اسلامی در مراسم روز جهانی آگاهی از خطر مین:

بیش از 60 کشور آلوده به مین و مواد منفجره هستند

معاون وزیر دفاع گفت: بیش از 60 کشور در دنیا دارای مناطق آلوده به مین، مهمات خوشه‌ای و مواد منفجره باقی‌مانده از جنگ هستند، که هنوز قربانیان بسیاری می‌گیرد.
کد خبر: ۲۳۷۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵ - 02May 2017
بیش از 60 کشور آلوده به مین و مواد منفجره هستندبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار «محمد اسلامی» معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیر عامل وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم روز جهانی آگاهی از خطر مین که با حضور سفرا و وابستگان نظامی کشورهای مختلف در مجتمع کوثر تهران برگزار شد، اظهار داشت: امیدواریم با عنایت خداوند بتوانیم با مرور دستاوردها و تبادل تجربیات و مشورت و گفت‌وگو با یکدیگر نتایج ارزشمند و ماندگاری را به دست بیاوریم و حاصل آن را به جامعه بشری تقدیم کنیم.

وی ادامه داد: جنگ معضل بزرگ دنیای کنونی است؛ زیرا مشکلات و عوارض آن، نه تنها در طول دوران جنگ بلکه در سالیان پس از آن نیز گریبان گیر جوامع بشری شده و از جمله مصائب آن کاربرد مین و مهمات خوشه‌ای توسط طرف‌های درگیر در مخاصمات مسلحانه است که تلفات قابل ملاحظه‌ای را بر نظامیان تحمیل می‌کند. بقایای این تسلیحات به همراه دیگر مهمات باقیمانده از جنگ، تا سال‌های متمادی موجب آلودگی محیط زیست در اراضی مناطق جنگی شده و آن زمین‌ها را غیرقابل استفاده نموده است، به طوری که محیط برای مردم ساکن در مناطق جنگی به ویژه کودکان و زنان مخاطره آمیز می‌شود.

اسلامی گفت: در حقیقت این عوامل؛ تهدیدی علیه صلح و امنیت و ثبات بوده و مانعی جدی در جهت بازگشت زندگی و فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم برای توسعه‌ اقتصادی و اجتماعی جوامع است. در شرایط کنونی بیش از 60 کشور در سطح دنیا دارای مناطق آلوده به مین، مهمات خوشه‌ای و مواد منفجره باقیمانده از جنگ هستند. قربانیان بسیاری هستند که به خدمات مورد نیاز و ضروری دسترسی نداشته و فاقد توان لازم برای اصلاح وضعیت خود می‌باشند.

وی خاطرنشان کرد: مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2005 میلادی با تصویب قطعنامه‌ای روز 4 آوریل مصادف با 15 فروردین را به عنوان روز بین المللی آگاهی از خطر مین و کمک به مین زدایی اعلام نموده است. در این قطعنامه از کلیه کشورها درخواست شده تا با همکاری سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های مرتبط در جهت تسهیل، تشکیل و توسعه ظرفیت‌های ملی مین زدایی در کشورهای خود اقدام نمایند و علاوه بر مشارکت مطمئن، از اعطای کمک اطلاعاتی، فنی، مالی، تجهیزاتی و تکنولوژیکی به کشورهای متأثر از مین دریغ ننمایند. از اینرو انجام فعالیت‌های مین زدایی بر صلح و اقدامات اعتمادساز در دوران پس از درگیری نظامی تاثیرگذار شده و موضوع پاکسازی مناطق آلوده به مین، مهمات خوشه‌ای و مهمات باقیمانده از جنگ به یکی از موارد مورد بحث در مذاکرات صلح و اتمام درگیری‌ها تبدیل شده است.
 
سردار اسلامی عنوان کرد: مبحث مین زدایی دربرگیرنده 5 حوزه فعالیت شامل پاکسازی مناطق آلوده، آموزش خطرات مین، کمک به مصدومین، ترویج حقوق بشردوستانه مربوطه و انهدام است. این حوزه‌ها اقدامات مرتبط به هم هستند. کشورهای متاثر به منظور اقدام کامل در حوزه مین زدایی باید در هر یک از 5 حوزه ذکر شده فعالیت نمایند. دیگر کشورها و سازمان‌های بین المللی دولتی و غیردولتی مرتبط نیز مسئولیت کمک و همکاری با کشورهای متاثر جهت تحقق کامل مین زدایی را برعهده دارند. براساس گزارش‌های بین المللی در سال‌های اخیر میزان کشته‌شدگان و مجروحان ناشی از مین، مهمات خوشه‌ای و دیگر مواد منفجره باقیمانده از جنگ افزایش یافته است.
 
انتهای پیام/221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار