رئیس کل بیمه مرکزی خبر داد:

امکان نظارت آنلاین بر عملکرد شرکت های بیمه تا پایان سال جاری

محمد ابراهیم امین از امکان نظارت همه جانبه و کنترل آنلاین بر عملکرد 29 شرکت بیمه بازرگانی از طریق سامانه سنهاب تا پایان سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۲۵۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷ - 23August 2014

امکان نظارت آنلاین بر عملکرد شرکت های بیمه تا پایان سال جاری

به گزارش دفاع پرس به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی، محمد ابراهیم امین، در نشست خبری امروز شنبه یکم شهریور ماه که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد، با بیان اینکه سامانه سنهاب همه اطلاعات مربوط به صدور بیمه نامه ها و پرداخت خسارت را به صورت آنلاین و سراسری دریافت کرده و بیمه مرکزی از طریق این سامانه در هر لحظه امکان بررسی وضعیت این شرکت به لحاظ پرتفوی و ترکیب پرتفوی، جریان حق بیمه و درآمد و پرداخت خسارت ها و نسبت های مالی و جریان های نقدینگی را خواهد داشت گفت: در حال حاضر چارچوب ها و پروتکل های این سامانه مورد بازنگری قرار گرفته و تا پایان سال جاری این سامانه در اختیار معاونت نظارت بیمه مرکزی برای کنترل آنلاین بر شرکت های بیمه قرار خواهد گرفت.

وی انضباط مالی را از مهمترین ویژگی های صنعت بیمه برشمرد که در قالب نظارت همه جانبه می باید انجام گیرد و خاطرنشان کرد: به منظور تحقق این انضباط مالی، لازم است تا نظارت بر صنعت بیمه مبتنی بر آمار دقیق باشد و به همین منظور شاخص هایی در حوزه های نظارت مالی، نظارت فنی و نظارت بر عملکرد مدیریت شرکت ها طراحی شده اند که هم اکنون در مراحل پایانی قرار دارند و این شاخص ها مبنای نظارت بر صنعت بیمه قرار خواهند گرفت.

رئیس کل بیمه مرکزی اظهار داشت: انضباط مالی در صنعت بیمه مستلزم رعایت اصولی است که از جمله این اصول می توان به رعایت ارزیابی ریسک ها و تامین حق بیمه در پوشش های بیمه ای اشاره کرد.

محمد ابراهیم امین افزود: به منظور تحقق انضباط مالی، تهیه صورت های مالی می باید مبتنی بر شناسایی دقیق درآمدها و هزینه ها و لحاظ کردن ذخایر فنی بیمه ای باشد تا شرکت بیمه بتواند آمادگی های لازم برای پرداخت خسارت را داشته باشد. همچنین بررسی و کنترل بر صورت های مالی، ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت های بیمه با جدیت مورد نظارت قرار می گیرد و در صورت عدم رعایت آئین نامه ها و ضوابط مالی، تذکر کتبی داده خواهد شد.

رئیس کل بیمه مرکزی، مقررات زدایی و تدوین آئین نامه های لازم و ارایه آن به شورای عالی بیمه را از اقدامات اساسی بیمه مرکزی برشمرد و گفت: در سال گذشته 5 آئین نامه در حوزه صنعت بیمه تدوین و در شورای عالی بیمه به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه در صنعت بیمه کشور، 29 شرکت بیمه بازرگانی و 30 هزار نمایندگی فعال در حال رقابت هستند تصریح کرد: با توجه به این حجم گسترده فعالیت صنعت بیمه، مقوله رقابت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و یکی از شاخص های اساسی در فرایند رقابت، مشتری مداری است و شرکت های بیمه برای موفقیت در امر رقابت باید به مشتریان خود بهای ویژه ای بدهند.

امین با ذکر این مطلب که در سال گذشته، حد ریسک هایی که یک شرکت بیمه گر می تواند بپذیرد را براساس ضوابط تعیین کردیم، عنوان کرد: با توجه به اینکه توانگری شرکت های بیمه و نظارت بر اخذ پوشش های کافی اتکایی برای پوشش ریسک ها بسیار حایز اهمیت است، شرکت های بیمه براساس حدودی که برای تقبل ریسک مشخص شده باید از توان و ظرفیت خود استفاده کنند.

وی حق بیمه سالانه بیمه های بازرگانی در سال 92 را 162 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این رقم نسبت به سال ماقبل آن، 23 درصد رشد را نشان می دهد.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین در خصوص حق بیمه سرانه سال 92 نیز گفت: در سال 92 حق بیمه سرانه 210 هزار تومان بود؛ بعبارتی شرکت های بیمه به طور متوسط از هر ایرانی در این سال 210 هزار تومان حق بیمه دریافت کردند که نسبت به سال ماقبل آن 29 درصد رشد را نشان می دهد.

وی همچنین اعلام کرد: در سال 92 حدود 43 میلیون بیمه نامه صادر شده که نسبت به سال 91 از رشد 10 درصدی برخوردار بوده است. همچنین سهم بیمه های زندگی که عمدتا شامل بیمه عمر بوده ، در سال 92 حدود 9 درصد بوده که رشد بیش از یک درصدی را نشان می دهد.

رئیس کل بیمه مرکزی، با بیان اینکه در سال 92 شرکت های بیمه در مجموع 10 هزار و 500 میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده اند گفت: این رقم در سال 91 حدود هفت میلیون و 800 میلیارد تومان بوده که در سال 92 حدود 34 درصد افزایش پیدا کرده است.

محمد ابراهیم امین تاکید کرد: اگر چه حق بیمه در سال 92 حدود 23 درصد رشد داشته اما رشد 34 درصدی پرداخت خسارت در این سال باعث شده تا در مجموع، شرکت های بیمه با کاهش سودآوری و درآمد روبرو شوند و سهام شرکت های بیمه در بورس نیز متقاضی زیادی نداشته باشد.

وی با اشاره به شاخص هرفیندال که بیانگر میزان تمرکز و انحصار در بازار بیمه است، خاطر نشان کرد: این شاخص در سال 91 حدود دو هزار و 324 میلیارد ریال بوده که در سال 92 با کاهش 170 واحدی روبرو شده و به دو هزار و 156 میلیارد رسیده که نشان از کاهش انحصار در این صنعت است.

امین یکی از چالش های پیش روی فروش بیمه های عمر را عدم تخصص و تبحر کارگزاران بیمه عمر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، سهم بیمه عمر از بیمه های جاری در کشور بسیار پایین است و برای تقویت این بخش از بیمه ، باید بیمه گران این حوزه مورد آموزش و تربیت ویژه قرار گیرند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار