یادداشت علی معلم دامغانی رییس فرهنگستان هنر

استاد فرشچیان، نگارگر بهشت خدای متعال در زمینِ سوخته است

محمد‌علی معلم‌دامغانی، رییس فرهنگستان هنر در پاسداشت مقام استاد محمود فرشچیان هنرمند نگارگر و عضو پیوسته فرهنگستان هنر، یادداشتی منتشر کرد.
کد خبر: ۲۹۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰ - 29September 2014

استاد فرشچیان، نگارگر بهشت خدای متعال در زمینِ سوخته است

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، "محمدعلی معلمدامغانی" رییس فرهنگستان هنر در پاسداشت مقام استاد محمود فرشچیان هنرمند نگارگر و عضو پیوسته فرهنگستان هنر، یادداشتی منتشر کرد.

متن این یادداشت به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب استاد فرزانة گرانسنگِ والا. هنرمند صاحب سبک متعهد به آنچه بالاتر از آن مرتبتی نیست. حضرت آقای محمود فرشچیان عضو پیوسته فرهنگستان، ارادتمندان و خدمتگزاران و هنرمندان فرهنگستانی را در نیم روز یوم دوشنبه 31/6/93 به حضور خود مشرف گردانیدند. عمر و عزتشان پاینده باد که در فنون دلبری و دلنوازی یگانة روزگارند. صمیمانه و بیتعارف گاه اندازة کسی از سلسله بنی آدم خصوصاً از اهل هنر حدود متعارف را میگذارد و به مرتبتی راه مییابد که به قول مشهور «لا تَسئَل» مپرس.

استاد فرشچیان بی هیچ شایبه یکی از مصادیق این سخن است.

اصولاً چنانکه مشهور است:

هر کس به زبانی صفت حمد تو گوید بلبل به غزلخوانی و قُمری به ترانه

عصر رسانه بر همه کس آشکار کرد که مردمان از ابتدای تاریخ تا به امروز در هر دورهای و به اقتضای آنچه در اندیشه داشتهاند، شیوهای را برای ابلاغ و تبلیغِ سخن خویش برگزیده و آن سخن را چنانکه بایست به مخاطبان آن رسد «کد گزاری» کردهاند. شاعر و نویسنده، پیام خویش را با کلمات ارسال میکنند، نقاش با طرح و رنگ پیغام خود را میگذارد. هنرمندان عرصة هنرهای تجسمی، شیوه خود را دارند و در زمان ما حتی عکاسان که لحظهها را به اصطلاح روز «فریز» میکنند و آنات را به سنگ سخت بدل میسازند اینگونه مطلب خود را به مخاطبانشان میرسانند.

اینک گفتگو در انواع کدها نیست، بلکه به تناسب مسئله، هنر گرانمایة نگارگری پیش چشم است و مورد نظر.

صورتگر نقاش چین رو صورت یارم ببین یا صورتی برکَش چنین یا ترک کن صورتگری
حقاً که استاد محمود فرشچیان همان است که حوالت به دیدار او و آثار او رفته است.

محمود فرشچیان در یک کلمه نگارگر بهشت خدای متعال در زمینِ سوخته است. او طرح را چنان میشناسد و محاکات میکند که جز به قوة ولایت چنین هنری نمیتوان و سِحر رنگها و تاثیر آنها را به مصابتی میشناسد که حقیقت در عالم طبیعت طرحهای خود را با آن رنگها آراسته است و طرح و رنگ محض چشم آدمیان است وگرنه سایر موجودات جز در موارد خاص از چنین سرمایههایی بهره نمیگیرند و اما لطیفه والاتر، فرشچیان در جهان خاکی رنگها و نیرنگها دل در گرو عالم بیرنگی دارد. او راوی معراج است، روایتگر غدیر است، مرثیه خوان ظهر عاشوراست. محمود فرشچیان هنر و اخلاق را کمندی میپندارد و نردبانی میخواهد که با آن بر بام بلند آسمان فراتوان رفت و از آن بلند جای به تماشای دو جهان ایستاد و برای عالمیان از هر دو عالم سخن گفت. هماکنون فرهنگستان در صدد چاپ و انتشار مجموعة شعری از شعرای جوان سرزمین شعر «ایران» در وصف و تقدیر محمود فرشچیان است. این مجموعه در معنی و محتوا حکایتگر حقیقت نگارگری است که از همگنان به واسطة حقایق و دقایقی در گذشته و به جایی رسیده است که به زبان نقش و تصویر، حکمت و فلسفه تدریس میکند و معارف دینی و مذهبی میآموزد. او را در آینه شعر شاعران خواهید دید که آنان پیام نقاشگران مرتبه روزگار ما را آنچنانکه او پیغام کرده است فهمیدهاند و در باز خورد مسئله او را به صفاتی که از نقش و رنگ والاتر است و نه به جهان رنگ که به عالم بیرنگی تعلق دارد، ستودهاند. آنها میگویند که تو عزیزی زیرا روایتگر قصة عزیزانی. باش که در سایه هدایت و عنایت آنان از سعادت این عالم و عالم دیگر برخوردار گردی و نیکا کسانی که چون تو باشند و ما ستایشگر چون توئی برای بیداری تو و دلالت تو به عالم نوریم تا نگویند که کوریم و آنچه را که در روزگار ما روشن است و روشنگر در نمییابیم و نیافتیم.

عمرت دراز باد و جان و روانت از خاکیان و عالم خاکیان به مدد افلاکیان بینیاز باد.

ای خجسته مرد هنر آفرین، قرین هنر باش تا آنگاه که جهان، جهان است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار