حجت‌الاسلام علی منصوری در گفت‌و‌گو با دفاع پرس:

زوج‌ها برای زندگی مشترک باید هم‌تراز و در شان و جلال یکدیگر باشند/ ماه ذی‌الحجه باعث اتحاد و همبستگی مسلمانان می‌شود

تولیت آستان مقدس شیخ صدوق (ره) گفت: بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مراسم و اجتماع مسلمانان دنیا در یک نقطه از کره‌خاکی در ماه ذی‌الحجه صورت می‌گیرد. این ماه و مناسکی که در این ماه انجام می‌شود (مناسک حج) باعث یکپارچگی، وحدت و اتحاد بین مسلمان دنیا از هر رنگ و نژادی خواهد شد.
کد خبر: ۳۰۳۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰ - 13August 2018

زوج‌ها برای زندگی مشترک باید هم‌تراز و در شان و جلال یکدیگر باشند/ ماه ذی‌الحجه باعث اتحاد و همبستگی مسلمانان می‌شودحجت‌الاسلام علی منصوری تولیت آستان مقدس شیخ صدوق (ره) در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، در خصوص سالروز ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه زهرا (س) (روز ازدواج) و هم‌چنین فرا رسیدن ماه ذی‌الحجه اظهار داشت: ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه زهرا (س) یک ازدواج آسمانی است که به تعبیرهای متعدد و به گفته پیامبر (ص) که فرمودند اگر حضرت علی (ع) نبود هم کفو برای حضرت فاطمه (س) نبود و بالعکس. این یک معیار بسیار بزرگ و روشن است که زوج‌ها باید هم‌تراز و در شان و جلال یکدیگر باشند که بتوانند زندگی مشترک موفقی داشته باشند.

وی افزود: هدف از ازدواج و انتخاب همسر باید برای رسیدن به خدا و شناخت نکاتی که در قرآن و احادیث به امر خداشناسی دستور داده‌ شده باشد، به این معنی که فرد با ازدواج ایمان خود را را تکمیل کند و به دستور خدای متعال در خصوص ازدواج عمل کند.

حجت‌الاسلام علی منصوری تصریح کرد: همان‌گونه که در خطبه ازدواج حدیث مشهور حضرت رسول (ص) «النکاح سنتی» جاری می‌شود به این معنی است که ازدواج سنت پیامبر (ص) است و سنت رسول (ص) زندگی کردن به‌صورت مباح و به دور از ذزه ای گناه است که ازدواج هم باعث عملی کردن دستورات قرآن و پیامبر است. و یکی از اهداف قرآن در امر ازدواج زندگی به دور از گناه است.

تولیت آستان مقدس شیخ صدوق (ره) ادامه داد: برداشته‌شدن موانع ازدواج و تسهیل نمودن امر ازدواج برای هر ملت و قومیتی امری ضروری و اساسی است که باعث جلوگیری از بسیاری از هنجارشکنی‌ها و اعمال مجرمانه در آن جامعه است.

حجت‌الاسلام منصوری درخصوص ماه ذی‌الحجه و جایگاه معنوی ‌آن گفت: خداوند هیچ‌کدام از اتفاق‌هایی که در روزها، ماه‌ها و سال‌ها صورت می‌گیرد را بدون حکمت و دلیل قرار نداده است. هر کدام از ماه‌ها جایگاهی دارند که یک‌سری رخداد در آن صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بزرگترین و مهم‌ترین مراسم و اجتماع مسلمانان دنیا در یک نقطه از کره‌خاکی در ماه ذی‌الحجه صورت می‌گیرد. این ماه و مناسکی که در این ماه انجام می‌شود (مناسک حج) باعث یکپارچگی، وحدت و اتحاد بین مسلمان دنیا از هر رنگ و نژادی خواهد شد، که ماه ذی‌الحجه از این نظر مورد اهمیت خاصی است. از دیگر اتفاقات رخ‌داده در ماه ‌ذی‌الحجه را ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س)، عید قربان و غدیر و روز عرفه که بعد از شب‌های قدر جزو با عظمت‌ترین شب‌ها است را دارد و به اهمیت این ماه مبارک افزوده است.

تولیت آستان مقدس شیخ صدوق (ره) ادامه داد: همان‌طور که گفته می‌شود وحدانیت خداوند، تکیه بر خداوند و جانشین‌هایش در روی زمین و برائت و انزاجار از مشرکین در مناسک حج در ماه ذی‌الحجه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: انسان به واسطه وجود روز عرفه در ماه ذی‌الحجه و خواندن دعای عرفه مورد بخشش خدای متعال قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام علی منصوری درخصوص بعضی از اعمال مخصوص این ماه گفت: اعمال زیادی در این ماه از جمله 9 روز اول این ماه را روزه گرفتن که ثواب روزه تمام عمر را دارد. در تمام شب‌های دهه اول ماه ذی‌الحجه که مابین نماز مغرب و عشاء باید دو رکعت نماز خوانده شود که در هر رکعت بعد از حمد یک بار آیه «وَ واعَدنا مُوسی ثَلاثینَ لَیلَةً وَ اَتمَمناها بِعَشرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ اَربَعینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی لأَخیهِ هارونَ اخلُفنی فی قَومی وَ اَصلِح وَ لا تَتَّبِع سَبیلَ المُفسدِین.» خوانده می‌شود که باعث پاک شدن گناه‌های انسان و هم‌تراز شدن ثواب آن شخص با کسی که به حج مشرف شده است.

انتهای پیام/ 114

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار