حسینی:

هنرمندان ندای حق‌طلبانه‌ دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم را به جهان منتقل کنند

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیام انقلاب اسلامی به مردم منطقه و جهان پیام مقاومت، دفاع از حق و مظلوم و ظلم ستیزی است.
کد خبر: ۲۶۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱ - 31August 2014

هنرمندان ندای حق‌طلبانه‌ دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم را به جهان منتقل کنند

به گزارش سرویس فرهنگی دفاع پرس، سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره با کیفیت فیلمهایی که در جشنواره فیلم مقاومت  به نمایش در میآید، اظهار کرد: فیلمهای جشنواره به سهم خود توانست گوشهای از عظمت ملّت ایران را به نمایش گذارد و حماسه ی دلاور مردان این دیار را زنده نگه دارد و هشداری برای مسئولان باشد که همواره همگان مدیون و وامدار آن فداکاری ها و شهادتها هستند و حق ندارند از اندیشه و مکتب والای امام و شهیدان سرافراز عدول کنند.

وی با ارزیابی دورههای گذشته جشنواره مقاومت تصریح کرد: پیام انقلاب اسلامی به مردم منطقه و جهان پیام مقاومت، دفاع از حق و مظلوم و ظلمستیزی است و آثار و نتایج آن را در سوریه، لبنان، عراق و فلسطین به طور خاص شاهد هستیم. امروزه پایداری و پایمردی مردم فلسطین باعث تحسین جهانیان شده و بدون شک این مقاومت ملهم از انقلاب اسلامی ایران است. جمهوری اسلامی همواره حامی مردم مظلوم و بی دفاع در مقابل هجمههای ناجوانمردانه صهیونیستها و تهاجمات گروههای تکفیری بوده است.

***جمهوری اسلامی از همه کسانی که از حقوق خود دفاع میکنند حمایت میکند

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: بدون تردید اگر این حمایتها نبود امروز وضعیت سوریه به گونه دیگری بود. در لبنان قضایا به شکل دیگری رقم میخورد. در عراق داعشیهای سنگدل و قسیالقلب سلطه پیدا کرده بودند و صهیونیستها در نوار غزه مبارزان فلسطینی را قلع و قمع کرده بودند. این یک اصل است که جمهوری اسلامی از همه کسانی که از حقوق خود دفاع میکنند حمایت میکند و تاکنون با اقتدار و صلابت توانسته است معادلات ظالمانه غرب، ارتجاع منطقه و صهیونیستها را به هم بزند. با این مقدمه میتوان به اهمیت و ضرورت برپایی جشنواره مقاومت در بازتاب این پیام و آثار و برکات آن پی برد و این اقدام را هرچند هنوز به جایگاه و تراز واقعی خود نرسیده مورد تحسین قرار داد.

حسینی با مهم خواندن نقش هنرمندان در رساندن پیام انقلاب اسلامی به مردم جهان، گفت: با بهرهگیری از جاذبه و تأثیرگذاری هنر میتوانند ندای حقطلبانهی دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم را که با فطرت پاک آدمها سازگاری دارد به دنیا منتقل و مشروعیت این موضع را تثبیت کنند. سال ها قبل در آغاز این حرکت ارزشمند، موضوع فیلمهای جشنواره غالبا به دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هشت ساله محدود میشد، اما در دورههای اخیر چتر جشنواره فراگیرتر شده و جنبه ی بینالمللی یافته و فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی هر نقطهای را در جهان که در آن ایستادگی در برابر ظلم شکل گرفته دربر گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره پذیرای آثار هنرمندان با سوژه مقاومت از های مختلف اسلامی شده است و بخش های مختلفی از جمله شهید «عماد مغنیه» را به این مهم اختصاص داده است. این رویکرد انگیزه فیلمسازان ایرانی و خارجی را برای به تصویر کشیدنهای پرشکوه پایداری و مقاومت مضاعف ساخته است و هرساله شاهد تنوع آثار و حضور فیلم سازان مختلف هستیم. از نتایج جانبی جشنواره میتوان به آشنایی هنرمندان متعهد با یکدیگر و بهره گیری از تجارب که بعد آموزشی دارد اشاره کرد.

***بعد از دوران جنگ عدهای میکوشیدند موضوع دفاع مقدس به فراموشی سپرده شود

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که جشنواره به سطح مورد نظر رسیده است؟ اظهار کرد: در شرایطی که بعد از دوران جنگ عدهای میکوشیدند موضوع دفاع مقدس به فراموشی سپرده شود و پرونده آن مختومه گردد و در دورهای هم به اسم دفاع مقدس فیلمهایی ساخته شد که پیام آن اظهار ندامت از ایستادگی و دفاع در برابر دشمن بود و در مواردی به گونه ای وانمود شد که انگار آتش افروز جنگ ما بودهایم و حالا نیروهای رزمنده و ایثارگر باید تاوان تبعات آن را بپذیرند و بپردازند و در دیگر عرصه های دفاع از آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی بی تفاوت و خنثی شوند، ساخت فیلم های مناسب و برپایی جشنواره مانعی در برابر این رویکرد غلط بود.

حسینی گفت: فیلم های جشنواره به سهم خود توانست گوشهای از عظمت ملّت ایران را به نمایش گذارد و حماسهی دلاورمردان این دیار را زنده نگه دارد و هشداری برای مسئولان باشد که همواره همگان مدیون و وامدار آن فداکاری ها و شهادت ها هستند و حق ندارند از اندیشه و مکتب والای امام و شهیدان سرافراز عدول کنند. بر این اساس نقش جشنواره مثبت ارزیابی می شود. اما این که ادعا کنیم به سطح ایدهآل و مطلوب رسیده است حرف درستی نیست. چون ظرفیتهای دفاع مقدس و مقاومت بسیار فراتر از آن چیزی است که تاکنون در قاب سینما به نمایش گذاشته شده است و زحمتکشان و دلسوزان این حوزه اذعان دارند که حق مطلب ادا نشده است.

وی تصریح کرد: برای پرداختن به ابعاد گوناگون جنگ و مقاومت راه طولانی در پیش است و همت عالی میطلبد که مدیران و فیلم سازان با همدلی و همراهی، آثار فاخر و ارزشمندی تولید کنند و مردم و افکار عمومی دنیا را تحت تأثیر قرار دهند. یعنی تا زمانی که ظلم در جهان وجود دارد مبارزه با آن هم اجتناب ناپذیر است و مبارزه واقعی هنرمندان در این رویارویی حق و باطل، تولید بهترین فیلم هاست.

***رسالت هنرمندان بیش از دیگر اقشار است/حمایت هنرمندان از مردم غزّه حرکتی قابل تقدیر است

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت هنرمندان از مردم غزّه را حرکتی قابل تقدیر دانست و افزود: هر فردی را که به دفاع از مظلوم برخیزد باید تحسین کرد ولی رسالت هنرمندان بیش از دیگر اقشار است. اگر توده های مردم جنایات صهیونیست ها را محکوم میکنند و حمایت مالی انجام میدهند توقع از هنرمند است که عواطف، احساسات و درک خود را در قالب یک اثر هنری جلوه دهد و خون غیرت و دفاع از مردم بی پناه را در رگ انسان ها به جوش آورد و مانع ادامه سفّاکی و خون ریزی در عصر شعارهای پر طمطراق دموکراسی و حقوق بشر شود.

حسینی با اشاره به حساسیت جشنوارعه مقاومت اظهار کرد: فجایع غزّه و ادامهی ددمنشی های رژیم کودک کش اسراییل و نیز قساوت و بی رحمی تکفیریها، بحث مقاومت را در ماه های اخیر در صدر اخبار قرار داده است و موجب شده حتی هنرمندانی که در گذشته تمایل چندانی به حضور در این صحنه نداشتند انگیزه پیدا کنند که در قبال این رخداد غیر انسانی اقدامی درخور انجام دهند. همانطور که شاعران، نویسندگان، اهالی موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی هم نمیتوانند بی تفاوت باشند و در تکاپوی آفرینش آثار هنرمندانه در این خصوص هستند. لذا امیدواریم جشنواره در چنین فضایی بهتر و پربارتر از گذشته برگزار شود و زمینه ساز و جهت دهنده ی تولید آثار ارزشمند در آینده باشد.

وی موضوع دفاع مقدس و مقاومت را از اولویتهای وزارت ارشاد در دولت دانست و افزود: در حوزههای مختلف رسانه، کتاب، شعر و ادب، سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی، رسانههای دیجیتال و بازیهای رایانهای به این مقوله توجه جدی وجود داشت. آثار و فیلمسازان این حوزه حتیالامکان مورد حمایت بودند و در مجموع شاهد تحرک و پویایی بیشتری بودیم. فیلمهای نسبتا خوبی پیرامون دفاع مقدس، سرداران و شهدای شاخص جنگ، موضوع جنگ 33 روزهی لبنان و قضیه ی فلسطین و نیز جنایات آمریکا در عراق، افغانستان و دیگر کشورها ساخته شد.

***تبلور غزل "غزّه در خون" را در جشنواره ی فیلم مقاومت بر پرده سینما به تماشا بنشینیم

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری جشنواره «افق نو» گفت: جشنواره ی "افق نو" و نیز همایش "هالیوودیسم و صهیونیسم در سینما" به همین منظور راه اندازی شد که متاسفانه در دورهی جدید مورد کم لطفی قرار گرفت. البته اخیرا اعلام کردند که موضوع ساخت فیلمها و جشنواره درباره ی فلسطین را مورد توجه قرار خواهند داد.

حسینی درپاسخ به برگزاری هرساله جشنواره تصریح گفت: تاکنون دست اندرکاران دلیل دوسالانه برگزار شدن جشنوراه را کافی نبودن تعداد فیلم ها ذکر می کردند. قطعا اگر سرمایه گذاری و اهتمام کافی صورت گیرد و فیلم سازان عزیز آستین همّت را بالا بزنند و نهادها و سازمان های نظامی هم حمایت جدی داشته باشند، با افزایش تولیدات می توان این جشنواره را با کیفیت و کمیت قابل قبول، سالانه برپا کرد.

وی حمایت همه جانبه و جدی مسئولان در رونق بخشی به جشنواره را مهم دانست و ادامه داد: خوشبختانه اهل قلم و اندیشه کتاب های مناسبی را در موضوع دفاع مقدس و پایداری ارائه کردهاند که میتواند پشتوانه فکری خوبی برای فیلم نامههای جذاب باشد. اگر از این محتوای ارزنده استفاده شود فیلمها از غنا و کشش لازم برخوردار خواهند شد. در جهت ساخت فیلمهای مشترک با کشور های دیگر از جمله لبنان، عراق، افغانستان و فلسطین اقداماتی صورت گرفته است که تقویت این رویکرد و بهره گیری از هنرمندان و بازیگران کشورهای مختلف و سوژه های متنوع موجب میشود که بتوان محصولات مشترک را که جاذبه و گیرایی بیشتری دارند در سطح بین المللی ارائه کرد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: امیدوارم تبلور غزل "غزّه در خون" را در جشنوارهی فیلم مقاومت بر پرده سینما به تماشا بنشینیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها