اسلامی در غزه شد. حماس و جهاد اسلامی به تبعیت از حزب الله لبنان، حماسه 22 روزه مقاومت غزه را شکل داد.

این حماسه ها در کنار هم الگویی برای شکل گیری انقلاب های منطقه ای بود و  رژیم های مستبد منطقه به ویژه رژیم حسنی مبارک که در کنار رژیم صهیونیستی غزه را محاصره کرده بود از این قاعده مستثی نشد و در نهایت منجر به شدت گرفتن روحیه ضد صهیونیستی در کشورهای منطقه و  بیداری اسلامی در منطقه شد. که این انقلاب ها در تونس، مصر، بحرین و عربستان به صورت زنجیره وار ریشه در خلق همان حماسه دفاع مقدس دارد و دفاع مقدس الهام بخش بیداری اسلامی در جهان است.

از دیدگاه شما اندیشه های دفاعی امام خمینی(ره) در عرصه ی دفاع مقدس چگونه تبلور پیدا کرد؟

حضرت امام(ره) در عرصه دفاع مقدس سردمدار یک شرعیت اسلامی است که برگرفته از ادله فقهی مربوط به جهاد و دفاع می باشد که از اندیشه های دفاعی ایشان شکل گرفته است. ایشان هشت سال دفاع مقدس ملت غیور ایران را در عرصه وجوب دفاع از اسلام و کیان مسلمین در زمین اسلامی به مبارزه با استکبار جهانی می دانستند.

صدام به نمایندگی از شرق و غرب و جبهه سلطه و در واقع علیه ماهیت اسلام و انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی قیام کرده بود و دفاع مقدس در برابر این هجوم با این تعاریف در اندیشه های امام امت شکل گرفته بود و لذا تعبیر ماندگاری که در ادبیات عمومی ملت ایران از این جنگ شکل گرفت، دفاع مقدس بود که ناظر برمشروع و ارزشی بودن دفاع مقدس بود و این منطبق بر همان اندیشه های دفاعی حضرت امام بود.

خاستگاه اندیشه های دفاعی امام راحل از کجا سرچشمه می گیرد؟

در یک کلام، اندیشه های دفاعی امام(ره) تابع اندیشه های دینی ایشان و ریشه در قرآن و سنت نبوی و به تعبیری فقه اسلامی دارد و مبتنی بر استراتژی جهاد، شهادت طلبی، حق عقلی دفاع و و نهی از منکر با تأسی به روحیه حسینی و عاشورایی است.

ورود به خاک دشمن در اندیشه های حضرت امام راحل چطور معنا پیدا می کرد؟

در موضوع ورود به خاک عراق در هشت سال دفاع مقدس،  واقعیت امر آزاد کردن و نجات عراق و ملت مستضعف و تحت ظلم رژیم حاکمش از سلطه ی استکبار جهانی و کفر به حساب می آید. در واقع تداوم جنگ یک نوع سلطه گری نبود بلکه مبارزه با امپریالیسم سلطه بود و چون صدام باقی بود و تجاوزگر باید تنبیه می شد، ورود به خاک دشمن به عنوان استراتژی بازدارنده و به منظور تنبیه دشمن بود که در چارچوب شرع و برای آزادی ملت مسلمان عراق از سیطره حاکم ظالم و متجاوز به دیگر ملتهای مسلمان معنا و مفهوم پیدا می کند.

دفاع در دیدگاه حضرت امام تنها به عرصه ی نظامی محدود می شد یا عرصه های دیگری را نیز شامل بود؟

دفاع از اسلام و ایستادگی برای دفاع از عزت مسلمین و کیان مسلمین علاوه بر عرصه ی نظامی است که شامل عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی می شود و حوزه آن در منظومه دفاعی اسلام شامل جهاد و امر به معروف و نهی از منکر است که شامل کلیات دفاع از اسلام و عزت مسلمین با هویت جامعه اسلامی نیز می باشد.

حضرت امام در پیام قطعنامه 598 فرمودند: جنگ ما بیداری ملت ها را به دنبال دارد جنگ ما بر سر زمین و خاک نیست. این نگرش امام نسبت به دفاع مقدس چگونه تحلیل می شود؟

استقامت و دفاع در برابر استکبار جهانی و ظالمین عالم آثار و پیامد های مثبت فراوانی را خواهد داشت. همانطور که خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم بشارت داده که نتیجه استقامت در برابر ظلم رستگاری است. ملتی که استقامت می کند پیشرفت می کند و به شکوفایی و رشد و توسعه فرهنگی می رسد و این الگویی برای دیگر ملت ها است که برای پیشرفت و تحقق و عدالت و شکوفایی باید صبر و استقامت در مقابل استکبار  داشته باشند و بایستند.

نقش دفاع مقدس در تهذیب اجتماعی جامعه چه نقشی دارد؟

دفاع مقدس بر پایه منظومه باورها و ارزشها و اخلاق اسلامی که در جهاد و شهادت طلبی پیدا می کند شکل گرفته است. به عنوان نمونه کاروان های راهیان نور که در غالب آن همه ساله میلیون ها زائر به مناطق جنگی سفر می کنند، چه تحولی را در روح و قلب شرکت کنندگان در این مراسم ایجاد می کند؟ این خود شاخصی برای ارزیابی نقش فرهنگ ارزشی دفاع مقدس در تهذیب و تحول اجتماعی معنا می شود.

پذیرش قطعنامه 598 از دیدگاه شما چطور بود؟

پذیرش قطعنامه بر اساس فقه و شرع صورت گرفت و امام هم تسلیم شرع مقدس بود و با پایان جنگ و پذیرش قطعنامه، جنگ در حوزه فرهنگی با تهاجم گسترده تر دشمن و به تعبیر مقام معظم رهبری با شبیخون فرهنگی آغاز شد. البته پذیرش قطعنامه با صلح حدیبیه و دستاورد فتح مکه قابل ارزیابی است و بعد از پایان جنگ دوران رشد و شکوفایی و مهندسی تمدن اسلامی در ایران فرا رسید.

پس تلخی و جام زهری که  حضرت امام(ره)  در پذیرش  قطعنامه به آن اشاره می کنند، چیست؟

مطلوب ما این بود که با بسیج همه امکانات، صدام و رژیم بعثی را از بین می بردیم و انقلاب زودتر به اهدافش می رسید، اما این محقق نشد. و این همان تلخی بود که به کام امام امت و رزمندگان در قطع نامه نشست. البته پذیرش قطع نامه در شرایط داخلی و خارجی آن دوران خیرات و برکات دیگری داشت که حفظ اسلام و نظام و جامعه مسلمین متوقف به پذیرش قطعنامه بود.

اندیشه های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری تا چه حد می تواند برای انقلاب های منطقه راهگشا باشد؟

در واقع مانیفست پیشرفت و عدالت و تحقق استقلال و آزادی برای شکل گیری امت اسلامی و بنای تمدن اسلامی بر پایه ی خط امام و نظریه پردازی مقام معظم رهبری می تواند عملیاتی باشد.

استقبال از اندیشه های حضرت امام(ره)  و مقام معظم رهبری نموده عینی در انقلابهای منطقه دارد؟

بله، در حال حاضر امام(ره)  و مقام معظم رهبری به عنوان اصحاب فکر و اندیشه بیداری اسلامی که تئوری و عمل را با هم جمع کردند و درگفتمان انقلاب اسلامی که مورد اسقبال جهانی قرار دارد، اندیشه امام و رهبری تبلور پیدا کرده است و این فراروی ملتها است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار