جزئیات دیدار چهار ساعته سید حسن نصرالله و جبران باسیل

رسانه‌های لبنانی با توجه به اهمیت دیدار دبیرکل حزب‌الله لبنان و رئیس جریان آزاد ملی این کشور جزئیاتی را از دیدار دیشب آنها منتشر کردند.
کد خبر: ۲۹۴۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵ - 04June 2018

جزئیات دیدار ۴ ساعته سید حسن نصرالله و جبران باسیلبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، روزنامه الجمهوریه لبنان با اشاره به دیدار برگزار شده  میان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی این کشور تاکید کرد که این نشست 4 ساعته با حضور وفیق صفا مسئول بخش هماهنگی و ارتباط حزب الله و برای از بین بردن کدورت‌هایی بود که در جریان انتخابات میان دو طرف به وجود آمده بود.

جبران باسیل بنا به دعوت دبیرکل حزب الله در هنگام اذان مغرب بر سر میز سفره افطاری همراه با سید حسن نصرالله حاضر شد. این نشست مملو از پرونده‌های سیاسی بود که در مناسبات میان دو طرف وجود داشت.

بخشی از این گفتگوها برای تقویت مناسبات میان دو طرف در پی انتخابات پارلمانی و آمادگی برای فعالیت‌های سیاسی آینده انجام شد. به ویژه که میشل عون رئیس جمهور لبنان در آستانه انتخابات پارلمانی به حزب‌الله ابلاغ کرده بود که بعد از پایان انتخابات برای بازگشت ائتلاف میان دو طرف به شرایط گذشته تلاش خواهد کرد.

طبق معمول مقدمه سازی برای انجام این دیدار به دور از دید رسانه ها و از طریق وفیق صفا انجام شد. کسانی که از جزئیات این دیدار اطلاع دارند، معتقدند که نشست نصرالله و باسیل مثبت بود و مناسبات دو طرفه به مجاری طبیعی خود بازگشت. آنها می‌گویند یکی از کارکردهای این نشست طولانی مدت پشت سر گذاشتن روند انتخابات و جزئیات آن و باز کردن صفحه جدید بر اساس اولویت‌های مشترک میان دو طرف است.

از مهمترین اولویت‌های مشترک حزب الله لبنان و جریان آزاد ملی مبارزه با فساد است. بر اساس اعلام روزنامه الاخبار دو طرف از تشکیل کمیته‌ای برای مبارزه با فساد در مرحله آینده خبر دادند.  قرار شد جریان آزاد ملی شخصی را انتخاب کند که در کنار حسن فضل الله نماینده حزب الله در این کمیته مسئولیت اداره این پرونده را برعهده داشته باشد.

بحث های صورت گرفته در رابطه با پرونده مبارزه با فساد شامل راهکارهای تقویت همکاری‌ها و هماهنگی‌ها میان دو طرف برای مقابله با فساد بود. در این نشست توافق شد طرح مشخصی شامل راهکارهای واضح و اقدامات عملیاتی برای مقابله با این چالش و بررسی پرونده‌های مشکوک به اجرا گذاشته شود. همچنین دو طرف بر ضرورت مجبور کردن موسسات و دستگاه‌های مشخص در دولت بدون در نظر گرفتن ملاحظات برای پیشبرد این روند تاکید کردند و ابراز داشتند که باید نقش اداره مناقصه‌ها و شورای خدمات شهری و دیوان محاسبات در کشور فعال شود.

حل اختلافات میان نبیه بری رئیس جریان امل و جریان آزاد ملی از دیگر محورهای بررسی شده در این دیدار بود. سید حسن نصرالله در این دیدار بر ضرورت کنار گذاشتن اختلافات گذشته برای تقویت رویکرد سیاسی این تیم لبنانی تاکید کرده و باسیل نیز تعامل مثبتی با این موضوع داشت و گفت که آمادگی لازم را برای همکاری و ابراز حسن نیت در این خصوص دارد.

موضوع آوارگان سوری از دیگر پرونده‌هایی بود که دو طرف به آن اشاره کردند. باسیل به سید حسن نصرالله گفت که دیگر نمی‌توان شرایط را به همین منوال ادامه داد و اوضاع کنونی غیر قابل قبول است، لذا باید رویکردی جدید و قاطع در این خصوص در نظر گرفته شود.

سید حسن نصرالله در این دیدار از جزئیات مربوط به اخبار مطرح شده در رابطه با تابعیت دادن به برخی آوارگان سوری در لبنان پرسید و باسیل نیز جزئیات این اخبار را بیان کرد و دیدگاه‌های رئیس جمهور در این خصوص را توضیح داد.

نصرالله در این دیدار بر مواضع حزب الله برای تشکیل دولت وفاق ملی شامل تمام گروه ها تأکید و ابراز داشت که البته هر گروه باید بر اساس حجم خود که در انتخابات پارلمانی به دست آورده، در دولت حضور داشته باشد.

نصرالله این سوال را مطرح کرد که آیا جریان آزاد ملی به دنبال کنار گذاشتن حزب نیروهای لبنانی از دولت است؟ باسیل پاسخ داد:‌ ما به دنبال دور کردن هیچکس به ویژه حزب نیروهای لبنانی از دولت نیستیم، بلکه می‌خواهیم آنها در دولت حضور داشته باشند.

جریان آزاد ملی لبنان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در این نشست به تمام تحولات سیاسی داخلی و خارجی رسیدگی شد. بر اساس این بیانیه ارزیابی انتخابات اخیر پارلمانی و نتایج آن و در نظر گرفتن تمام درس‌های مثبت و منفی این انتخابات از دیگر محورهای بررسی شده در این دیدار بود.

موضوع آوارگان سوریه و مبارزه با فساد و اولویت دادن به آن در فعالیت‌های پارلمانی و دولتی و توافق بر سر دیدگاه مشترک درنحوه اقدام برای مبارزه با فساد از دیگر محورهای مورد بحث در این دیدار بود.

همچنین در این نشست به موضوع تشکیل دولت و اهمیت تشکیل آن در سریعترین زمان ممکن بر اساس معیارها و قانون اساسی و رویکردهای دموکراتیک بر اساس نتایج انتخابات اخیر پرداخته شد.

روزنامه الاخبار لبنان نیز به این دیدار اشاره و از طرف منابع برجسته در جریان آزاد ملی اعلام کرد که این نشست برای احیای سند تفاهم میان این جریان و حزب‌الله صورت گرفت و دو طرف بر سر راهکارهای مشترک برای پیگیری روند مبارزه با فساد و اولویت دادن به موضوع آوارگان سوری در مرحله آینده تاکید کردند.

این منابع ابراز داشتند که دبیرکل حزب‌الله از  روند مناسبات میان جریان آزاد ملی و جنبش امل ابراز خرسندی کرده و گفته است که نبیه بری انگیزه لازم برای بهبود روابط را دارد. باسیل نیز ابراز داشت که در این خصوص نگاه مثبتی دارد.

دبیرکل حزب الله در این دیدار بر مواضع این حزب در خصوص دستیابی به سه پست وزارتی تاکید کرد که یکی از آنها مربوط به جنوب لبنان و یکی از اهالی بعلبک و پست سوم مربوط به ضاحیه جنوبی بیروت خواهد بود. وی اعلام کرد که بررسی این موضوع بر اساس توافق موجود در دیدار اخیر نبیه بری با سید حسن نصرالله به رئیس پارلمان لبنان واگذار شده است. البته وزارت دارایی باید از سهم شیعیان و نبیه بری باشد.

همچنین باسیل نیز در این دیدار تاکید کرده که به صورت جدی موضوع جداسازی نمایندگی پارلمان از تصدی پست وزارتخانه‌ها را بررسی می‌کند و در حالی که این موضوع را به تصویب برساند، جبران باسیل پست وزارتی خود را کنار خواهد گذاشت و پست‌های دیگر را نیز به افرادی غیر از نمایندگان پارلمان خواهد سپرد.

باسیل در خصوص آوارگان سوری نیز از عدم تمایل سعد حریری نخست وزیر برای ارتباط رسمی و مستقیم با دولت سوریه خبر داد و در عین حال تاکید کرد که توافق برای تقویت کانال های ارتباطی به دست آمده است. البته دمشق تلاش دارد این پرونده را با تمام جزئیات آن با هیئت رسمی لبنانی بررسی کند. باسیل احتمال داد که میشل عون رئیس جمهور لبنان سرتیپ عباس ابراهیم را به عنوان فرستاده خود برای بررسی مسائل مربوط به سوریه تعیین کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها