به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، اولین نشست جشنواره فیلم مردمی عمار با موضوع «مردمی بودن جشنواره عمار» با حضور «سعید مستغاثی» منتقد و مدرس سینما، «پیام فضلینژاد» و «محسن صفاییفرد» در سینما فلسطین برگزار شد.سعید مستغاثی در ابتدای این نشست اظهار داشت: ما دو نوع جشنواره داریم که اختصاص به آثار اکران نشده دارد مثل فجر و جشنوارههایی هم هستند که به فیلمهای اکران شده اختصاص دارد که آن هم مردم نقشی در برگزاری ندارند. جشنواره عمار از این نظر بیبدیل و تازه است. چرا که مردم در آن حضوری مستمر دارد و البته نکات مثبت و منفی نیز هم دارد. مثلا در بحث فیلم بلند نمیتواند وارد شود چرا که نیازمند بازگشت سرمایه است و از مردمی بودن آن خارج میشود.
وی در ادامه گفت: در کشور ما جشنواره متعددی برگزار میشود اما اتفاق خاصی در آن نمیافتد. خود جشنواره عمار باید وارد حیطه تولید شود.
وی درباره واژه مردمی در جشنواره عمار توضیح داد: در مردمی بودن هر پدیده باید با آمار بحث کنیم. حتی در مورد فروش آثار میلیاردی با یک محاسبه متوجه میشویم که تنها ۳ درصد مردم آن را دیدهاند آیا میتوان این رقم را به مردمی بودن تعبیر کرد. ما از جشنواره مردمی عمار میتوانیم به تعریفی از مردمی بودن برسیم. جشنواره عمار مانیفیست و اصولی دارد که آن را در جشنواره فجر نمیبینیم. حتی در بحث سواد سینمایی هم جشنواره فجر دچار فقر است در حالی که جشنواره عمار آثار سینمایی مهم و حرفهایی را اکران میکند.
مستغاثی در مورد تهدیدات این جشنواره بیان داشت: جشنواره باید مراقب نفوذ باشد دشمن به دنبال فرصت است تا به هر طریقی در اندیشه عماریت این جشنواره رسوخ کند. نباید به بهانه جذب قشر خاکستری به جذابیت ظاهری بسنده کرد.
پیام فضلینژاد از فعالان حوزه سینما در ادامه این نشست گفت: جشنواره عمار برآمده از یک نیاز بوده است. که مسیر روبه رشدی را طی کرده است. اما این جریان مردمی بودن به ساختار اصلی راه ندارد. ساختار سینمایی ما متاسفانه فضای محدودی دارد و نوعی شبه مافیایی در آن وجود دارد. رویکرد سرمایه سالاری به کالبد سینما ضربه میزند. البته باید فیلم هم فروش داشته باشد هم مردمی باشد. بفروش بودن و مردمی بودن با هم تعارض ندارند. متاسفانه سینمای ما به سمت ژانر های زرد پیش میرود. وقتی صحبت از سینمای مردمی میکنیم - که وجه آن را در عمار میبینیم - نیازمند الزاماتی است.
وی در ادامه افزود: ساختار صنوف ما دارای نقص است که باید حل شود. ساختار سینمایی ما صنعتی شده نیست که همه چیز حرفهای باشد. سلبریتی سالاری یکی از معضلاتی است که تهیه کنندگان به سمت آن رفتهاند. البته این مطلق نیست باید قدرت جشنواره عمار این ساختار را تغییر بدهد. در این صورت صنوف فرمایشی از بین میرود و باعث حضور جوانان متعهد وارد خواهند شد.
فضلی نژاد درباره افزایش توان علمی گفت: سینمای مردمی هم باید بتواند قشر حرفهای سینما را جذب کند هم مخاطبان را. سینمای مردمی باید بتواند برای اقشار مختلف تولید داشته باشد. اگر سینمای مردمی نتواند اقتصاد قوی داشته باشد در طولانی مدت دچار آسیب میشود. چرا که عوامل ساخت و تولید فیلم باید بتوانند ارتزاق کرده و به لحاظ معیشت مشکلی نداشته باشند. ما باید در سینمای مردمی تولید علم کنیم یعنی باید دانش سینمای این حوزه را تدوین و افزایش دهیم. تولید صرف اثر بدون پشتوانه نظری و فکری خطرات بسیاری دارد.
محسن صفاییفرد درباره تعریف درست از واژه مردم توضیح داد: در مباحث هنر ما همیشه به سمت انتزاعی بودن میرویم. ما باید تعریف درستی از مردم داشته باشیم. از نظر سینمای حرفهای مردم از زاویه دید گیشه تعریف میشود هر چه قدر فیلم بیشتر بفروشد مردمیتر است. باید ما در جشنواره عمار مردم را به درستی بشناسیم و تعریف کنیم. نه توده نه انبوهه هیچکدام مردم نیست. مردم باید از زاویه هویت و تاریخی آن تعریف کنیم. وجه تمایز آن را باید در تفاوت فیلمسازان حرفهای و مردمی عمار جستجو کرد. رسانه هرگز نمیتواند همه مردم را درگیر کند چون چنین چیزی اصلا امکان پذیر نیست. جشنواره عمار، مردمی را در نظر دارد با همان هویت تاریخی مردم.
وی در ادامه گفت: این جشنواره ایثارگران ملت را موضوع خود قرار داده که این طیف هم فراوانی زیادی دارد هم عقبه تاریخی طولانی دارد. در بحث شکل مردم باید گفت در گیشه مردم از بالا به پایین تعریف میشود. در حالی که در جشنواره عمار نگاه از پایین به بالا است. یعنی فیلمسازان سراغ مخاطبان میرود. این اتفاق، ساده نیست چرا که این سبب شکسته شدن اقتدار گیشه شده است.
انتهای پیام/ ۱۶۱