چرایی کاهش ازدواج آسان در جامعه /5

چهل سالگی سن ازدواج نیست

افزایش سن ازدواج و کاهش علاقمندی نسل جوان به تشکیل خانواده می تواند، آثار جبران ناپذیری را بر جامعه به دنبال داشته باشد، ضمن اینکه نهاد های مسئول در این زمینه نقش عمده ای را برعهده دارند و با ایجاد تسهیلات ویژه، می توانند به آسان سازی امر ازدواج کمک کنند.
کد خبر: ۲۹۶۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶ - 27September 2014

چهل سالگی سن ازدواج نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، این روزها در تالار های عروسی، داماد هایی را می بینیم که پا به سن گذاشته اند، شقیقه هایشان به سفیدی می زند و اگر خوب به چهره هایشان نگاه کنیم چین هایی روی پیشانیشان نمایان است، تازه این در مواقعی است که  قصد ازدواج باشد، چرا که بسیاری از افراد، حتی در آستانه چهل سالگی هیچ رغبتی به تشکیل خانواده ندارند .

جوانانی هم که در سن ازدواج قرار گرفته اند، عمدتا با موانعی مانند، نبود شغل و مسکن مواجه هستند، دختران دم بخت نیز که طبق آمار تعدادشان از پسرها بیشتر است، با کمبود ناگهانی خواستگار رو به رو شده که این مسئله یکی از دلایل بروز آسیب های اجتماعی از جمله، تمایل به زندگی های مجردی و تغییر الگوی زندگی از خانواده به خانوار بوده است.

در سال های پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران که سایه استعمار بر سر ملت سنگینی می کرد، شاهد به غارت رفتن منابع ملی بودیم و حکومت نیز مانند یک عنصر دست نشانده، نه تنها در جستجوی مسیری جهت قطع دستان متجاوز خارجی نبود، بلکه به ابزاری درراستای تحقق آمال و آرزوی اربابان خود بدل شده و با اشاعه فحشا، مدرنیته خانواده ستیزغربی را به نمایش می گذاشت.

اما با استقرار جمهوری اسلامی، ریسمان پوسیده استعمار پاره شد، و آن ها که می دیدند هیچ راهی برای غارت منابع ملی  ندارند، به جنگ، تحریم و تلاش در جهت تغییر الگوی زندگی ملت ایران پرداختند.

با توجه به اینکه در فرهنگ و مذهب ملت ایران، خانواده از اهمیت ویژه ای برخوردار بود، امپریالیسم جهانی با رویکردی جدید نسبت به آن چه در دوران استعمار پیر صورت می گرفت، همه توان خود را صرف به اضمحلال کشاندن نظام خانواده اسلامی- ایرانی کرد و در این راه با تولیدات رسانه ای و ترویج شبکه های ماهواره ای، برای تغییر ذائقه خانواده ایرانی از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

در همین راستا، از یک سو با عدم علاقمندی نسل جوان به تشکیل خانواده و از سوی دیگر، تشدید طلاق های عاطفی و جدایی های ناشی از خیانت زوجین به یکدیگر مواجه هستیم که همه این ها ناشی از تاثیرات منحط فرهنگ غربی بر روی خانواده ایرانی است، ضمن اینکه، با رویکردی افولی جمعیت کشور نیز رو به کاهش رفته که این امر نه تنها می تواند در روند توسعه ای کشور خلل ایجاد کند، بلکه آسیب های روانی، فرهنگی و اجتماعی بسیاری را شامل می شود.

در این میان بانوان نیز با مشکلات زیادی رو به رو شدند، از جمله اینکه با توجه به افزایش سن ازدواج، آمار افسردگی، خودکشی و ... در بین این اقشار از گستردگی بیشتری برخوردار است، و همه این مسایل هشداری جدی برای مسئولین بشمار می رود.

 ذکر این نکته نیز بسیارحائز اهمیت است که خانواده، هویت یک جامعه بشمار می رود و در صورتی که هویت از یک جامعه سلب شود، اجتماعی چند پاره شکل می گیرد که هیچ المانی از فرهنگ کشور را انعکاس نداده و این امر رخنه دشمن را تسهیل می بخشد.

در پایان، نهاد های مسئولی مانند، وزارت آموزش و پرورش با تدوین دروس خاصی در حوزه خانواده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبیین برنامه هایی جهت فرهنگ سازی امر ازدواج به عنوان یک سنت حسنه،مجلس شورای اسلامی با قانون گذاری برای تسهیل امر ازدواج جوانان و از همه مهم تر وزارت ورزش و جوانان که به عنوان مهمترین نهاد مسئول در حوزه رسیدگی به امور جوانان باید تدابیری، مانند تخصیص وام های ازدواج را در نظر بگیرند تا موانع ازدواجی کاهش پیدا کند.

پوریا بهرادکیان

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
0
خواهشا مسایل و مشکلات کشور از جمله فقر و عدم ازدواج، گرانی و طلاق و فساد در کشور را به خارج ربط ندهید بدور از تعصب واقع بین باشید دلسوز باشید خدا را در نظر بگیرید
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار