به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، مهرداد تقیزاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در سال 88، 267 میلیون نفر با اتوبوس جابجا شدند اما این رقم در سال 97 به 155 میلیون نفر کاهش یافت، همچنین در بخش حمل و نقل ریلی نیز در سال 89 بیش از 28 میلیون نفر با قطار سفر کردند که آمار مسافران ریلی سال 96 به 24 میلیون نفر کاهش یافت. این موضوع نشان دهنده کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی و افزایش خودروی شخصی است.
وی در ادامه بیان کرد: در معاونت حمل و نقل پیشبینی کرده بودیم که سال 96 تعداد کشتههای جادهای در رقم 16 هزار نفر ثابت مانده و از سال 97 روند افزایشی آغاز شود؛ اما متأسفانه از همان سال 96، افزایش کشتههای سوانح رانندگی روند صعودی به خود گرفت و یک تا یک و نیم درصد تعداد کشتهها افزایش یافت. در سال جاری نیز تاکنون تعداد کشتههای سوانح رانندگی 5 درصد رشد داشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متأسفانه شاهد روند صعودی تعداد کشتههای تصادفات هستیم، وضعیت صنعت معدن گسترش پیدا میکند و تا چند سال آینده رشد تولیدات معدنی ما به 240 هزار تن خواهد رسید که عمدتا از طریق جادهها جابجا میشود اگر این حجم از تولیدات معدنی با افزایش حجم تردد کامیونها وارد جادهها شوند، شاهد حجم انبوه تصادفات و سوانح رانندگی خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه تعداد خودرومحوری در کشور زیاد شده است، گفت: تعداد خودرو و موتور در کشور 30 میلیون است که تا 10 سال آینده به 50 میلیون خواهد رسید یعنی سالیانه 2 میلیون خودرو افزایش مییابد. هرچه کشور خودرو محورتر باشد ریسک سانحه و تلفات افزایش پیدا میکند.
تقیزاده اظهار داشت: تحقیقات نشان میدهد بیشترین نقش در تصادفات رانندگی را عامل انسانی دارد که برنامه ما نیز عمدتا در این خصوص متمرکز شده است. جاده و تونلهای ایران از نظر ساخت و احداث، استانداردهای جهانی را دارا هستند اما از نظر نگهداری راهها مشکل داریم که باید برای این ضعف نیز برنامهریزی شده و بودجه اختصاص یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص پیگیریهای معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برای پیگیری استراتژی کاهش قیمت خودرو و افزایش نرخ سوخت افزود: ما به دنبال اجرای این استراتژی هستیم اما در حال حاضر بحث از قیمت سوخت، خط قرمز شده است. خودروسازها نیز رایزنی زیادی دارند و نمیگذارند مقررات مربوطه تصویب شود. حتی به راحتی مسوولان را تغییر میدهند. در نتیجه اجرای این استراتژی با مشکل رو بهرو شده است.
انتهای پیام/ 151