انهدام پایگاه‌های نظامی دشمن در عمیق‌ترین عملیات کماندویی ایران

عملیات «فتح 8» یکی‌ از ده‌ها عملیات‌ نامنظم‌ و تهاجمی‌ سال 1366 بود که در منطقه‌ شمالی‌ استان‌ موصل عراق‌ و حوالی‌ شهر «اتروش» رقم خود و از آن به عنوان عمیق‌ترین عملیات کماندویی تاریخ جنگ هشت ساله یاد می‌شود.
کد خبر: ۲۴۸۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹ - 19July 2017
به گزارش دفاع پرس از استان مرکزی، عملیات «فتح 8» عملیاتی چریکی در دوران دفاع مقدس است که شامگاه 28 تیرماه سال 1366 با هدف انهدام اماکن تأسیساتی و پایگاه‌های نظامی عراق و حمایت از اتحادیه میهنی کردستان انجام شد.

به علت عمق زیاد نفوذ در خاک عراق، از این عملیات به عنوان عمیق‌ترین عملیات کماندویی در خاک این کشور یاد می‌شود.

این‌ حمله‌ با رمز «یارسول‌ الله» آغاز و به دنبال آن، نیروهای عمل‌کننده ایران در ارتفاعات «کانیکا» و «قلعه‌ کانیکا» در شمال شهر «اتروش» عملیات را اجرا کردند.

با مجاهدت رزمندگان و به دنبال این یورش‌، پایگاه‌ و مقر حفاظتی‌ ارتش‌ عراق‌ در منطقه‌ اتروش‌ سقوط‌ کرده و منهدم‌ و به‌ همراه‌ آن، بخشی‌ از تجهیزات‌ نظامی‌ از جمله‌ 35 دستگاه‌ خودرو سبک‌ و نیمه‌ سنگین‌ ارتش‌ عراق‌ از بین‌ رفت.

انهدام پایگاه های نظامی دشمن در عمیق ترین عملیات کماندویی ایران

همچنین‌ چهار دستگاه خودرو حامل‌ مهمات‌ و یک‌ انبار مهمات‌ دچار آتش‌ شد و ده‌ها سلاح‌ نیمه‌ سنگین‌ و سنگین‌ نیز منهدم‌ شدند.

انهدام پایگاه های نظامی دشمن در عمیق ترین عملیات کماندویی ایران

خوشبختانه با تلاش رزمندگان و یاری امام زمان (عج) ما توانستیم در این عملیات مهم، مقر سازمان‌ امنیت‌ مرکز حزب‌ بعث‌ و «جیش‌الشعبی» در شهر اتروش‌ را ویران کرده و در نهایت ‌830 نفر از نیروهای‌ دشمن‌ را کشته‌ و زخمی‌ و به اسارت در بیاوریم.

انهدام پایگاه های نظامی دشمن در عمیق ترین عملیات کماندویی ایران

این عملیات همچنین توانست دستاوردهای دیگری از جمله سقوط و انهدام بیش از 40 پایگاه و مقر حفاظتی، انهدام مرکز آتش‌بار توپ‌خانه‌ اتروش، انهدام سازمان امنیت مرکز حزب بعث و مقر جیش‌الشعبی شهر اتروش، انهدام بخشی از تجهیزات نظامی دشمن در منطقه از جمله 35 دستگاه خودرو سبک و نیمه‌سنگین نظامی، چهار دستگاه خودرو حامل مهمات و یک انبار مهمات، هفت قبضه خمپاره‌انداز، دو قبضه دوشکا و دو قبضه ضدهوایی برای ما به همراه داشته باشد، اما 30 نفر از رزمندگان ما نیز در جریان این عملیات به اسارت دشمن بعثی درآمدند.

انهدام پایگاه های نظامی دشمن در عمیق ترین عملیات کماندویی ایران

انتهای پیام/


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار