روحانی در مراسم افتتاح 10 مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس:

نیاز به مذاکره با هیچ قدرتی در خصوص توان دفاعی نداریم/ لزوم تبیین نقش امام راحل در دفاع مقدس/ حضور مردم در موزه‌های دفاع مقدس بازدارنده تهدید‌ات دشمن است

رئیس جمهور با بیان اینکه در مورد توان موشکی پاسخ ما روشن است، گفت: مردم و مسئولان در خصوص توان دفاعی نیاز به توافق و مذاکره با هیچ قدرتی ندارند؛ البته صحبت و بحث می‌کنیم و اگر مقام مسئولی صحبتی کرد و یا سوالی پرسید، پاسخ می‌دهیم و پاسخ محکم هم می‌دهیم.
کد خبر: ۲۷۷۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸ - 04February 2018

دفاع مقدس صحنه دفاع یک ملت در برابر تمام جهان بوده استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (یکشنبه) در مراسم افتتاح 10 مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس با تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهار داشت: امروز شاهد افتتاح همزمان 10 مرکز فرهنگی و دفاع مقدس هستیم که این کار یک کار بزرگ در کشور است.

وی ادامه داد: امیدواریم این راه و مسیر توسط نهاد‌ها و دولت ادامه داشته باشد و در همه استان‌ها چنین مراکز فرهنگی افتتاح و آثار انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای مردم به نمایش گذاشته شود.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: انقلاب اسلامی ایران در جهان و کشورهای منطقه کم‌نظیر و بی‌نظیر است. ملت ایران با اتکا به عنایات حق، وحدت و فداکاری و بدون کمک دیگر کشورها انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند.

رییس جمهور با بیان اینکه دفاع مقدس صحنه دیگری از رشادت‌های مردم ایران را در جهان به نمایش گذاشت،‌ افزود: «دفاع مقدس» دفاع جانانه تمام ملت ایران در برابر یک رژیم نه، بلکه در برابر یک جهان بوده است.

وی با اشاره به اینکه سرداران، فرماندهان و امیران در طول هشت سال دفاع مقدس بار سنگین جنگ را بر دوش داشتند، افزود: در هر جنگ و قبل از هر دفاع و جنگ سخت، نرم‌افزاهای آن باید فراهم شود.

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه افزود: اولین نرم‌افزار، مشروعیت آن دفاع است. اگر نتوانیم برای مردم روشن کنیم و مردم آگاه نباشند که دیگری تجاوز کرده و ما «مدافع» هستیم و نمی‌خواهیم به منافع ملت و یا همسایه‌ای تجاوز کنیم و اینکه تبیین کنیم یک رژیم سفاک جنگ را بر ما تحمیل کرده است، نمی‌توانیم وظیفه دینی، انقلابی و اسلامی خود را در خصوص دفاع از شرف و استقلال‌مان عملی کنیم.

وی ادامه داد: اگر مشروعیت در ذهن مردم روشن نباشد، مردم پای کار نمی‌آیند و اگر هم بیایند، خسته می‌شوند؛ اما اگر مشروعیت روشن شود، دفاع و  ایستادگی در برابر متجاوز صورت می‌گیرد؛ آن وقت اگر جنگ هشت یا 10 سال هم طول بکشد، مردم ایستادگی می‌کنند؛ ضمن اینکه فرمانده آن جنگ، مرجع و رهبری باشد که مردم به او عشق می‌ورزند. در دفاع مقدس تمامی علما، فرهیختگان، صاحب‌نظران و مردم درک کردند که باید ایستادگی کرد و راهی جز این وجود ندارد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: نه سازمان ملل، نه کشورهای منطقه و نه کشورهای دوست که تعداشان زیاد نبود به فکر دفاع از ما نبودند. هیچ‌کس نبود که دفاع کند؛ جز خودمان.

حجت‌الاسلام روحانی بیان داشت: «مشروعیت» نرم‌افزار اصلی در برابر تجاوز است؛ چرا که در این تجاوز افرادی شهید، جانباز و اسیر و عده‌ای نیز بی‌خانمان می‌شوند و زحمت و سختی بسیاری برای مردم به وجود می‌آید که همه این‌ها مشروعیت را آسان می‌کند.

