چرایی کاهش ازدواج آسان در جامعه/3

بلاتکلیفی 11 میلیون جوان دم بخت/ سند ازدواج در راه است

بیش از 11 میلیون جوان مجرد به معنای چالشی جدی برای جامعه است‌،‌ چالشی که علاوه بر آسیبهای فردی و اجتماعی می تواند تاثیر منفی مهمی بر سیمای تحولات جمعیتی آینده کشور داشته باشد. حالا معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان برای تدبیر این چالش از تدوین و رونمایی سند ازدواج در هفته ازدواج خبر می دهد.
کد خبر: ۲۸۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷ - 20September 2014

بلاتکلیفی 11 میلیون جوان دم بخت/ سند ازدواج در راه است

به گزارش خبرنگار اجتماعی " دفاع پرس "، سالروز پیوند آسمانی بانوی آب و آیینه با مولای متقیان حضرت امیر المومنین علی (ع) بهترین بهانه است تا آغازی باشد بر هفته ازدواج جوانان. در کشور ما اما ازدواج به یکی از جدی ترین چالشهای اجتماعی بدل شده است. به گفته مدیرکل آمار سازمان ثبت احوال کشور میانگین سن ازدواج در دختران و پسران ایرانی افزایش یافته به طوری که ۵ میلیون و ۵۷۰ هزار مرد و ۵ میلیون و ۶۷۰ هزار زن در سن ازدواج هستند اما هرگز ازدواج نکردهاند. در مجموع در حال حاضر 11 میلیون و 240 هزار نفر در سن ازدواج قرار دارند اما ازدواج برای آنان مقدور نشده است. ازدواج این تعداد جوان نیازمند عزمی ملی است چراکه مشکلات متعددی در مسیر این جوانان وجود دارد. به باور محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اما ازدواج وظیفه ای حاکمیتی است.  به همین منظور هم سندی تحت عنوان سند ازدواج تدوین شده که قرار است به زودی رونمایی شود. این سند می خواهد مشکلات هفت خوان ازدواج را برای جوانان آسان کند.

موانعی از همه نوع!

11 میلیون جوان مجرد یعنی ظرفیت بالقوه ای که اگر درصدی از آنان هم ازدواج کنند بخش مهمی از مشکلات جمعیتی کشور حل می شود. با وجود این اما مشکلات متعددی بر سر را ه این خیل عظیم قرار دارد؛ مشکلاتی که بخش عمده ای از آن مربوط به مسائل اقتصادی و معیشتی است و بخش دیگری نیز به گرفته شدن انگیزه های جوانان و کم کاری و عملکرد نادرست خانواده ها در بحث ازدواج باز می گردد. از نگاه معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، جوانان کشورمان برای ازدواج انگیزه لازم را ندارند. به گفته وی هم اکنون 30 درصد جوانان کشورمان بی کارند. از سوی دیگر نیز درآمد، مسکن و هزینه های ازدواج موانع دیگری است که در این مسیر برای جوانان وجود دارد. با این همه جوانان در جامعه امروز با آمار عجیب و نگران کننده طلاق هم مواجه اند به گونه ای که حدود 25 تا 30 درصد ازدواجها در همان سالهای نخستین به جدایی ختم می شود. بدیهی است که این آمار و ارقام باقی مانده انگیزشهای جوانان برای ازدواج را هم از بین می برد. این در حالی است که بخش مهمی از این طلاقها با مشاوره های پیش از ازدواج، مشاوره های گام به گام پس از ازدواج و حتی مشاوره در هنگامی که اختلافات زوجهای جوان بالا می گیرد و در آستانه طلاق قرار دارند، راهکارهایی است که می تواند ازدواج را کیفی کند.

در کنار این اما شاید مهم ترین مشکل برای جوانانی که هم انگیزه کافی برای ازدواج دارند و وهم شرایطش را پیدا کردن فرد مناسب و به تعبیری همان نیمه گمشده است؛ امری که در جامعه امروز به این سادگی ها امکانپذیر نیست و ورود برخی سایتها و خیریه ها به این موضوع، امر گزینش همسر را با بلبشویی شدید رو به رو کرده اند.

سند فرستادن جوانان به خانه بخت

حالا اما معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تکید بر اینکه تمامی چالشهای موجود در مسیر ازدواج جوانان مورد مطالعه قرار گرفته است از تدوین سندی خبر می دهد که قرار است به موضوع ازدواج سر و سامانی بدهد.

سند ملی مشاوره های قبل از ازواج با همکاری 200 روانشناس حوزه و دانشگاه تدوین شده است و امیدواریم آن به عنوان یک سند مورد قبول جامعه علمی و دینی در در هفته ازدواج رونمایی شود  تا این سند روش مشترک روانشناسان برای مراکز مشاوره قبل از ازدواج بشود.

به گفته وی ضوابط این مراکز نیز از سوی معاونت ساماندهی امور جوانان مشخص شده است . گلزاری خاطر نشان می کند: با سازمان نظام روانشناسی به تفاهم رسیده ایم تا مراکز مشاوره ازدواج و آموزش خانواده زیر نظر ما و با هماهنگی اساتید برجسته حوزه و دانشگاه فعال شود و گسترش یابد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان می گوید: این سند تکلیف مجلس است اما در تمام 8 سال دولت قبل مسئله ازدواج روی زمین مانده بود. حالا ولی این سند در شورای عالی جوانان در حال بازنگری و 60 -70 درصد موارد این سند در حال اجرایی شدن است.

اضافه شدن یک سند به دیگر سندهای بالا دستی

تجربه سالهای گذشته و سندهای متعددی که در موضوعات مختلف با صرف وقت و انرژی بالا تدوین شده اما در میان قفسه های اسناد بالادستی خاک می خورد تجربه ناخوشایندی از حل مشکلات با تکیه بر تولید اسناد به دست می دهد . با وجود این نباید دچار قضاوت سریع شد. بدیهی است حتی اگر این سند بتواند ده درصد از این 11 میلیون و 240 هزار جوان دم بخت را به خانه بخت بفرستد موفقیتی بزرگ محسوب می شود که می تواند بخش عمده ای از چالشهای فردی و اجتماعی این افراد را برطرف نماید.

به قلم: زهرا چیذری

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار