گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از مهمترین پروژه های در حال ساخت سیما

6 سریال رسانه ملی برای 6 سوژه مهم دفاع مقدس

رسانه ملی 6 سریال دفاع مقدس را در قالب پروژه های بزرگ در دست اجرا دارد. از چمران و متوسلیان و تهرانی مقدم تا زنان و خلبان های شکاری. در این گزارش تازه ترین و کاملترین اطلاعات درباره وضعیت این 6 سریال را مرور می کنیم که قرار است نقطه عطف تولیدات دفاع مقدسی سیما باشند.
کد خبر: ۲۷۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳ - 06October 2014

6 سریال رسانه ملی برای 6 سوژه مهم دفاع مقدس

سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس- محمد مهدی شیخ صراف: رسانه ملی 6 سریال دفاع مقدس را در قالب پروژه های بزرگ در دست اجرا دارد. از چمران و متوسلیان و تهرانی مقدم گرفته تا زنان و خلبان های شکاری. 4 سریال متعلق به سیما فیلم و 2 پروژه از شبکه 2 و شبکه یک. در این گزارش تازه ترین و کاملترین اطلاعات درباره وضعیت این 6 سریال را مرور می کنیم که قرار است نقطه عطف تولیدات دفاع مقدسی سیما باشند.

 

1-   کیمیا؛ صد قسمت برای سه دهه

کارگردان: جواد افشار / صاحب اثر: شبکه دوم سیما

تولید اولین سریال 100 قسمتی  ایرانی که بعضی رسانه ها به آن لقب «اوشین ایرانی» را داده اند از آذر ماه سال ۹۲ آغاز شد. این سریال نوشته مسعود بهبهانینیا است و به تهیه کنندگی محمد رضا شفیعی و کارگردانی جواد افشار در حال تولید است.

نقش اصلی این سریال را مهراوه شریفی نیا در نقش کیمیا بازی می کند و آزیتا حاجیان که مادر واقعی مهراوه شریفی نیا است، در این سریال نقش مادر کیمیا را دارد. «کیمیا» سرگذشت بازیگر اصلی داستان در سه مقطع زمانی قبل از انقلاب، دوره جنگ و زمان حال را روایت می کند و بیش از ۳۰۰بازیگر دارد. از این 300 کاراکتر، حدود 120 بازیگر نقشهای اصلی را ایفا میکنند که 40 نفر آنها شخصیتهای ثابت قصه «کیمیا» هستند.تاکنون در مجموع 90 درصد از بازیگران «کیمیا» مقابل دوربین رفتهاند.از جمله آنها می توان به حسن پورشیرازی و مهدی سلطانی اشاره کرد. حامد بهداد هم در نقش شهید جهان آرا فرمانده سپاه خرمشهر و نیکی کریمی در نقش محبوبه یکی از شخصیت های اصلی سریال بازی می کنند.

تصویر برداری سریال کیمیا از اوایل آذر ماه ۱۳۹۲ در خرمشهر آغاز شد و قرار بود طی 5 ماه، ۶۰ درصد آن در تهران، ۳۰ درصد در خرمشهر و آبادان و ۱۰ درصد آن در دو کشور خارجی ضبط شود. جوادافشار، کارگردان در خصوص روند تولید معتقد است: «طولانی بودن مدت تصویربرداری و همچنین مشکلات موجود همچون صحنه، لوکیشن و لباس کار را کمی برای ما سختتر کرده است و میطلبید که ما برخی از فضاها را بازسازی کنیم که این کار را انجام دادیم؛ چرا که قطعا ساخت مجموعهای که قرار است چند دهه از گذشته را روایت کند، کمی سخت است.»

سریال با حمایت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و توسط شبکه 2 سیما ساخته می شود. 19 مرداد ماه 93 سردار محمد رضا نقدی (رییس سازمان بسیج مستضعفین)، علی اصغر جعفری (رییس مرکز بسیج صداوسیما)، سردار جواد جباری (مدیر عامل بنیاد روایت)، محمدرضا شرفالدین (رئیس انجمن دفاع مقدس) سردار عبدالرضا آزادی (معاون فرهنگی بسیج)، علی بخشی زاده (مدیر شبکه دو سیما)، مسعود صباح (مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو) به بازدید از این سریال رفتند.

پیش از این علی دارابی معاون سیما در بازید از روند تولید این سریال در خرمشهر به همراه آیت الله موسوی جزائری نماینده ولی فقیه در خوزستان، پیش بینی کرده بود کیمیا آذر 93 از شبکه دوم سیما به روی آنتن برود و ابراز امیدواری کرد با ساخت این سریال درپرداخت به مقوله دفاع مقدس و ایستادگی ایرانیان در برابر دشمنان، همچنین در بازخوانی ارزش های والای خانواده ایرانی اسلامی گام های تاثیرگذاری برداشته شود.

 

2-   کابوس نتانیاهو؛ کسی که می خواست اسرائیل را نابود کند

کارگردان: پرویز شیخ طادی / صاحب اثر: سیما فیلم (الف ویژه)

این سریال فعلا در مرحله تحقیقات است. تاجبخش فنائیان سرپرست تیم نگارش این سریال و سید محمود رضوی تهیه کننده اثر است. پرویز شیخ طادی نیز به عنوان کارگردان این سریال اعلام شده که برای پخش آن سال 95 اعلام شده است.

مراسم رونمایی از جزئیات کابوس نتانیاهو روز چهار شنبه 18 تیر ماه برگزار شد. این مجموعه یک پروژه عظیم خواهد بود که داستان از زمان کودکی تا شهادت شهید تهرانی مقدم روایت میشود. مرحله نگارش این مجموعه تلویزیونی آغاز شده است اما ساخت سریال درباره ابعاد شخصیتی این شهید والامقام نیازمند تحقیقات فراوان است.

در برنامه ریزی های اعلام شده مرحله تحقیق و نگارش فیلمنامه زندگی شهید تهرانی مقدم 5 تا 9 ماه در نظر گرفته شده است و بناست اگر همه چیز خوب پیش برود از ماه ششم پیشتولید سریال آغاز شود. به خاطر حضور شهید تهرانی مقدم در شهرهای مختلف در زمان های مختلف گروه تحقیقاتی به شهرهای مختلف سفر می کند.

شهید حسن تهرانی مقدم از فرماندهان 8 سال دفاع مقدس و فرمانده جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که بر اثر انفجار در پادگان امیرالمؤمنین در شهرستان ملارد به همراه جمعی دیگر از پرسنل به شهادت رسید. او در ابتدای جنگ در بخش تأسیس فرماندهی توپخانه سپاه و همچنین در تشکیل و بنیانگذاری فرماندهی موشکی حضوری قدرتمند داشت  و ۲۵ سال از عمر خود را در ایجاد و توسعه این بخش از توان دفاعی قرار داده بود که مهمترین دستاورد آن ساخت موشک شهاب 3 است. او وصیت کرده بود روی سنگ قبرش بنویسند: «اینجا مدفن کسی است که می خواست اسرائیل را نابود کند.»

پروژه بزرگ کابوس نتانیاهو قرار است نتیجه همکاری معاونت فرهنگی سپاه و شبکه 3 سیما باشد.

 

3-    شهید چمران ؛ 3 سال در کنار 47 سال

کارگردان: جلیل سامان/ صاحب اثر: سیما فیلم (الف ویژه)

مجموعه الف ویژه شهید چمران قرار است در 36 قسمت در چند بخش کودکی، نوجوانی، تحصیل در آمریکا، سفر به مصر تا زمان اقامت در لبنان، پیروزی انقلاب اسلامی، آغاز جنگ تحمیلی و شهادت تولید شود.جلیل سامان کارگردان این سریال درباره قهرمان آن می گوید: «مطمئنم چمران چنان شخصیت جذابی است که اگر ما نتوانیم در ایران تصویرش کنیم هالیوود خرجش میکند.»

کارگردان سریال معتقد است: «شهید چمران شخصیت خاصی است و درک آن شاید ناقص صورت گرفته است. رسیدن به نقطه مشترک این شناخت کار دشواری است.معتقدم که زندگی شهید چمران نیاز به تخیل و پرداخت دراماتیک ندارد و به اندازه کافی جذاب و تاثیرگذار است. اتفاقی که باید بیفتد این است که بتوان آنچه بوده را بگوییم.تحلیل های بسیاری درخصوص زندگی شهید چمران وجود دارد و اطلاعات موجود در جامعه ناقص است. عملا جامعه شخصیت پس از انقلاب ایشان را می شناسند که حدود 3 سال است در حالی که ایشان حدود ٤٧ سال دیگر هم زیسته اند و ایران اوج چمران است.»

در همین راستاست که تحقیقات سریال از حدود یکسال پیش با حضور گروه تحقیقاتی 10 نفره به سرپرستی جلیل سامان شروع شده بود. این گروه به منابع بسیار گرانقدری دست یافت و ضمن بررسی حدود 50 جلد کتاب و 300 عددلوح فشردهنرم افزاری به شناسایی و مصاحبه با بیش از یکصد نفر از همرزمان شهید پرداخت.

پس از بازبینی و بررسی بیش از 1227 دقیقه مصاحبه تصویری و سفر گروه محققین و نویسنده و گروه تولید به لبنان، دریافت خاطرات بزرگان مقاومت اسلامی در لبنان و مسئولین نظام جمهوری اسلامی در ایران نهایتاً خلاصه داستان 24 قسمت سریال آماده شد که گروه تحقیق و نگارش پروژه تا چهار ماه دیگر فیلمنامه 36 قسمت سریال را نیز آماده خواهند کرد.

 کارگردان اثر جلسات منظم با مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران برای یافتن جزئیات زندگی برادر شهیدش داشته است. دیدار سازندگان سریال «شهید چمران» با وزیر دفاع در 2 تیرماه نیز نشان می دهد عزم جدی برای ساخت یک اثر ارزشمند وجود دارد. در این دیدار تهیهکننده و کارگردان سریال طی گزارشی، روند تحقیق و نگارش فیلمنامه و همچنین منابع مورد استفاده برای پژوهشهای میدانی را تشریح کردند و از وزیر دفاع خواستند تا درخصوص تبادل اطلاعات مربوط به دوران وزارت شهید چمران در وزرات دفاع مساعدت صورت گیرد.

سردار دهقان وزیر دفاع نیز با ابراز خرسندی از ساخت چنین اثری آمادگی وزارت دفاع را در پشتبانی همه جانبه از این سریال اعلام کرد. پس از آن بود که «مسعود ردایی» تهیه کننده سریال اعلام کرد: «به کمک همه ارگانهای فرهنگی، اجتماعی، دفاعی و حماسی امید داریم.»

اخبار رسانه ها از  آغاز پیش تولید سریال در شهریور ماه حاکی بود. با فرارسیدن شهریور اعلام شد فیلم نامه برای بازنویسی نهایی آماده شده و قرار است این سریال با همکاری سیما فیلم در ۳۶ قسمت ساخته شود.معصوم زادگان، رئیس سیما فیلم نیز از شروع فاز اول تصویربرداری این مجموعه تا پایان امسال خبرداد.

آغاز «پیش تولید صفر» نیز در همین زمان بود. این مرحله به منظور انتخاب مکان های تصویر برداری، انتخاب بازیگر و طراحی اولیه لباس، وسایل صحنه و ساخت اشیا و وسایل مورد نیاز آغاز شد. گفته می شود گروه تولید این مجموعه در ادامه کار، سفرهایی را به لبنان و مصر نقاط مختلف دیگر خواهند داشت. همچنین کارگردان اعلام کرد برای ساخت قسمتهای مربوط به آمریکا به دنبال انتخاب کشور مناسبی هستند.

قرار است در سریال چمران، به امام موسی صدر به صورت برجستهای پرداخته شود چراکه او و شهید چمران از بنیانگذاران مقاومت در منطقه هستند.

 

4-   پرواز در ارتفاع صفر ؛ خلبان شکاری عاشق

کارگردان: نامعلوم/ صاحب اثر: سیما فیلم

قهرمان داستان سریال «پرواز در ارتفاع صفر» هنوز زنده است و امروز به عنوان یکی از سرداران بزرگ ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمت میکند.در این سریال که قرار است با مشارکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تولید شود، عملیاتهای ویژه هوایی بخش قابل توجهی را به خود اختصاص میدهد.

«پرواز در ارتفاع صفر» زندگی یک خلبان جنگی را روایت میکند که در ابتدای آغاز جنگ تحمیلی قصد ازدواج دارد، اما خانواده دختر به محض آن که متوجه میشوند مرد جوان قصد حضور در جنگ را دارد، به دلیل بیماری قلبی دخترشان از این ازدواج صرف نظر میکنند او باید بین عشق به وطن و عشق به نامزدش یکی را انتخاب کند.

این سریال در ابتدا قرار بود به عنوان یک تلهفیلم توسط سیما فیلم ساخته شود و در شبکه یک به نمایش درآید اما به دلیل ظرفیت بالای این داستان دفاع مقدسی، تصمیم گرفته شد به صورت یک سریال پنج قسمتی ساخته شود که طی بازنویسی به 11 قسمت رسید.

محمد نشاط، تهیه کننده «پرواز در ارتفاع صفر» است که پروانه ساخت دریافت کرده و حتی طراحی و تولید 200 دست لباس برای آن صورت گرفته، اما هنوز کارگردان آن مشخص نیست. آغاز پیش تولید سریال نیز چندبار به تعویق افتاده است حتی اعلام شد که قرار است به هفته دفاع مقدس سال 93 برسد اما باز عملی نشد تا سریال ابتدای باند پرواز و  همچنان در ارتفاع صفر بماند. برای این سریال بازیگرانی مثل مهدی پاکدل، سمیرا حسن پور، بهنوش طباطبایی و پرویز فلاحی پور نیز اعلام شدند. پیشتر قرار بود سامان سالور کارگردانی کار را برعهده داشته باشد، اما این مسئله منتفی شد و گفته می شود ناصر هاشم زاده مشغول بازنویسی نهایی فیلم نامه است.

 

5-   در جستجوی احمد؛ از بیت المقدس تا بیروت

کارگردان: عبدالحسن برزیده/ صاحب اثر: سیما فیلم

پروژه سریال شهید متوسلیان از یک سال پیش آغاز شده و هنوز در مرحله تحقیق است تا سیناپس کلی سریال به کارگردانی حسن برزیده نوشته شود. در این پروژه قرار است یک فیلم سینمایی هم که بخشهایی از آن کاملا با سریال متفاوت است بر همین اساس ساخته شود.
محمد داودی تهیه کنندگی سریال را بر عهده دارد و قرار بوده نگارش سریال تا اواخر شهریور به پایان برسد.بنا به اعلام او تحقیق و پژوهش ساخت این سریال از 80 درصد گذشته و تنها پژوهشهای میدانی آن باقی مانده است. پژوهشهای میدانی گروه نویسندگی شامل سفر و تحقیق به خوزستان، لبنان و سوریه است که باید انجام شود تا نگارش آن به سرانجام برسد.چون حاج احمد متوسلیان چهره برجسته فتح خرمشهر است و قبل از فتح خرمشهر نیز چهره برجسته عملیات فتح المبین بوده و بعد از آن در لبنان دستگیر شد این تحقیقات میدانی بخش مهمی از کار هستند.

 

6- بروجردی، شهیدی که دو متولی سریالساز داشت

کارگردان: جمال شورجه/ صاحب اثر: شبکه اول سیما

پی از انتشار اخبار ضد و نقیض درباره پروژه ساخت سریال شهید بروجردی بلاخره مشخص شد که دو گروه مختلف به تهیه کنندگی جوادنوروز بیگی و محمود غلامی به طور همزمان مشغول تحقیق و نگارش فیلم نامه سریال زندگی این شهید هستند. سریال هایی که نام «مسیح کردستان» و «مردان دره گرگ» را بر خود داشتند.

پس از پیگیری رسانه ها و اظهارات مبهم و بعضا متناقض مسئولین امر ، این اتفاق که خود به مانند یک سریال از آبان 89  آغاز شد و تا تابستان 93 به طول انجامیده بود، بلاخره به سرانجام رسید. به نظر می رسید این مسئله ناشی از اختلاف نظر بسیج صدا وسیما، شبکه یک سیما، همرزمان شهید بروجردی و جلب نشدن نظر خانواده شهید بروجردی به طرح های اولیه آماده شده بود.

در آخرین نتیجه گیری بلاخره فرجی مدیر شبکه یک سیما اعلام کرد بلاخره سریال «مردان دره گرگ»  به کارگردانی جمال شورجه و تهیه کنندگی محمود غلامی، به عنوان یکی از مجموعههای الف ویژه سیما، برای شبکه یک سیما و در 26 قسمت 45 دقیقه ساخته خواهد شد.

نظر شما
پربیننده ها