دفاع مقدس در رسانه‌های جهان؛

طرح صلح جدید کشورهای اسلامی

دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی در ادامه‌ی تلاش‌های خود در تهران، طرح صلحی را از سوی کشورهای اسلامی به رهبر کبیر انقلاب و رئیس جمهور ارائه داد.
کد خبر: ۳۱۹۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 19November 2018

طرح صلح جدید کشورهای اسلامیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگ‌ترین وقایع قرن بیستم بود که آسیب‌هایی جدی به منابع انسانی و اقتصادی 2 کشور وارد کرد؛ اما هشت سال پایداری و مقاومت مردمی ایران اسلامی در این جنگ، برگ زرین دیگری به کتاب افتخارات بشریت افزود؛ دفاع جوانمردانه‌ای که بار دیگر پیروزی کرامت و انسانیت در مقابل شقاوت و ددمنشی را همچون عاشورای حسینی (ع) به گوش جهانیان رساند.

در این جنگ، صدام و حامیان جهانی‌اش با انگیزه‌های شیطانی کشتار و سلطه در یک طرف کارزار بودند و در طرف دیگر ملتی که تازه رژیم استبدادی و دست‌نشانده حاکم بر خود را با انقلابی اسلامی واژگون کرده بود، قرار داشت. حامیان رژیم بعثی با دادن تسلیحات، پول، اطلاعات کاربردی و حتی اعزام نیروی انسانی در طول هشت سال، از آن حمایت و جانبداری می‌کردند؛ اما ملت غیور ما بدون اتکا به احدی در این هشت سال توانستند از تمامیت ارضی کشور خود دفاع کنند.

در این میان، جنگ روانی دشمن یک طرف دیگر ماجرا بود؛ چرا که نحوه پوشش و انعکاس این جنگ در رسانه‌های جهان قابل تامل بود. سلطه‌گران جهانی با به کارگیری طیف وسیع رسانه‌ها از طریق جعل اخبار، وارونه جلوه دادن حقایق و نشر اکاذیب در تمامی ابعاد از ابتدای جنگ به تشویق و حمایت از متجاوز می‌پرداختند.

روزنامه «الشرق الأوسط» یکی از رسانه‌هایی بود که در 29 مهرماه 1359 گزارشی را با این عنوان «طرح صلح جدید کشورهای اسلامی» منتشر کرد که در ادامه می‌خوانید:

اعتراف ایران به ورود نیروهای عراق داخل آبادان

پیشنهاد «شطی» مبنی بر تشکیل کمیته‌ی میانجیگری از سوی رؤسای کشورهای اسلامی

در حالی که «حبیب شطی» دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی در ادامه‌ی تلاش‌های خود در تهران، طرح صلحی را از سوی کشورهای اسلامی به «آیت الله خمینی» و رئیس جمهور «بنی صدر» عرضه می‌دارد، اخبار رسیده از جبهه‌ی جنگ حاکی از شدت گرفتن درگیری‌ها است.

رادیوی ایران به ورود نیروهای عراق به شهر آبادان پس از یک هفته محاصره اعتراف کرد. به گفته‌ی منابع آگاه، پیشنهاد حبیب شطی به امام خمینی پیگیری ماموریت صلح میان ایران و عراق به وسیله‌ی کمیته‌ای متشکل از رؤسای کشورهای اسلامی بود. به گفته‌ی این منابع، کميته‌ی یاد شده اساسا توقف درگیری‌ها و سازمان دادن به مذاکرات اقدام خواهد کرد، اما امام خمینی در این مورد اظهار نظری نکرده است.

براساس گزارش‌های منتشره از سوی رادیو و تلویزیون ایران، برای نخستین بار از آغاز درگیری‌ها نیروهای عراق دیروز توانستند با ورود به شهر آبادان تعداد زیادی از منازل شهر را اشغال کنند و برخی از اتباع ایران را بازداشت نمایند. مقاومت نیروهای ایران در برابر ارتش عراق با سلاح سبک صورت گرفته و نیروهای ایرانی خیابان به خیابان می‌جنگند.

رادیو تهران با پخش بیانیه وزارت دفاع ایران اعلام کرد: درگیری‌ها به شدت در خرمشهر و ویژه اطراف بل این شهر ادامه دارد.

بیانیه ارتش عراق

به نقل از بیانیه‌ی شماره 90 فرماندهی کل ارتش عراق، نیروهای عراقی در خلال این درگیری‌ها به ایستگاه ارتباط باسیم و بی سیم، چهار انبار تجهیزات نظامی و 50 دستگاه خودروی سالم و سه قبضه تفنگ 106 میلیمتری دست یافته‌اند.

حبیب شطی دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی حامل نامه‌ای از سوی سران کشورهای اسلامی به آیت الله خمینی بوده است که ایشان را برای مذاکراتی به منظور توقف جنگ خلیج فارس فراخوانده بودند. حبیب شطی به روزنامه نگاران گفت: «این رهبر انقلابی با دقت به این نامه گوش داد اما هیچ عکس‌العملی نشان نداد.» وی مذاکراتش با آیت الله خمینی را بسیار مهم توصیف کرد.

وی در ادامه افزود: «مذاکره قابل توجه بود و امیدوارم این ماموریت که همراه با حسن نیت بوده است نتیجه بخش باشد. اما استمرار یابد ولی تاکنون هیچ عکس‌العمل مثبت یا منفی نداشته است. مقامات ایرانی حد و مرزی برای این جنگ قائل هستند و به اجرای مسلح در کشورشان تمایل دارند. در عین حال باید خطر این جنگ را به آنها یادآوری شود.»

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها