نوبخت در جمع خبرنگاران:

دولت با افزایش قیمت خودرو موافق نیست/ متولدین جدید از این ماه یارانه می‌گیرند

سخنگوی دولت گفت: دولت با افزایش قیمت خودرو موافق نیست و قرار شد که شورای رقابت نظر قطعی خود را در این باره اعمال کند. البته خود شورای رقابت و شرکت‌های تولیدکننده نیز اعلام کردند که سه درصد قیمت‌ها تقلیل پیدا کرده است.
کد خبر: ۲۷۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲ - 10September 2014

دولت با افزایش قیمت خودرو موافق نیست/ متولدین جدید از این ماه یارانه می‌گیرند

به گزارش اخبار داخلی دفاع مقدس، محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت به تشریح مصوبات امروز هیات وزیران پرداخت و اظهار کرد: موضوع واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالای دو هزار و 500 سیسی در این جلسه مورد توجه قرار گرفت. پیش از این تسهیلنامهای در هیات دولت وجود داشت که طی آن امکان واردات این خودروها برای افراد خاص و ساکنین برخی از جزایر در جهت تشویق و ترغیب آنها فراهم میشد و یک روش هم مطالبه شده بود مبنی بر اینکه این خودروها که ممنوعیت واردات داشتند متروکه میشدند و بعد امکان ورودشان وجود داشت. در مصوبه امروز هیات وزیران این راه بسته شد و نه تنها واردات این نوع خودورها ممنوع است، بلکه اگر متروکه هم باشند، حتما باید مرجوعه باشد و نباید تحت هیچ شرایطی به داخل کشور بیایند.

وی افزود: اگر قرار است به برخی قهرمانان و برخی افرادی که در جزایر ما ساکن هستند کمک کنیم لزومی ندارد این کمک به صورت مجوز دادن برای واردات خودرو باشد، کما اینکه ما نسبت به تردد خودروهای گرانقیمت و غیرمتعارف که در جامعه وجود دارد موافقتی نداریم ؛چرا که با بافت فرهنگی ما مطابقت ندارد.

سخنگوی دولت در ادامه بحث درباره قیمت محصولات باقی را از دیگر موضوعات مطرح در جلسه امروز هیات وزیران عنوان و اظهار کرد: دولت برای اینکه حمایت خود را از کشاورزان را به صورت عملی انجام دهد 155 درصد قیمتهای مصوب قبلی را برای خرید تضمینی محصولات باغی افزایش داد.

نوبخت گفت: با توجه به اینکه فاصله قیمتی که باغدارها ارائه میکنند تا قیمتی که برای مصرفکننده وجود دارد، زیاد است جهت کمک به کشاورزان عزیز و زحمتکش این افزایش قیمت را ارائه دادیم تا آنها از تولیدات محصولاتشان متضرر نشوند.

سخنگوی دولت در ادامه اظهار کرد: باخبر شدیم برنجکاران ما در استانهای شمالی با بازار راکدی مواجه هستند و قیمت تقلیل پیدا کرده به همین جهت هیات وزیران، معاونت برنامهریزی و راهبردی را موظف کرد تا با وزارت محترم جهاد کشاورزی و صنعت و معدن امروز بعدازظهر جلسهای فوری تشکیل دهند و با روشهایی که مطرح میشود در جهت حمایت از برنجکاران اقدام کنند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: معاونت برنامهریزی رییسجمهور از سوی هیات وزیران همچنین موظف شد تا موضوع افزایش سقف تسهیلات مسکن روستاییان را دنبال کند و البته این سقف تا پانزده میلیون تومان افزایش پیدا کرد. ضمن اینکه با توجه به ایجاد تسهیلات برای منطقه محروم بشاگرد، معاونت برنامهریزی موظف به اجرایی کردن این موضوع نیز شد.

سخنگوی دولت در ادامه سخنان خود درباره یارانه پرداختی به بخش تولید، ضمن تشریح اختصاص قیمت حاملهای انرژی به سه بخش، اظهار کرد: یک بخشی از این موضوع به خانوارها در بیست و دوم هر ماه پرداخته میشود و از آنجا که هموطنان ما روی این مقدار حساب باز کردهاند حتی اگر حقوق کارگران با تاخیر پرداخت شود ما سر وقت این یارانهها را به حساب مردم واریز میکنیم.

نوبخت با بیان اینکه این یارانهها برای خانوادههایی که صاحب فرزند میشوند نیز اختصاص پیدا میکند، افزود: با توجه به اجرای طرح تحول سلامت، بخشی از منابع حاصل از یارانهها به این موضوع اختصاص دارد و رقم آن چهار هزار و 800 میلیارد تومان است.

وی اظهار کرد: پیشبینی ما از منابع حاصل از اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانهها مازاد بر 10 هزار میلیارد تومان است که چهار هزار و 800 میلیارد تومان برای اجرای طرح هدفمندی یارانهها و پنج هزار و 200 میلیارد تومان برای تولید اختصاص یافته است. ضمن اینکه با توجه به ابلاغ این مقدار به وزارت صنعت و معدن و تجارت، مقرر شد که این دستگاهها برنامههای خود را تا 31 شهریور به معاونت برنامهریزی تحویل دهند تا اقدام توزیع و ابلاغ پنج هزار و 200 میلیارد تومان برای یارانه تولید را آغاز کنیم.

سخنگوی دولت همچنین تاکید کرد: مازاد بر این موضوع یک یارانه ویژه در جهت حمایت غذایی به خانوادههای کم درآمد علاوه بر یارانهای که به همه خانوارها میدهیم در حال پرداخت است تا به نوعی عدالت اجتماعی مدنظر قرار بگیرد.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره توافقات فیمابین بین جمهوری اسلامی ایران و کشور روسیه، اظهار کرد: به هر ترتیب شرایط جدیدی به کشور روسیه از سوی قدرتهای بزرگ و غربی تحمیل شده که بحث تحریم یکی از آنهاست. با توجه به این شرایط این دو همسایه میتوانند تعاملات بهتری با هم داشته باشند، ضمن اینکه تسهیل روابط و توسعه ارتباطات در جنبههای مختلفی که منافع ملی هر دو کشور را به دنبال داشته باشد در حال انجام است.

نوبخت در ادامه درباره بیمه تکمیلی جانبازان که مورد انتقاد برخی از جانبازان بوده است، اظهار کرد: بر طبق تبصره 16 قانون بودجه سال 93، در سالهای گذشته اینطور بود که هر دستگاهی موظف بوده است تا نسبت به بیمه تکمیلی جانبازان همان دستگاه اقدام کند. در بودجه سال 93 پیشنهادی در مجلس مطرح شد که تمام این خدمات در بنیاد شهید و امور ایثارگران تجمیع شود.

وی ادامه داد: با این حال لازم بود که ما اعتبارات دستگاههای مختلف را در این باره کسر کنیم تا اینکه این موضوع در بنیاد شهید و امور ایثارگران تجمیع شود. اگرچه در این فاصله یک استفساریه در مجلس مطرح شد که این موضوع را بررسی میکرد که آیا دستگاهها میتوانند خودشان خدمات بیمهای انجام دهند یا خیر؟ تفسیر این بود که اگر دستگاهها خواستند میتوانند مثل گذشته عمل کنند و این کار در تیرماه انجام شد.

سخنگوی دولت افزود: دستگاههایی که اعلام آمادگی کردند موظف هستند مثل گذشته عمل کنند. در تمام این مدت خلاء قانونی و اعتباری برای رفع مشکل جانبازان عزیز نبوده است و اگرچه ممکن است ناهماهنگیهایی پیش آمده باشد اما کار طبق روال پیش میرود.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا متولدین سال 93 مشمول یارانه خواهند شد یا خیر؟ گفت: با توجه به ثبتنامی که صورت گرفته پرداخت یارانه به این عزیزان برای شهریور انجام خواهد شد و ما مشکلی در این رابطه نخواهیم داشت و دولت نیز خود را موظف به تامین نظرات مردم میداند.

سخنگوی دولت در ادامه درباره پرداخت یارانه ویژه به خانوادههای کم درآمد نیز اظهار کرد: 1500 میلیارد تومان یارانه به صورت سبد کالا توزیع شده است و خبر دارید که عدهای از هموطنان ما به هر ترتیب از نحوه توزیع سبد کالا ناراضی هستند. حال قرار شد حمایت غذایی به صورت سازمان یافته به گروههای کمدرآمدی که کمیته امداد و بهزیستی آنها را تایید میکند، تعلق بگیرد.

خبرنگار دیگری در مورد اتفاقات رخ داده در منطقه سراوان از سخنگوی دولت پرسید که وی در این باره اظهار کرد: اقدام انجام شده اقدام مذبوحانهای بود که البته عزیزان ما دفاع لازم خود را داشتند. قطعا ما انتظار داریم که همه نهادهایی که در رابطه با امنیت مرزها فعال هستند هوشمند و هوشیار باشند و البته همانطور که این عزیزان بسیار هوشمندند و ظرفیتهای لازم را دارند باز هم باید بر اقدامات تامینی خود بیفزایند.

در این جلسه بار دیگر نرخ خودرو سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود که نوبخت در این باره گفت: دولت با افزایش قیمت خودرو موافق نیست و قرار شد که شورای رقابت نظر قطعی خود را در این باره اعمال کند. البته خود شورای رقابت و شرکتهای تولیدکننده نیز اعلام کردند که سه درصد قیمتها تقلیل پیدا کرده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: خیلی از مسائل دست ما نیست اما آنچه که مربوط به دولت است را انجام خواهیم داد و در این راستا سیاست مهار تورم جزو سیاست مصوب دولت است.

نوبخت همچنین درباره ارتباط و تعامل با کشورهای اروپایی که مورد سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود، اظهار کرد: ارتباطات ما به ویژه طی شش ماه گذشته با بسیاری از کشورها روند رو به رشدی داشته و بسیاری از تجار و بازرگانان اروپایی به ایران آمدند.

نوبخت در ادامه گفت: همه اینها به حل و فصل مذاکرات که انشاالله به نفع ما باشد موکول شده است.

در ادامه نظرات اخیر رییس جمهور درباره بدحجابی و بی حجابی مورد سوال یکی از خبرنگاران بود که نوبخت در این باره اظهار کرد: برای جامعه اسلامی و مذهبی و ارزشی ما بدحجابی نوعی بیماری محسوب میشود و با بافت مذهبی کشور ما سازگاری ندارد و ما حجاب را به عنوان یک ارزش همراه با عفاف مورد تاکید قرار میدهیم و به همین جهت از همه دختران، خواهران و مادرانمان خواهش میکنیم که به هنجار مورد احترام جامعه التفات بیشتر داشته باشند.

وی افزود: البته در پارهای موارد برخوردهایی که صورت میگیرد هرچند این برخوردها هم به دلیل حفظ ارزشها است، اما از آنجا که نوعی لجاجت طرف مقابل را برانگیخته میکند از این عزیزان خواهش میکنیم رعایت حرمت بانوان را مدنظر قرار دهند تا نهادهای فرهنگی ما بتوانند با همه شیوههایی که باید با گذشته متفاوت باشد، کارهای نوآورانهتری داشته باشند؛ چرا که هم اکنون سه دهه از پیروزی انقلاب گذشته است.

نوبخت خاطرنشان کرد: این موضوع فقط خواست دولت نیست و همه نهادهایی که در ارتباط با فرهنگ صاحب مسئولیت هستند و همچنین نهادهای غیردولتی که از دولت کمک مالی میگیرند نیز باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد دولت به سلامت اخلاقی جامعه است و دولت حجاب را به عنوان یک ارزش مورد تاکید قرار میدهد.

موضوع نماینده ایران در سازمان ملل متحد یکی دیگر از موضوعات مطرح در بین سوال کنندگان بود.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه هم اکنون کرسی ما در سازمان ملل متحد خالی نیست و ما سرپرست معرفی کردهایم و کارها در این باره در حال انجام است گفت: از منافع و سیاستهای نظام جمهوری اسلامی در این عرصه دفاع صورت خواهد گرفت؛ چرا که به هر ترتیب آمریکایی ها یک کار غیر مدنی و غیرمعقول انجام داده اند و نباید مانع حق سایر کشورها شوند و از ورود نماینده دیگر کشورها ممانعت کنند البته ما کارهای قانونی خود را در این رابطه پیش میبریم.

وی همچنین درباره اقدامات کارگروه تشکیل شده در رابطه با مشخص شدن بدهی دولت به بانکها تصریح کرد: اعداد و ارقام این موضوع در حال به روز شدن است و در موقع لازم اعلام خواهد شد.

پیگیری مسائل مربوط به دانش آموزان شین آبادی از دیگر موارد مورد توجه خبرنگاران در این نشست بود و سخنگوی دولت در اینباره با بیان اینکه خواستههای این دانشآموزان در چهار موضوع درمان، تحصیل ، بیمه و مستمریشان بوده است افزود: بحث بیمه مربوط به شرکتهای بیمه، بحث مستمری از سوی نهاد حمایتی، بحث آموزش از سوی وزارت آموزش و پرورش و بحث درمان از سوی وزارت بهداشت و درمان پیگیری شده، ولی به هرحال باید قبول کنیم که وقتی این عزیزان بخواهند مراجعهای داشته باشند باید کسی پاسخگوی آنها باشد.

وی گفت: من متاسف شدم از اینکه آنها بدون اطلاع قبلی در این هوای گرم آمدند و البته به خانوادههایشان عرض کردم که اگر مطلبی بود به بنده مراجعه میکردند. من همگی آنها را فردای آن روز به معاونت برنامهریزی دعوت کردم و هر حرفی هم که میزدند حق بود ما باید نسبت به خواستههای آنها اقدام میکردیم. حال برای اینکه این بچه ها سرگردان نشوند به خانوادههای شان اعلام شد که معاونت برنامهریزی خواسته های آنها را دنبال میکند. در این راستا من در سیستم خودم به رییس حوزه معاونت دستور دادم که پیگیر مسائل آنها باشند؛ چرا که این بچهها در هیچ زمانی نباید دچار مشکل شوند. اینها نور چشم و بچههای ما هستند و نباید نسبت به اینها بی توجه باشیم.

نوبخت تاکید کرد: از این به بعد هر نوع کاستی که در این باره صورت بگیرد، مسئول آن معاونت برنامهریزی است، البته وکیل آنها رضایتشان را نسبت به این مساله اعلام کرده، اما به هر ترتیب ما باید مسئولانه وارد عمل شویم تا این طور نباشد که اگر مشکلی برای این بچهها پیش آمد این بچههای معصوم کف خیابان بنشینند.

 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها