حجت الاسلام و المسلمین پناهیان:

بدون وجود زیرساخت های لازم انبیاء هم قادر به هدایت بشر نبودند

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه برای دینداری یک سری زیر ساخت ها لازم است گفت: انبیاء الهی با تمام توانشان گاهی به خاطر نبودن این زیرساخت ها از هدایت بشر ناامید می شدند.
کد خبر: ۲۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲ - 10September 2014

بدون وجود زیرساخت های لازم انبیاء هم قادر به هدایت بشر نبودند

به گزارش خبرنگار جهاد و شهادت "دفاع پرس" مراسم ختم حاج عبدالرسول مصحلی والد حجت الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی رئیس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس امروز در مسجد النبی(ع) نارمک برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از فرماندهان عالی رتبه نظامی و انتظامی و مسئولان و شخصیت های سیاسی و فرهنگی حضور داشتند، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان با بیان اینکه برخی مستشرقین، تنها از جاهلیت صدر اسلام سخن گفته اند، اظهار کرد: ارزش های فرهنگی بسیاری در صدر اسلام و در میان مردم شبه جزیره عربستان وجود داشت که همانها به عنوان یک بستر مناسب باعث بروز و رشد ونمو اسلام شد.

وی افزود: بسیاری از فضائل در همان زمان به اصطلاح جاهلیت میان مردم مکه جاری بود که همانها به عنوان زیر ساخت محسوب می شدند و از جمله این فضیلت ها احترام به خوبان و بزرگان جامعه بود به طوری که احترام و بزرگ نگهداشتن عبدالمطلب در جامعه آن دوران نشان از آن دارد که مردمی که در دامنه آن قله زندگی می کردند از فظیلت و فهم برخوردار بودند.

وی با اشاره به فهم جامعه آن دوران در امین دانستن پیامبر مکرم اسلام گفت: در جامعه ای که فردی مانند پیامبر در دوران قبل از بعثت به عنوان فردی امین و مورد اعتماد جامعه شناخته شود بدون اینکه او را تمسخر کنند معلوم می شود که ما با یک جامعه فهیم و با ارزش به لحاظ وفاداری و تعهد به درستی روبرو هستیم.

پناهیان با اشاره به ضرب المثل هایی که از برخی از احادیث استخراج می شود، اظهار داشت: زمانی که در این حدیث نبوی می خوانیم که اگر حیا نباشد انسان هر کاری انجام می دهد، معلوم می شود که حیا به عنوان یک عنصر فرهنگی و زیرساختی برای آن جامعه، عامل تعهد و پایبندی افراد به شرافت محسوب می شود.

وی یکی از زیرساخت های پذیرش دین در هر جامعه ای را احترام به پدرعنوان کرد و افزود: وقتی در فرهنگ جامعه پدر به عنوان یک سالار و مادر به عنوان ملکه مورد احترام قرار بگیرد آن جامعه دارای ارزش و کرامت است و به همین دلیل است که بسیاری از مستشرقین بر این باورند که برای از بین بردن دین در یک جامعه باید احترام به شخصیت پدر در آن جامعه را از بین برد و از این رو می بینیم که در جامعه جاهلیت و صدر اسلام پدر و مادر دارای یک ارزش و کرامت خاصی هستند و همین موضوع باعث بستر سازی برای رشد اسلام شد.

پناهیان با اشاره به اینکه سالار بودن پدر در خانواده های ایرانی نباید مورد خدشه قرار گیرد، گفت: چند سال پیش فیلمی با تصویر کشیدن سالار بودن پدر در خانواده از تلویزیون پخش شد که در انتهای همان مجموعه همان پدر سالار به خفت و خواری کشیده شد و هم اکنون نیز از تهیه کنندگان چنین اثری تقدیر می شود.

وی با بیان اینکه چند سال پیش دوستانه به سازنده سریال حضرت یوسف(ع) گفتم که شما به بسیاری از نکات ریز در ساخت این مجموعه توجه نداشتید، ادامه داد: باید در چنین مجموعه هایی عشق پدر به یک فرزند که همان تجلی عشق امام به امت است نمایش داده شود همانطور که در احادیث ائمه معصومین(ع) درباره توجه و لطف پدروار آنان به امت می خوانیم که آنها از حزن ما محزون و از شادی ما شاد می شوند.

پناهیان آمار فزاینده طلاق در جامعه که ناشی از از بین رفتن کرامت مرد و ترویج دروغین زن سالاری است را مدنظر قرارد داد و گفت: طبق آماری که منتشر شده است رشد طلاق در جامعه چهار درصد بوده است و این آمار نگران کننده در مملکتی که به نیروی جوان و مسئولیت پذیر در جامعه نیازمند است، جای نگرانی است.

وی در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره پدر حجت الاسلام و المسلمین مصلحی گفت: این پدر بزرگوار با تمام ویژگی هایی که از یک پدر مسئولیت پذیر و متوجه به امور سراغ داریم، به حق یکی از نوکران اباعبدالله(ع) بوده است و تربیت فرزندانی پاک و خدمتگزار به نظام جمهوری اسلامی از ویژگی های این مرحوم است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار