مبارزه با مخالفان غیرسازش پذیر در سوریه پایان نیافته است

با وجود اجرای طرح ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه، مبارزه با گروههای تروریستی در بخشهای دیگر خاک سوریه و حتی سرکوب تروریستها در داخل این مناطق ادامه خواهد یافت.
کد خبر: ۲۳۹۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹ - 12May 2017

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، روسیه قصد دارد به جنگ داخلی در سوریه پایان داده و در سایر کشورها نیز به همراه آمریکا مبارزه علیه گروههای تروریستی، بخصوص داعش را ادامه داد. این موضع گیری اصولی مقامات مسکو است که روز گذشته "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه تلاش کرد تا آن را برای "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا تشریح کند.

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی در این باره نوشته است: حمایت رسمی آمریکا از تفاهمنامه امضاء شده در تاریخ 5 ماه مه در آستانه در مورد ایجاد مناطق کاهش تنش (مناطق امن) در سوریه اصلا به معنای آن نیست که اختلافات آمریکا و روسیه در مورد اوضاع خاورمیانه از بین رفته باشد. دقیقا یک روز قبل از سفر لاوروف به آمریکا، دونالد ترامپ، تحریمها علیه دمشق را برای یک سال دیگر تمدید کرد. کاخ سفید باردیگر خواستار آن شده است که "بشار اسد" باید از سمت ریاست جمهوری سوریه کنار برود.

علاوه بر این رئیس جمهوری آمریکا با ارسال تسلیحات نظامی سنگین به نیروهای کرد سوری که در حال مبارزه با داعش هستند، نیز موافقت کرده است. این اقدام واشنگتن تمایلات جدایی طلبانه در سوریه را تشدید کرده و رویارویی شبه نظامیان کرد نه تنها با نیروهای دولتی سوریه، بلکه با ترکیه را نیز افزایش خواهد کرد، این در حالی است که ترکیه به همراه روسیه و ایران، کشورهای ضامن صلح در سوریه بوده و تفاهمنامه مربوط به ایجاد مناطق کاهش تنش را امضاء کرده است.

روسیه و آمریکا اهداف متفاوتی در سوریه دارند

به نوشته این روزنامه، این امیدواری وجود دارد که آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد از پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه در باره طرح مسالمت آمیز حل و فصل اوضاع در سوریه حمایت کند. البته این در حالی است که آمریکایی ها در حال تحقق طرح نظامی خود در سوریه و عراق هستند که به عقیده آنها اوضاع در این کشورها را سرو سامان خواهد داد، ولی این طرح هیچ تشابهی با ابتکارعمل روسیه ندارد.

مقامات واشنگتن بر این عقیده هستند که ایجاد مناطق چهارگانه کاهش تنش در سوریه، شامل مناطقی نمی شود که ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضدتروریستی به سرکردگی آمریکا در آنها مبارزه با داعش را هدایت می کنند. سرزمینهایی که پنتاگون در حال اجرای عملیات «خشم فرات» در آنهاست، سرزمینهایی غنی از نفت است و برای واشنگتن بسیار مهم است که با کمک شبه نظامیان کرد و بخشی از گروههای مسلح مخالف بشار اسد، کنترل اوضاع در این مناطق را در اختیار خویش قرار دهد. خبر ارسال تسلیحات نظامی سنگین مضاعف برای نیروهایی که در حال حمله به شهر رقه، پایتخت داعش در سوریه هستند، دقیقا گویای آن است که آمریکا می خواهد این عملیات هر چه سریعتر پایان یابد تا از روسیه در این زمینه سبقت گرفته باشد.

ارتش سوریه روی بخش‌های مرکزی و شرق فرات متمرکز می‌شود

بر اساس اظهارات مقامات نظامی روسی، مسکو نیز برای آزادسازی مناطق سرشار از منابع نفتی و گازی در سوریه طرح مورد نظر خود را دارد .

سرهنگ "سرگئی رودسکی" رئیس اداره عملیاتی در ستادکل نیروهای مسلح روسیه این هفته در توضیحاتی که در رابطه با جزییات تفاهمنامه ایجاد مناطق کاهش تنش می داد، آشکارا به این موضوع هم اشاره کرد که برقراری مناطق امن، این امکان را به نیروهای دولتی سوریه خواهد داد تا خیالشان از بخش قابل توجهی از نیروهای مسلح حاضر در این مناطق آسوده شود (بر اساس اطلاعات وزارت دفاع روسیه، در مناطق کاهش تنش حدود 40 هزار نیروی مسلح مخالف دولت بسر می برند).

به گفته رودسکی، بدین ترتیب نیروهای دولتی روی ادامه تهاجمات علیه گروههای تروریستی دیگر و بویژه داعش در مناطق مرکزی و بخش شرقی خاک سوریه و آزادسازی مناطق مجاور رودخانه فرات متمرکز خواهند شد. این ژنرال روس همچنین یادآور شد که برنامه ریزی شده تا تهاجماتی هم به شرق منطقه تدمر صورت گیرد که دارای چندین حوزه گازی غنی است. در فاصله نزدیکی از این منطقه و نزدیک شهر دیرالزور هم منابع غنی نفتی وجود دارد.

این روزنامه افزوده است، نمی توان این مسئله را نادیده گرفت که وزارت دفاع روسیه قصد دارد از عملیات نظامی نیروهای دولتی سوریه در این مناطق حمایت کند، مناطقی که هم اکنون عملیات نظامی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در آنجا جریان دارد. تناقض منافع روسیه و آمریکا در این رابطه کاملا واضح است. ضمن اینکه مخالفت آمریکا و متحدین عرب آن در منطقه، هم می تواند اجرای تفاهمنامه ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه را دچار مشکل سازد.

ادامه سرکوب گروه‌های تروریستی در مناطق کاهش تنش

البته تحقق این ابتکار عمل با خطرات دیگری نیز مواجه است. همانطور که مرکز کنترل اوضاع در سوریه، زیر نظر روسیه و ترکیه، اعلام کرده است، از زمان اجرای این تفاهمنامه در نیمه شب 6 ماه مه، تاکنون بارها موارد نقض رژیم آتش بس در این مناطق ثبت شده است. البته بیشتر این موارد به فعالیت گروههای مسلح سازش ناپذیر که مواضع آنها بسیار نزدیک به داعش و جبهه النصره است، مربوط می شود. وزارت دفاع روسیه نیز تاکید کرده که حساب این گروههای تروریستی از آن دسته از گروههای مسلح مخالف دمشق جداست که با طرح آتش بس موافقت کرده اند و قطعا مبارزه با تروریستهای سازش ناپذیر در مناطق کاهش تنش همچنان ادامه خواهد داشت.

بر اساس گفته منابع نظامی-دیپلماتیک «نیزاویسیمایا گازیتا»، در حال حاضر گروه کاری مشترکی از کشورهای روسیه، ایران و ترکیه در حال کار بر روی مشخصات دقیق مناطق کاهش تنش و تهیه تقشه از محل تمرکز نیروهای مسلح و تفکیک آنها از گروههای تروریستی است.

افزایش نیروهای نظامی روسیه و ایران در سوریه

بدین ترتیب، شواهد نشان می دهد که نیروهای نظامی روسیه در سوریه در آینده نزدیکی افزایش خواهد یافت تا این کشور بتواند طرح حمایت از صلح خود در مناطق کاهش تنش را با موفقیت اجرا کند. البته در این طرح احتمالا نیروهای نظامی ایران و ترکیه نیز مشارکت خواهند داشت. این مسئله مورد قبول دولت سوریه نیز قرار دارد. مقامات مسکو امیدوارند که با اجرای صحیح طرح ایجاد مناطق امن، این امکان فراهم خواهد شد تا درگیریهای نظامی بین طرفین مناقشه متوقف شده و توان نظامی سوریه روی نابودی گروههای تروریستی متمرکز شود و در نهایت جنگ داخلی در سوریه پایان یابد.

علاوه بر این، افزایش نیروهای نظامی روسیه، ایران و سایر کشورهای دوست سوریه نیز دقیقا برای ادامه عملیات نظامی علیه تروریستهای داعش است که در مناطق مرکزی و شرقی رود فرات مستقر هستند. بر اساس اطلاعات رسانه های داخلی سوریه، چنین نیروهایی ازهم اکنون در این مناطق حضور دارند. صحبت بر سر گردانی به نام «توران» است که گفته می شود متشکل از نیروهای داوطلب از قفقاز شمالی، قفقاز جنوبی، آسیای مرکزی و همچنین از مناطق شیعه نشین جمهوری آذربایجان است. تعداد نیروهای این گردان از 800 تا 1200 نفر می شود. «توران» نام یکی از شرکت نظامی خصوصی است که به دولت سوریه خدمات نظامی می دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها