سردار کارگر در برنامه شناسنامه:

دفاع مقدس، گذشته پرافتخاریست که آینده را می‌سازد/ توجه ویژه مقام معظم رهبری به راهیان نور

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: برخی دفاع مقدس را مربوط به گذشته میدانند و می‌گویند باید نگاهمان رو به آینده باشد، در پاسخ به این سخنان باید گفت دفاع مقدس گذشته پرافتخاریست که آینده ما را می‌سازد.
کد خبر: ۲۸۵۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹ - 21September 2014

دفاع مقدس، گذشته پرافتخاریست که آینده را می‌سازد/ توجه ویژه مقام معظم رهبری به راهیان نور

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سردار سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در ویژه برنامه شناسنامه که شب گذشته از شبکه سه سیما پخش شد، با اشاره به اینکه در حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در کشور تلاش چندانی صورت نگرفته، گفت: واقعیت این است که در بعد سخت افزاری نیز در رابطه با حفظ آثار جنگ تلاشهای خوبی صورت نگرفته و این موضوع میتواند علتهای مختلفی داشته باشد مانند اینکه در دوران سازندگی بعد از جنگ برای اینکه باید خرابیها ساخته میشد تا مردمی که از خرابیهای جنگ متضرر شده بودند به خانههایشان بازگردند، بسیاری از این آثار حفظ نشد.

وی ادامه داد: دستنوشتهای از حضرت امام(ره) وجود دارد که ایشان در جایی عنوان کردهاند باید یکی از شهرهای آسیب دیده از جنگ برای بازدید نسلهای بعد و اطلاع آنها از جنایات دشمن بعثی باقی بماند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودهاند "دفاع مقدس یک گنج است و میتواند تمام تاریخ ما را تغذیه کند" و همین موضوع باعث میشود تا تلاشهای بسیاری در این صورت گیرد.

سردار کارگر ادامه داد: در رابطه با نشر ارزشهای دفاع مقدس نیز فعالیتهای زیادی صورت گرفته است اما مشاهده میشود که مجموع آثار تولید شده در اینباره بسیار اندک است در حالی که همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند در رابطه با جنگ بین ایالتهای شمال و جنوب آمریکا بیش از صد هزار رمان و کتاب نوشته شده است.

وی با بیان اینکه به تعداد رزمندههایی که در جنگ حضور داشتهاند میتوان کتاب نوشت، اظهار داشت: برخی آثار منتشر شده درباره موضوع دفاع مقدس مانند کتاب "پایی که جا ماند" تنها به خاطرات یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس باز میگردد در حالی که میتوان به عدد افراد و رزمندگانی که در دوران دفاع مقدس حضور داشتهاند کتاب، فیلم، رمان و یا دایرهالمعارف نوشت.

سردار کارگر در همین رابطه افزود: باید به سراغ یادگاران دفاع مقدس رفت و این موضوع باید به شکل یک حرکت ملی دیده شود، ضمن اینکه نباید دفاع مقدس تحتالشعاع جریانات سیاسی قرار گیرد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس اظهار داشت: دوران دفاع مقدس افتخار ما در دنیاست و اگر بخواهیم در تاریخ این کشور نقطه برجستهای را نشان دهیم همان دفاع مقدس خواهد بود.

وی افزود: بسیاری از دستگاهها و نهادها در موضوع دفاع مقدس فعالیت میکنند ولی تا زمانی که این فعالیتها به متن مردم سرایت نکند کارایی لازم را نخواهد داشت.

رئیس ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس اشاره کرد: در ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس باید به سراغ بسیاری از رزمندگان که در دوران دفاع مقدس حضور داشتهاند رفت. برخی از این افراد به دلیل کهولت سن وقایع آن روزهای دفاع مقدس را به خاطر نمی آورند و این موضوع جای نگرانی است که این افرادی که در دوران دفاع مقدس در جبهه های نبرد حضور داشته اند نتوانند به بازگو کردن خاطرات آن دوران بپردازند.

سردار کارگر ادامه داد: بسیاری از رمان های بزرگ و اثر بخش در دنیا معمولا نشات گرفته از افتخارات ملی ملت هاست و در این زمینه مقوله دفاع مقدس می تواند زمینه ساز خلق آثار ارزشمندی باشد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس درادامه گفت: دو وظیفه اصلی در اساسنامه این بنیاد که مصوب مقام معظم رهبری است دیده شده است که یکی جلوگیری از فراموشی ارزش های دفاع مقدس و دیگری جلوگیری از انحراف و تحریف این آثار و ارزش هاست.

وی به دیدار مجموعه دست اندرکاران ستاد راهیان نور با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در سال گذشته در مجموعه راهیان نور که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم معظم له به همین موضوع اشاره کردند که کاری کنید که آثار و ارزش های دفاع مقدس فراموش نشود و وظیفه دیگری که باید به آن توجه شود این است که از تحریف ارزش های دفاع مقدس باید جلوگیری کرد.

وی بیان داشت: گاهی به نام دفاع مقدس وارد می شوند و آن را تحریف می کنند. یکی از کارهایی که باید انجام شود این است که یک سازمان اسناد و مدارک قوی داشته باشیم که البته پایه های این کار انجام شده و سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در حال شکل گیری است.

سردار کارگر ادامه داد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مرجعی برای تایید اسناد مرتبط با دفاع مقدس است و بدون تایید این بنیاد، اسناد دفاع مقدس از درجه اعتبار ساقط خواهند بود.

وی با اشاره به برخی غرض ورزی ها در تحریف ارزش های دفاع مقدس تصریح کرد: بعضا مشاهده می شود که جشنواره هایی به نام دفاع مقدس برگزار می شود اما در همان جشنواره در صدد تحریف ارزش های والای دفاع مقدس هستند.

رییس ستاد مرکزی راهیان نور ادامه داد: برای جلوگیری از القائات فکری که در قالب تهاجم فرهنگی کشور را تهدید می کند می توان از ارزش های دفاع مقدس بهره برد اما برخی پرداختن به مقوله دفاع مقدس را باعث ایجاد ناراحتی در جامعه می دانند که در پاسخ به این افراد باید گفت اتفاقا دفاع مقدس و جانفشانی های رزمندگان جزء شادی و افتخارات مردم این سرزمین است.

وی افزود: برخی از افراد معتقدند که دفاع مقدس مربوط به گذشته است و ما باید نگاهمان رو به آینده باشد و در پاسخ به این غرض ورزی ها باید گفت که دفاع مقدس گذشته پرافتخاریست که آینده ما را می سازد، دفاع مقدس محدود به گذشته نیست چرا که ما کشوری هستیم که دائما در معرض تهدید و تحریم واقع شده ایم ویکی از اهداف جنگ نرم و تهاجم فرهنگی این است که ما از همان ارزش ها جدا کنند.

سردار کارگر اضافه کرد: بسیاری از تحولات مثبت در کشور مانند دستاوردهای هسته ای و موفقیت در عرصه های مختلف علمی ناشی از همین دفاع مقدس است و ما در دوران دفاع مقدس، اقتصاد مقاومتی و عزم ملی و مدیریت جهادی را دیده و تجربه کرده ایم.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور با اشاره به استقبال پرشور افراد از اردوهای راهیان نور تصریح کرد: مقام معظم رهبری اردوهای راهیان نور را یک سنت حسنه و کار بزرگی دانستند و تلاش ما در ستاد مرکزی راهیان نور بهبود وضعیت کمی و کیفی نظیر اسکان در مناطق عملیاتی و یادمان های راهیان نور است.

وی با اشاره به رونق روزافزون یاد مانهای راهیان نور در غرب کشور گفت: علاوه بر بهبود نسبی یادمان هایی که در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس در ایلام، خوزستان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی شاهد هستیم در 2 سال گذشته یادمانهای عملیاتی در غرب کشور رونق روزافزونی را تجربه کرده است.

سردار کارگر با اشاره به برنامه ریزی های ستاد مرکزی راهیان نور در بازدید زائران از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس گفت: در ایام تابستان به سبب گرمای هوا از مناطق عملیاتی غرب و شالغرب بازدید به عمل می آید و ما در این هدف شاهد فعالیت و همکاری نیروهای مختلفی از سپاه، ارتش، بسیج و جهاد سازندگی هستیم.

سردار کارگر با بیان اینکه مسئولین دولتی نیز از مناطق عملیاتی و یادمانهای راهیان نور بازدید می کنند اظهار داشت: ستاد مرکزی راهیان نور آمادگی دارد تا میزبان مسئولین محترم در یادمانهای راهیان نور در سراسر کشور باشد. ضمن اینکه باید گفت بسیاری از مسئولین، خود از این یادمانها بازدید می کنند اما این موضوع کمتر رسانه ای می شود.

وی با اشاره به بازدیدهای مقام معظم رهبری از یادمانهای عملیاتی 8 سال دفاع مقدس گفت: مقام معظم رهبری با عنایتی که به مباحث مربوط به راهیان نور دارند می توان گفت یکی از مسئولینی هستند که تاکنون به دفعات از این یادمانها دیدار داشته اند ضمن اینکه مراجع عضام تقلید بسیاری برای حضور و استفاده از فضای معنوی این یادمانها به این مناطق سفر می کنند.

وی در مورد احداث موزه دفاع مقدس در استان خوزستان بیان داشت: در منطقه دزفول موزه ای احداث شده که سوم خرداد افتتاح اولیه آن صورت گرفت و انشالله در هفته دفاع مقدس به طور کامل از آن بهره برداری خواهد شد. خرمشهر هم یک موزه کوچک دارد. انشالله این عزم وجود دارد که موزه خوبی هم در شهر اهواز ساخته شود و کارش هم شروع شده است.

سردار کارگر در ادامه ویژه برنامه شناسنامه به ذکر خاطره ای از دوران فعالیت قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در سال 56 زمانی که با شهید بروجردی آشنا شدم، ایشان جمعی از بچه های متدین و مذهبی را برای فعالیت های انقلابی انتخاب کرده بودند و من نیز با توجه به اینکه آشنایی نسبی با ترجمه متون خارجی داشتم مسئولیت ترجمه برخی از اعلامیه ها و یا بعضا اخباری که از رادیو بی بی سی پخش می شد را به عهده گرفتم. با پیروزی انقلاب اسلامی کلانتری 14 در میدان خراسان تهران جزء اولین کلانتری ها بود که در تهران به دست شهید بروجردی و همراهان او که بچه های مومن متدین و انقلابی بودند تسخیر شد.

سردار کارگر در بخش دیگری از این برنامه با بیان اینکه پرداختن به علت پذیرفتن قطع نامه نیاز به یک زمان مناسب و حضو مسئولین وقت دارد گفت: درباره علت و چرایی پذیرفتن قطع نامه و این نکته که برخی کمبود نیرو در جبهه ها را علت پذیرش قطعنامه از سوی ایران می دانند باید گفت که در اواخر جنگ و زمانی که مقام معظم رهبری خودشان به جبهه ها آمده بودند در قرارگاه نجف با سیل عظیمی از بسیجیانی مواجه شدیم که برای حضور در جبهه ها از شهر و دیار خود جدا شده و به جبهه های نبرد آمده بودند. پس این نکته که کمبود نیرو از دلایل پذیرش قطعنامه از سوی جمهوری اسلامی ایران بود پذیرفته نیست.

سردار کارگر در رابطه با اقدامات گشت ارشاد در زمان مسئولیت وی در معاونت اجتماعی نیروی انتظامی گفت: اگر اقدامات موثر و مطلوب گشت ارشاد و کنترل ناهنجاری های اخلاقی صورت نمی گرفت وضعیت بی حجابی در کشور بیداد می کرد ضمن اینکه با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی 26 دستگاه مختلف در امر مبارزه با بدحجابی مسئول شناخته شده بوند که از میان تنها نیروی انتظامی و معاونت اجتماعی این نیرو در امر مبازه با ناامنیهای اخلاقی به طور جدی به عرصه وارد شدند.

وی ادامه داد: در حوزه امنیت اخلاقی از نظرات تمام کارشناسان، صاحب نظران و اساتید دانشگاه مانند دکتر افروز و دکتر گلزاری و نیز برخی از نمایندگان مجلس در اتاق فکرهایی که به همین منظور در معاونت اجتماعی نیروی انتظامی ایجاد شده بود استفاده می شد.

سردار کارگر ادامه داد: در قضایای فتنه 88 بنده به عنوان مشاور فرماندهی کل سپاه و نیز مشاور فرماندهی نیروی انتظامی مشغول فعالیت بودم و به همین سب ایستادگی و مقاومت نیروی انتظامی در برابر افرادی که قصد ایجاد رعب و وحشت و ناامنی در جامعه را داشتند می دیدم که باید گفت ایستادگی نیروی انتظامی در ایامی که فتنه گران و برخی افراد قصد ناامن کردن فضای جامعه را داشتند یکی از افتخارات این نیرو به شمار می آید.

رئیس بنیاد و حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در رابطه با دوران سربازی و اثرات مطلوب آن گفت: سربازی تمرین زندگی است و تقریبا عرصه ای در دوران زندگی یک شخص پیدا نمی شود که با همه اقشار و اقوام در یک جا زندگی کند و به همین سبب ملاحظه می شود کسانی که دوران سربازی را به خوبی طی کرده باشند در برابر سختی ها و مشکلات زندگی روحیه مقاوم تری دارند.

سردار کارگر در پایان با اشاره به سابقه حضور در سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا اظهار داشت: زمانیکه با آقای احمدی نژاد برای شرکت درمجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفتیم و آن سخنرانی رئیس جمهور در دانشگاه کلمبیا بازتاب پیدا کرد در آنجا واقعا احساس کردم که زحمات امام (ره) و شهدا به هدر نرفته است و عظمت جمهوری اسلامی در آنجا نمایان بود و زمانی که رئیس جمهور در رابطه با واقعه دانشگاه کلمبیا و سخنرانی ایشان از من سوال کردند، بنده گفتم: درود بر خمینی (ره)، درود بر شهدا.

وی افزود: درشب قبل از سفر به سازمان ملل خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان تحلیل جامعی از لیبرال دموکراسی در غرب ارائه دادند و درایام حضورمان در نیویورک و با مشاهده آن اتفاقات در دانشگاه کلمبیا تحلیل دقیق معظم از فضای لیبرال دموکراسی در غرب برای ما مشهودتر شد.

سردار بهمن کارگر در بخش دیگری از صحبت هایش خاطرنشان کرد: ما دفاع مقدس را مقوله ای مردانه دیده ایم  و در بیان نقش بانوان در جنگ خیلی کم کاری داشته ایم به همین دلیل هم سازمان مشارکت زنان در دفاع مقدس را تاسیس کرده ایم و حدود یک سال است فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی درباره دوستانش در جبهه گفت : شهید طباطبایی نژادد برادرزاده، شهید حبیب الله داوود آبادی ازنزدیک ترین دوستان ما بودند و شهید باقری و شهید مهدی زین الدین و شهید بروجردی رئیسان ما بودند.آقای بروجردی که اصلا روی زمین نبودند.

انتهای پیام//

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار