عرضه کتاب‌های صوتی راهکاری برای افزایش سرانه مطالعه در کشور

پایین بودن سرانه مطالعه در کشور سبب شده است تا فعالان فرهنگی روی به تولید کتاب‌های صوتی بیاورند تا از این طریق سرانه مطالعه در کشور را بالا ببرند.
کد خبر: ۲۶۶۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳ - 16November 2017
کتاب‌های صوتی راهی برای بالا بردن سرانه مطالعه

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، کمتر از یک سال پس از اختراع گرامافون، روزنامه دیلی گرافیک، خبری را رسانه ای کرد با این مضمون که «گرامافون در خانه برای شما رمان می‌خواند» تیتری که پیام‌آور راه اندازی کتاب‌های صوتی یا گویا بود.

اما با توجه به فضای کم سیلندرهای گرامافون، امکان ضبط یک کتاب محقق نشد و این طرح در آن مقطع زمانی با شکست مواجه شد. در سال 1970 با اختراع نوار کاست و ضبط صوت‌ها، تولید کتاب‌های صوتی رواج بیشتری یافت.

در ایران هم ابتدا برای پاسخ به نیازهای افراد نابینا کتاب‌های صوتی تهیه شد. این کتاب‌ها با استقبال خوب مردم همراه شد که بعدها دسته‌بندی‌های مختلفی شامل: داستانی، مذهبی، علمی و... کتاب‌های صوتی پدیدار شد.

حال با پایین بودن سرانه مطالعه در کشور که به گفته مسئولان 2 دقیقه در روز است، فعالان حوزه فرهنگ بر آن شدند که با تولید کتاب‌های صوتی سرانه مطالعه در کشور را بالا ببرند.

در نمایشگاه امسال رسانه‌های دیجیتال، غرفه‌های بسیاری اقدام به عرضه این کتاب‌ها کرده‌اند. اولین غرفه‌ای که نظرمان را جلب کرد، دپارتمان دفاع مقدس بود که شماری از کتاب‌های دفاع مقدس را به کتاب‌های صوتی تبدیل کرده بود.

نوروزی، مسئول روابط عمومی بنیاد و حفظ نشر آثار دفاع مقدس  در این زمینه گفت‌: تلاش کرده‌ایم تا بتوانیم کتاب‌های شاخص دفاع مقدس را تبدیل به کتاب‌های صوتی کنیم که تاکنون 21 عنوان کتاب صوتی تولید و یا در دست تولید داریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کتاب‌های همچون سلام‌ بر ابراهیم، دستاوردهای دفاع مقدس، حماسه هویزه، راز گمشده مجنون، هلال پنهان، شاهرخ حر انقلاب و... از عناوین کتاب‌هایی هست از سال 95 تهیه و تولید آن آغز شده است.

غرفه‌ای دیگر که در این زمینه فعالیت دارد، «سوره مهر» است. این ارگان هم تعدادی کتاب صوتی تولید کرده است، به همین بهانه سری به غرفه‌شان زدیم تا از چگونگی فعالیت آن‌ها مطلع شویم.

امین نادری، مسئول غرفه سوره مهر الکترونیک گفت: 30 عنوان کتاب را در سوره مهر به کتاب‌های صوتی تبدیل کرده‌ایم. موضوعات کتاب‌های صوتی ما را 80 درصد کتاب‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تشکیل می‌دهد که از بین این 30 کتاب، 16 عنوان بر روی CD و پنج عنوان هم بر روی فلش بوک بارگذاری شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: فلش بوک، همان فلش مموری است که ظرفیت آن 16 گیگابایت است و یک عنوان کتاب بر روی آن ذخیره شده که مخاطب از فضای باقی‌مانده هم می‌تواند برای امور شخصی خود استفاده کند.

نادری در پاسخ به این سوال که آیا بازارهای جهانی برای این کتاب‌ها متقاضیانی دارد، خاطرنشان کرد: هدف مجموعه سوره مهر این است که از بازارهای جهانی خارج از کشور غافل نشویم و این کتاب‌ها را حداقل به‌دست فارسی‌زبانان خارج از کشور برسانیم. تاکنون 120 عنوان کتاب از جمله صوتی و الکترونیکی در سامانه‌های آمازون و گوگل بوک قرار گرفته است، که اکثر کتاب‌های شاخص و دفاع مقدس و انقلاب را شامل می‌شود.

امینی در پایان گفت: امیدواریم سایر انتشارات هم به تولید کتاب‌های صوتی و الکترونیکی روی بیاورند، بتوانیم در بازارهای خارج از کشور بهتر عمل و از این طریق فرهنگ کشورمان را صادر کنیم و در بخش داخلی هم کتاب‌های بیشتری در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

در بخش دیگری از نمایشگاه شاهد این بودیم که بخش خصوصی هم وارد این عرضه شده است. برای نمونه به سراغ یکی از این تولیدکنندگان رفتیم، تا از نحوه ورودش به این عرضه اطلاعاتی کسب کنیم.

دامون آذری، مدیر عامل این شرکت خصوصی بیان کرد: شروع کار ما از سال 87 با همت تعدادی از دانشجویان دانشگاه فنی بود و جامعه هدف ما نابینایان بودند، تا از این طریق از خواندن کتاب‌ غافل نشوند.

وی خاطرنشان کرد: از سال 92 به بعد به‌صورت حرفه‌ای وارد این عرصه شدیم و در جشنواره کتاب‌های صوتی که از طرف خانه کتاب برگزار شده بود، توانستیم مقام اول را کسب کنیم. تاکنون 200 عنوان کتاب صوتی از سال 92 به بعد در زمینه‌های رمان، تاریخ و فلسفه تولید کرده‌ایم و در تلاش هستیم موضوعات مختلف دیگری را هم تولید کنیم.

انتهای پیام/ 115

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار