مجید سرسنگی:

جوهر انقلاب ما سفارشی نیست، پویشی است

ما همچنان برای دانشجویان خود کتاب مرجع مناسبی بعد از گذشت سال ها از انقلاب اسلامی نداریم و این موضوع قطعاً فقر و ضعف کارنامه ما را در عرصه هنرهای نمایشی نشان می دهد.
کد خبر: ۲۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۲ - 31August 2013

جوهر انقلاب ما سفارشی نیست، پویشی است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نخستین نشست از سلسله نشست های پژوهشی "تئاتردر جمهوری اسلامی ایران" در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این نشست، دکترمجید سرسنگی، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، به اهمیت رابطه بین دو حوزه نظر و عمل اشاره کرد و به واکاوی آن در عرصه هنر نمایشی امروز پرداخت و اذعان کرد: در ابتدا باید به این موضوع بپردازم که در حوزه فرهنگ و هنر، به ویژه هنر نمایشی ما، به نظر می رسد هیچ رابطه و نقطه اتصالی بین حوزه نظر و آنچه در دانشگاه های کشور اتفاق می افتد، با حوزه عمل و مدیریتی ما وجود ندارد؛ در واقع با وجود همه بررسی ها و توجه به مسائل تئوریک در دانشگاه ها، باز در سطح عملیاتی در بخش هنرهای نمایشی تغییری نداشته ایم!

وی افزود: آیا مکانیسمی برای ارتباط فضای عملی و مدیریتی تئاتر با فضای نظری و تئوری در کشور ما وجود دارد؟ اگر وجود دارد این رابطه چگونه است و با چه کیفیتی عمل می کند و اگر این رابطه اصلاً وجود ندارد، باید این رابطه را به وجود بیاوریم تا نظریه و مطالعات تئوری ما در بخش مدیریتی هنرهای نمایشی نقش موثر و پررنگی داشته باشد.

مدیر عامل خانه هنرمندان ایران در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های پژوهشی و آموزشی محیط های دانشگاهی پرداخت و خاطرنشان کرد: مطالعات و پژوهش هایی که امروز در دانشگاه های ما صورت می گیرد، متناسب با وضعیت امروز تئاتر ما نیست، ما در بخش های مختلف هنرهای نمایشی هزینه های بسیاری می کنیم، ولی این هزینه ها هیچ کمکی در بهبود وضعیت تئاتر امروز ما نداشته است، زیرا همچنان نتوانسته ایم به لحاظ جریان سازی در تئاتر، عملکرد قابل ملاحظه ای داشته باشیم.

وی تصریح کرد: امروز در دانشگاه های ما تحقیقات بسیاری صورت می گیرد، چاپ کتاب و انتشار مقاله های مختلف در عرصه هنرهای نمایشی بسیار زیاد است، اما آیا سیاست گذاری مشخصی، که متناسب با نیازهای حوزه حرفه ای تئاتر ما باشد، وجود دارد؟ ما همچنان برای دانشجویان خود کتاب مرجع مناسبی بعد از گذشت سال ها از انقلاب اسلامی نداریم و این موضوع قطعاً فقر و ضعف کارنامه ما را در عرصه هنرهای نمایشی نشان می دهد.

دکتر مجید سرسنگی در ادامه سخنان خود به ضرورت داشتن یک نگاه منطقی و جامع به جریان تئاتر در کشور از نقطه آغاز تا به امروز برای پرداختن به همه نقاط قوت و ضعف آن اشاره کرد و گفت: اگر می خواهیم یک نگاه منطقی و جامع داشته باشیم، باید به نقطه آغاز فعالیت تئاتر در این کشور بپردازیم و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم.

وی اظهار داشت: برای پرداختن به جایگاه تئاتر در دوران انقلاب نیز باید در ابتدا به نقطه آغاز فعالیت تئاتر رجوع کنیم و سپس به فعالیت های آن تا وقوع انقلاب اسلامی 57 و سپس دوران بعد از آن بپردازیم. معنای تئاتر انقلاب با معنای تئاتر بعد از انقلاب متفاوت است، تئاتر دوران بعد از انقلاب ما با مولفه های معنوی و انقلابی ما هیچ رابطه ای ندارد و از آن ها هیچ بهره ای نبرده است.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران افزود: تئاتر امروز ما به صورت خاص و هنرهای نمایشی به صورت عام، از مولفه های انقلاب و هشت سال دفاع مقدس استفاده ای نکرده است، امروز فعالیت های ما در عرصه هنرهای نمایشی برای پرداختن به مسائل انقلاب و هشت سال دفاع مقدس سفارشی است؛ در حالی که این امر با جوهره ارزش های معنوی و انقلابی ما سازگار نیست.

وی تاکید کرد: جوهر انقلاب ما سفارشی نیست، بلکه باید پویشی باشد. دیدگاه سفارشی برخی از مدیران در عرصه فرهنگ و هنر، به اندیشه دینی ما لطمه بزرگی وارد کرده است، بستر فعالیت های ما باید دینی باشد، هر چیز غیردینی در این بستر بی اهمیت است، سیاست گذاری فرهنگی ما نیز باید از این بستر دینی و انقلابی بیرون بیاید. امروز حتی برخی از جشنواره های ما، که عنوان انقلابی دارند، از مولفه های انقلابی و معنوی سودی نمی برند.

دکترمجید سرسنگی در پاسخ به این سوال که دو اولویت اساسی در بهبود فعالیت ما در حوزه مدیریت کلان تئاتر چیست؟ تشریح کرد: نخست مدیران ما در عرصه هنرهای نمایشی، به ویژه تئاتر، باید درباره مسائل و مشکلات خود به یک زبان واحد دست پیدا کنند تا بتوانند مسائل و مشکلات خود را حل  کنند و دوم، مدیران ما در عرصه هنرهای نمایشی باید با جایگاه خود مناسب باشند، انتصاب مدیران ما باید کارشناسانه و دقیق صورت بگیرد نه به صورت فرمایشی.

نظر شما
پربیننده ها