نکته‌ دومی که رئیس جمهور در بحث نرم‌افزار جنگ به آن پرداخت «اعتماد» بود.

وی در این باره گفت: اگر مردم به سازمان رزم، فرماندهان میدان و دفاع و مقامات ارشد سیاسی کشور اعتماد نداشته باشند به صحنه نمی‌آیند و فرزندان و همسران خود را به میدان نمی‌فرستند.

وی افزود: اینکه مادران و پدران، فرزندان خود را در دفاع مقدس با لبخند بدرقه می‌کردند و اگر جنازه فرزندشان برمی‌گشت به آن افتخار می‌کردند به این دلیل بود که به فرماندهی جنگ و فرماندهان اعتماد داشتند؛ اگر اعتماد نبود و بعد از هر عملیاتی که واقع می‌شد، صدها ساعت بحث می‌شد که آیا دقیق بود یا نبود و آیا حمله ضرورت داشت یا نه، آیا تعداد کشته‌ها متناسب بود، جنگ اداره نمی‌شد.

رییس جمهور با اشاره به روزهای آغازین جنگ تحمیلی اظهار داشت: در مجلس اول شورای اسلامی برخی از نمایندگان و به خصوص نمایندگان استان‌های مرزی هر روز بحث می‌کردند و فریاد می‌زدند که فرماندهان را بخواهید؛ روزهای اول جنگ بود و ارتش، سپاه و نیروهای انتظامی آماده نبودند، لذا مشکلات زیاد بود. هر روز یکی از فرماندهان ارتش احضار می‌شد و نکاتی را مطرح می‌کرد و عده‌ای از نمایندگان هم قانع می‌شدند.

وی اضافه کرد: هفته بعد امام پیام دادند که «مجلس کار خود را انجام بدهد و به این کارها ربطی ندارد. اگر می‌خواهد پشتیبانی بکند، بکند. این جا جلسه احضار فرماندهان نیست. نیروهای مسلح فرمانده دارد» و در آن زمان رهبر معظم انقلاب و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نظارت می‌کردند. اگر مجلس می‌خواست ادامه دهد، ممکن بود بگوید می‌خواهیم تحقیق و تفحص کنیم که البته از اختیاراتی که در قانون اساسی به آن داده شده استفاده می‌کرد ولی واقعیت این بود که اگر کار را به اهل آن واگذار نکنیم و به آن‌ها اعتماد نکنیم (فرق نمی‌کند جنگ باشد یا مسائل دیگر)، این گونه کار پیش نمی‌رود.

رئیس دولت دوازدهم تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز کشور این است که زیاد احساس وظیفه می‌کنیم و همه می‌خواهیم در مورد همه مسائل احساس وظیفه کنیم. فردی مسئول شده که مسئولیتش دارای چارچوبی است یا دولتی مسئول شده باید کارها را انجام دهد.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه اگر اعتماد به سازمان رزم، مدیریت جنگ و مدیریت کشور به کمک امام حاصل نمی‌شد، نمی‌توانستیم فراز و فرودهای جنگ را مدیریت کنیم و جنگ به پیروزی نمی‌رسید، گفت: نقش امام در دفاع مقدس به خوبی برای مردم تبیین نشده است. اگر صحبت‌ها، ارشادات و یا حتی نهیب‌های امام نبود، جنگ اداره نمی‌شد.

رئیس جمهور گفت: در دفاع مقدس هر چه جلوتر رفتیم، اعتماد مردم بیشتر شد. آن روزی که جنگ آغاز شد، مردم بهت زده شدند. جنگ با بمباران مراکزی در تهران و دیگر شهرها آغاز شد و سخن امام در غروب آن روز مبنی بر اینکه دیوانه‌ای آمده سنگی انداخته...، مقاومت و امید را به وجود آورد.

وی افزود: صبح فردای آن روز یعنی در اول مهرماه سال 59، 140 فروند هواپیمای نیروی هوایی ارتش به نقاط مختلف در شهرهای عراق حمله کردند و ضربه بسیار سختی از لحاظ روحی و عملیاتی به عراق وارد شد. این عملیات ساعت پنج صبح آغاز شد و ما ساعت هشت به مجلس رفتیم. من از اجرای این عملیات اطلاع داشتم. حضرت آقا که آن وقت نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند به مجلس آمده بودند. من در مجلس با ایشان در خصوص این عملیات گفت‌وگو کردم. پس از آن ایشان به صحن آمدند و به پشت تریبون رفتند و گفتند خبر مهمی دارند و خبر انجام این عملیات را اعلام کردند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه عملیات 140 فروندی امید و اعتماد را به وجود آورد، خاطرنشان کرد: روز به روز در دفاع مقدس اعتماد و امید بیشتر شد، تا اینکه در مهرماه سال 60 عملیات ثامن الائمه (ع) که عملیات بزرگی بود و منجر به شکست حصر آبادان شد، اجرا شد؛ البته از همان روزهای نخست جنگ عملیات‌های کوچک و متوسطی انجام می‌شد. پس از شکست حصر آبادان عملیات‌های بزرگ پشت سر هم اجرا شد که در نهایت شاهد اجرای عملیات شکوهمند الی بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر بودیم.

حجت الاسلام روحانی افزود: اگر این نرم افزارها نبود در میدان جنگ موفق نبودیم چرا که مشروعیت جنگ برای مردم واضح شده بود و به مسئولین عالی، مقامات سیاسی و نظامی و فرماندهان میدان جنگ از نیروهای مختلف، ارتش و سپاه و بسیج اعتماد داشتند و برای پیروزی امید پیدا کرده بودند.

وی در ادامه تصریح کرد: ملت بزرگ ما در یک جنگ بسیار بزرگ پیروز شدند. فرانسه، شوروی، آلمان و کشورهای مرتجع منطقه به دشمن کمک می‌کردند که بخشی از آن واضح نبود و پس از حمله عراق به کویت اعلام شد. امیر کویت و ولیعهد عربستان به کمک خود به عراق اذعان کردند و معلوم شد چه کسانی به عراق سلاح شیمیایی دادند و آمریکا، اروپا و شوروی سابق چه کمک‎هایی به دشمن کردند. و واضح شد که فرزندان ما در برابر همه شیاطین ایستادگی کردند و جنگ را به پیروزی رساندند.

رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: تابلوی زیبای دفاع مقدس که به دست ایثارگران نقاشی شده است درس‌های بسیاری برای ما دارد. شهدا، ایثارگران و جانبازان معلمان بزرگ ما در زندگی هستند.

حجت الاسلام روحانی در ادامه با تاکید بر افزایش قدرت ملی گفت: قدرت تنها قدرت دفاعی نیست بلکه طبق تقسیم بندی کلاسیک قدرت فرهنگی، قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی در کنار قدرت دفاعی بخش‌های دیگر قدرت هستند و امروز اگر قدرت سیاسی، اقتصادی و دفاعی با هم نباشد مگر می‌توان از کشور دفاع کرد. 

وی ادامه داد: در دفاع مقدس موضوع صادرات نفت و به دست آوردن ارز بسیار مهم بود و اگر نمی‌توانستیم از خارک حفاظت کنیم صادرات نفت مختل می‌شد. علت اینکه رهبر معظم انقلاب و مرحوم هاشمی اصرار داشتند بنده فرمانده پدافند هوایی بشوم علیرغم اینکه خودم میل نداشتم به این دلیل بود که خارک بمباران و صادرات نفت قطع شده بود؛ لذا پدافند هوایی برای ما امری حیاتی بود آن‌ها از طرف امام به من تکلیف کردند که فرمانده پدافند هوایی بشوم چرا که امام به آن‌ها فرموده بود اگر هردو به نظری مشترک رسیدید از طرف من می‌توانید تکلیف کنید؛ بنده نیز چون تکلیف بود اعلام آمادگی کردم.

رییس جمهور با بیان اینکه قدرت سیاسی، قدرت اقتصادی، قدرت فرهنگی و قدرت دفاعی در کنار هم قرار دارند به موضوع قدرت سیاسی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در زمان جنگ زمزمه این بود که چون کشور درگیر جنگ است انتخابات مجلس دوم با تاخیر برگزار شود اما امام فرمودند انتخابات در همان روز برگزار شود. قدرت فرهنگی در دفاع مقدس این بود که مردم با ایمان و اعتقاد فداکاری کردند و داوطلبانه به جبهه‌های جنگ رفتند؛ که برخی نیز برای حضور در جبهه‌ها شناسنامه خود را دستکاری کردند.

رییس قوه مجریه تصریح کرد: مردم در دفاع مقدس باور کردند آن قدم رزمنده‌ای که غبار جبهه بر آن می‌نشیند دیگر آتش جهنم بر تن آن رزمنده نمی‌نشیند. مردم می‌دانستند که مظلومند و جنگ بر آنان تحمیل شده است.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: خداوند به آن‌هایی که مورد جنگ، قتال، ظلم و ستم قرار می‌گیرند، اجازه جهاد و دفاع داده است. در اولین آیه در قرآن کریم در بحث جهاد نیز موضوع «مشروعیت» مطرح شده است. خداوند بیان می‌کند که اگر ایستادگی نبود، مگر مسجد، کلیسا، کنیسه و صومعه‌ای باقی می‌ماند؟ خداوند این‌ها را در کنار هم ذکر کرده است.

رییس قوه مجریه با بیان اینکه ما نیازمند قدرت ملی هستیم و این قدرت، ترکیبِ همه قدرت‌هاست، بیان کرد: باید همیشه در کنار هم باشیم؛ نیروهای مسلح در کنار دولت، دولت در کنار حوزه‌های علمیه، حوزه‌های علمیه در کنار مردم و مردم در کنار همدیگر.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه از قدرت سایبری و فناوری‌های جدید نیز می‌توان به عنوان یک قدرت جدید و بزرگ یاد کرد، گفت: در دنیای امروز همه همدیگر را تهدید می‌کنند و اینکه بتوان در این سال‌ها و در این قرن‌ها امید داشت که کسی دیگری را تهدید نکند، بعید است.

وی افزود: آمریکا به صورتی وقیحانه و با سلاح اتمی جدید روسیه را تهدید می‌کند؛ این همان کشوری است که می‌گوید باید سلاح‌های کشتار جمعی از بین برود. در این شرایط اگر ملتی بگوید که دیگر زمان صلح، برادری و هم‌زیستی است و قدرت دفاعی مانند سابق نمی‌خواهیم، صحیح نیست. ما همواره نیازمند قدرت دفاعی هستیم.

رییس جمهور در ادامه گفت: تا زمانی که تهدید در دنیا وجود دارد، هم‌وزن با هر تهدید جدیدی باید قدرت دفاعی تقویت شود. امروز بیشتر سلاح و تجهیزات مورد نیازمان را خودمان می‌سازیم و آنچه را نیز که نیاز داریم، باید بخریم. ما باید قدرتمندتر و نیرومندتر شویم و دارای آنچنان قدرتی باشیم که جرات را از دشمن بگیرد؛ یعنی اینکه مایوس شود و یا اینکه حس کند بهای سنگینی باید پرداخت کند.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: قدرت ملی برای جنگ نیست، بلکه برای صلح است. ما قدرت را برای بازدارندگی می‌خواهیم؛ بازدارندگی، صلح مقتدارانه است. ما باید همواره آماده باشیم تا تهدیدها را از سر مردم رفع کنیم.

وی ادامه داد: مردم و مسئولان ما در بحث توان دفاعی نیاز به توافق و مذاکره با هیچ قدرتی ندارند. صحبت و بحث می‌کنیم و اگر مقام مسئولی صحبت کند و یا سوالی بپرسد، پاسخ می‌دهیم که پاسخ محکمی هم می‌دهیم و جواب ما روشن است.

رییس جمهور گفت: اگر نیاز داشته باشیم در چارچوب قوانین و فتاوای رهبری، خود را در هر موضوعی از توان دفاعی آماده می‌کنیم. ما به دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم، به دلیل اینکه فتوای رهبری و شرع و اخلاق به ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص موضوع قدرت ملی به بحث احزاب و جناح‌ها اشاره کرد و گفت: قدرت ملی در چارچوب حزب و جناح نمی‌گنجد و تمام تفکرات، جناح‌ها و جریان‌ها ذیل قدرت ملی تعریف می‌شوند. باید در قدرت اقتصادی در کنار هم و در قدرت سیاسی با هم و در قدرت فرهنگی دوش به دوش هم باشیم و در قدرت دفاعی همه مردم باید در کنار نیروهای مسلح باشند.

رییس جمهور عنوان کرد: قدرت دفاعی و ملی و تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس زیر خیمه حزب و جناحی قرار نمی‌گیرد و قدرت ملی و دفاع مقدس مربوط به همه ملت ایران است. مگر در دفاع مقدس از کسی پرسیده می‌شد که اهل چه جناح و مذهبی هستی؟ در دفاع مقدس همه در کنار هم بودیم و به همدیگر کمک می‌کردیم. امروز باید مدافعین ما در سراسر کشور و نیروهای مسلح بالای حزب و جناح بایستند. تمام ارزش‌ها و آثار دفاع مقدس فوق حزب و جناح تعریف و تبیین می‌شوند.

وی افزود: در راهیان نور و موزه‌های دفاع مقدس هر ایرانی و غیر ایرانی باید احترام ببیند و آنجا را مال خود بدانند و نگذاریم این‌ موارد رنگ حزب و جناح به خود بگیرند.

رییس جمهور در ادامه با گرامی‌داشت یاد شهدا بویژه شهیدان خرازی، همت، کاظمی، زین الدین، هاشمی، صیاد شیرازی، آبشناسان، ستاری، بابایی، نامجو، فکوری، فلاحی گفت: این شهدا اسطوره‌های مقاومت کشورمان هستند. یک زمانی فردوسی برای ایجاد همبستگی اجتماعی به سراغ «رستم» رفت؛ اما ما امروز اسطوره‌های واقعی داریم که شرح زندگی هر کدام می‌تواند برای ما راهگشا و اسوه باشد، به همین دلیل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ساخت مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس اهمیت بسیاری دارد و این موزه‌ها باید مردم را منسجم‌تر و متحدتر و روحیه ایثارگری و فداکاری را ارتقا دهند و راه آینده را مشخص سازند.

وی تاکید کرد: هرچه این موزه‌ها شلوغ‌تر شود، برای تهدیدات ما بازدارنده‌تر است. حضور مردم در راهیان نور و مناسبت‌ها و صحنه‌های مختلف بازدارنده است. تنها سلاح نیست که بازدارنده است، بلکه این حضور مردم نیز جزو قدرت ملی و بازدارندگی محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه باید از قدرت‌مان استفاده کنیم، گفت: از تمامی نیروهای مسلح، ستاد کل نیروهای مسلح و سرلشکر باقری که از رزمندگان دفاع مقدس بوده تشکر می‌کنم. همچنین جا دارد یادی از برادر سرلشکر باقری، یعنی شهید «حسن باقری» بکنیم. من برای نخستین بار قبل از عملیات والفجر مقدماتی در قرارگاهی که برپا شده بود، خدمت شهید باقری رسیدم و دچار حیرت شدم که یک جوان تا این حد مسلط است و تمامی تپه‌ها و رودخانه‌ها را می‌شناسد و به قشنگی تبیین می‌کند. در آن قرارگاه فرماندهانی از ارتش و سپاه نیز بودند.

وی عنوان کرد: از تمامی آن‌هایی که در بحث حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همچون «سردار کارگر» فعالیت دارند، تشکر می‌کنم؛ انجام این قبیل فعالیت‌ها، کار بزرگی است.

حجت‌الاسلام روحانی در خصوص فضای مجازی نیز بیان داشت: هر کاری بکنیم، فضای مجازی وجود دارد و ما باید این فضا را به فرصت تبدیل کنیم. جوانان و رزمندگان ما قادر هستند از این فضا استفاده کنند و خاطرات شهدا و ایثارگران را نشر دهند. رسانه‌ها همچون صدا و سیما، روزنامه‌ها و فضای مجازی باید به محل نشر ارزش‌های دفاع مقدس تبدیل شوند و روحیه ایثارگری ملت را بالا ببرند، تا توطئه‌ها در دریا، آسمان و زمین علیه کشورمان خنثی شود.

وی در پایان بیان کرد: رزمندگان ما در کشورهای دوست به عنوان «مدافع حرم» فداکاری کردند و نشان دادند که با گذشت 30 سال از دفاع مقدس روح فداکاری در بین مردم ما وجود دارد و اگر ارتقای روحیه ایثار و فداکاری ملت ما صورت بگیرد، آن‌گاه «ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم» محقق خواهد شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار