سردار سرلشکر قاسم سلیمانی:

همگرایی با مخالفان موجب ورود غرب‌زدگی به دانشگاه شده است

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: همگرایی با مخالفان موجب شده است که برای جلب رضایت آنان بسیار از متفکران، از اسلام ناب محمدی دور شوند و در همین راستا غرب‌زدگی و روشنفکری امروز به دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه کشیده شود.
کد خبر: ۳۲۰۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱ - 28November 2018

همگرایی با مخالفان موجب ورود غرب‌زدگی به دانشگاه‌ها و حوزه‌ها شده است/ جدایی دین از سیاست یعنی تحجربه گزارش خبرنگار دفاع پرس از کرمان، سردار سرلشکر «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امروز (چهارشنبه) در همایش ملی «نظام فکری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در گستره فرهنگ»، اظهار داشت: مقام معظم رهبری ‌حکیمی فرزانه و طبیب امروز جامعه هستند و نظریه‌ها و دیدگاه‌های ایشان محدوده بسیار گسترده‌ای دارند که هر موضوعی را بخواهیم مورد کنکاش قراردهیم، کتاب قطوری می‌شود و ایشان در بخش‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی نظریات بلندی دارند.

وی به تبیین نظریات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) پرداخت و افزود: موضوع اول معرفت دینی است و در این بحث به ۲ بخش اعم از «معرفت دینی» و «معرفت غیردینی» می‌پردازیم و موضوع دیگر بحث «معنویت» است که در نظام اسلامی و در ادیان بسیار مورد توجه قرار دارد و در بعد معنویت، هم «معنویت‌های کاذب» و هم «معنویت‌های صحیح» را می‌توان نام برد.

سرلشکر سلیمانی با اشاره به جایگاه تربیت در نظام اسلامی و موضوع فرهنگ اسلامی، عنوان کرد: شناخت اندیشه‌های حضرت امام  خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) برای جامعه علمی ضرورت دارد و به طور کلی این نظریات دارای ۲ ویژگی هستند؛ نخست، انطباق این دیدگاه‌ها با نظریات امام راحل؛ زیرا که معظم‌له تربیت یافته و شاگرد حضرت امام هستند و ویژگی دوم توحید محوری است که خارج از بحث توحید نظریه‌ای ندارند و توحید را آن‌قدر گسترده می‌بینند که همه کائنات در درون آن حل می‌شوند.

وی ادامه داد: ما پیوسته برای همه موضوعاتی که می‌خواهیم طراحی کنیم، نیاز به منابع بالادستی و مادر داریم و منابع مادر، همان قرآن و سنت هستند، ولی افراد خبره‌ای را می‌طلبد تا از آن‌ها برداشت حقیقی و درست صورت کنند.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به ضرورت شناخت مسیر انقلاب، گفت: ما و مسئولین نظام برای تبیین راه نیاز به این شناخت داریم و دانشگاه این کار را برای ضرورت و خدمت به جامعه اسلامی و نسل جوان ما انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: اگر این اندیشه‌ها به‌طور جدی محقق نشوند و مورد بررسی قرار نگیرد، تهاجم فرهنگی چه بر سر فرهنگ ملی ما خواهد آورد؛ لذا راه مقابله و مواجهه مهم است.

سرلشکر سلیمانی با بیان این‌که ما در تبیین نظریه‌های حضرت امام خمینی (ره) غفلت کردیم، تأکید کرد: چیزی که ایشان تاکید می‌کنند از باب اینکه بعضی سلاح‌ها ضعیف هستند و عمق ندارند، شنیده نمی‌شوند و تنها کسی که بر نظریه‌های امام خمینی (ره) تاکید می‌کند و هر پند، موعظه و سفارش ایشان را استفاده می‌کند، مقام معظم رهبری است و صحبتی از ایشان را بدون استناد به سخنان حضرت امام (ره) پیدا نمی‌کنید و نه‌تنها در حوزه‌های علمیه، بلکه در سطح دانشگاه‌ها نیز سخنان امام خمینی (ره) پایه‌گذار تمامی نظریه‌های اسلامی و مقام معظم رهبری هستند.

وی افزود: نکته دیگر در نظریه‌های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، این است که مدیریت و رهبری را در هم تنیده می‌دانند و این ۲ موضوع را از همدیگر مجزا نمی‌دانند و ولایت و رهبری برای مدیریت ایجاده شده و ضرورت ولایت برای اعمال نظریه در یک حکومت لازم است؛ لذا کسی که می‌گوید ولایت یک چیز جدایی است، آن فرد چیزی از نظام اسلامی نمی‌داند و نشناخته است.

ضرورت تفکیک نگاه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: «معرفت دینی» چیزی است که روی آن تاکید دارم و این همایش نباید به یک جلسه خلاصه شود و شما دانشگاه‌ها باید این موضوع را باز کنید و دانشجویان با همه افکار را در این جلسات دعوت کنید و اجازه دهید تا تفکیک نگاه‌های فرهنگی صورت گیرد که در غیر این صورت حق به گوش نمی‌رسد.

وی با تأکید بر چند نکته مهم در بحث «معرفت دینی»، اظهار داشت: نکته اول عامل تهدیدکننده معرفت یا همان معرفت کاذب یا غلط است؛ اگر معرفت در معنای حقیقی خود تبیین نشود برداشت صحیحی از آن صورت نمی‌گیرد و اغفال عمومی صورت می‌گیرد و یکی از آفت‌های معرفت غلط، همگرایی با مخالفان است؛ لذا برای جلب رضایت آنان، این موضوع نیاز به بحث دارد.

سرلشکر سلیمانی تأکید کرد: همگرایی با مخالفان موجب شده است که برای جلب رضایت آنان بسیار از متفکران، از اسلام ناب محمدی دور شوند و در همین راستا غرب‌زدگی و روشنفکری امروز به دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه کشیده شود.

وی نکته دوم در معرفت دینی را «دین بدون عمل» بیان کرد و اظهار داشت: در اندیشه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنای اصل معرفت دینی، عمل دینی است؛ چون بدون آن دین ارزشی ندارد و نتیجه‌ای نخواهد داشت.

تحجر سبب فراموش کردن عقل و متوقف شدن فهم از دین می‌شود

فرمانده نیروی قدس سپاه ادامه داد: نکته دیگر در آفت معرفت دینی تحجر است و این در قشر مذهبی بیشتر از قشر روشنفکر نمایان است؛ چراکه تحجر سبب فراموش کردن عقل و متوقف شدن فهم از دین می‌شود و مانع می‌شود که برای تحقق اهداف اسلامی نتوانیم لوازم را بشناسیم.

یادگار دوران دفاع مقدس، یکی از تحجر‌ها در دانشگاه را زمزمه‌های روشنفکری جدایی دین از سیاست دانست و با بیان این‌که نتیجه تحجر ویرانی است، گفت: راه مقابله با تحجر، حاکم شدن عقل و نوآوری علمی که در معارف اسلامی از آن به عنوان اجتهاد نام برده می‌شود، است و این سوال پیش می‌آید که چرا در دانشگاه‌ها وصیت‌نامه‌ حضرت امام خمینی (ره) را جزو درس‌های اختیاری قرار دادند و دفاع مقدس را هم که نمی‌دانم جزو درس‌های ضروری شده یا نه؛ در حالی‌که قوی‌ترین اساتید را برای نظریه‌های جامعه‌شناسی در نظر می‌گیرند، اما وقتی به نظریات امام راحل و دفاع مقدس می‌رسیم، به‌عنوان مسائل دَم دستی به‌ آن می‌نگریم.

التقاط، غربزدگی و محدود کردن دین به امور شخصی از آفت‌های معرفت دینی است

وی از دیگر آفت‌های معرفت دینی را التقاط و غربزدگی و تربیت غربی و نیز عامل دیگر را محدود کردن دین به امور شخصی عنوان کرد و افزود: در معرفت دینی، حضرت امام خمینی (ره) یک باب را باز کرده و نظریه مهم و مبانی بسیار پراهمیتی را مطرح کردند، شاید تا آن روز در جهان اسلام چیزی از آن شنیده نشده بود که برای نخستین‌بار در مسئله کشتار حجاج، حضرت امام خمینی (ره) نظریه اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی را مطرح کردند که این از ابداعات و ابتکارات ایسان در این جریان بود.

سرلشکر سلیمانی ادامه داد: در تبیین اسلام ناب محمدی، عناصر مهمی مانند عقلانی بودن، علمی بودن و متکی به کتاب و سنت مطرح که سه رکن اساسی اسلام ناب است و در بحث اسلام آمریکایی نیز در نظریات‌شان تحجر، التقاط، تحریف، خرافه‌گویی و بدعت است که هم در ایران و هم در خارج از ایران قابل مشاهده است.

وی گفت:رهبر ‌معظم ‌انقلاب معتقدند که در حوزه اسلام ناب محمدی عناصر مهمی چون جهاد، شهادت‌طلبی، قیام، عقلانیت و عدالت‌خواهی باید مورد توجه قرار گیرد که در دوران گذشته همه آن چیزی که کشور را به این مرحله رساند همین عناصر مهم بوده است و اسلام ناب اداره جامعه را بر عهده دارد.

فرمانده نیروی قدس سپاه تصریح کرد: عقلانیت، جهاد، علم و... حکومت می‌خواهد و تحقق آن بدون حکومت امکان‌پذیر نیست؛ لذا از مشخصه‌های اسلام ناب از دیدگاه مقام معظم رهبری؛ ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی، دفاع از پابرهنگان، امیدبخشی و از بین بردن ترس و جهل در جامعه است که در تبیین اصول و سیاست‌های کلان نظام، ایشان فرمودند که همه این عناصر وجود دارد و مهم است که ما مدیران باید اعتقاد به پیاده کردن آن داشته باشیم.

وی با بیان این‌که عزت، قدرت و ثروت توأم باهم درست است و عامل آن معنویت است، گفت: فعالیت‌های اجتماعی تحت حاکمیت فرهنگ طاغوت، از آسیب‌های اساسی این فرهنگ است که دوری از معنویت، اخلاق و انسانیت باعث دوری از فرهنگ ناب محمدی می‌شود.

سرلشکر سلیمانی بیان داشت: در بین سیاستمداران و کسانی که این کشور را اداره می‌کنند، شخصیتی تا این اندازه اهتمام به بصیرت‌زایی ندیدم؛ شما ببینید ایشان استانی را کمتر از ۱۰ روز نرفتند، در همین کرمان سفر ایشان ۱۱ روز طول کشید و با اقشار و احاد مختلف جامعه گفت‌وگو کردند و یا در ۳۰ روز ماه مبارک رمضان هر روز سه تا چهار ساعت با اقشار مختلف گفت‌وگو کردند.

ضرورت تربیت در چارچوب معرفت دینی

وی با اشاره به نکته دیگر در بحث معرفت دینی، افزود: تربیت در چارچوب معرفت دینی، نظریه‌ای را مطرح می‌کند که چند مسئله مهم است؛ یک مسئله تربیت‌پذیری انسان است، چون انسان نیاز مبرم به رشد و پرورش دارد و درست شدن وجود انسان به درست شدن فکر انسان مرتبط است و در این صورت همه کائنات در خدمت انسان هستند؛ لذا چون عالم دست‌خوش انسان است، مسئله تربیت بسیار مهم است که تزکیه و تربیت را مقدم بر تعلیم می‌داند؛ چنان‌چه کسی فاقد تربیت و تزکیه باشد، هیچ کمک بصیرتی به انسان نمی‌کند.

فرمانده نیروی قدس سپاه، نکته مهم دیگر در موضوع تربیت را نیاز به مربی عنوان کرد و گفت: دلیل رسالت پیامبران اثبات کننده همین نظریه است؛ لذا وجود مربی را یک مسئله اساسی و راهبردی در تربیت انسان است و شناخت صحیح از اسلام، موضوع مهم دیگری از اهداف تربیت است؛ زیرا همه نماد‌های حقیقی و مذهبی اثر تربیتی دارند.

وی گفت: اخلاق از اهداف اساسی و رکن اساسی تربیت، دانش و عمل است؛ لذا درس خواندن امری ضروری است که باید از استاد به شاگرد منتقل شود، ولی کافی نیست و کفایت آن در اخلاق و تهذیب نفس است و دانشگاه محل چنین تبیینی و نیز این همایش یک خط شکنی است.

سرلشکر قاسم سلیمانی تصریح کرد: فضیلت‌جویی و گرایش به ارزش‌ها و فضایل اخلاقی، از جمله صداقت، امانت، وفای به عهد از موضوعاتی است که استاد در دانشگاه باید به آن‌ها استناد کند و به شاگردانش منتقل کند و از به‌کاربردن آن‌چه به ذهنش می‌آید پرهیز کند و نکته دیگر در تربیت، کنترل از راه محبت است؛ لذا انجمن‌های اسلامی و بسیج دانشجویی از راه محبت و توجیه حسنه وارد شوند.

وی در خاتمه افزود: مقام معظم رهبری معتقدند که کنترل غرایز انسانی از وظایف مهم تربیتی است و خودسازی و تقوا به معنای پیشگیری از گناه، هشداردهی، غفلت‌زدایی، آراستن ظاهری که اثر تربیتی دارد، جلوگیری از نفرت و گریز و موعظه حسنه را از وظایف استادان و مربیان دانستند که اگر انسان مراقب کلام خود نباشد و موعظه حسنه را به‌کار نگیرد، نمی‌تواند منشأ تربیت صحیح شود؛ لذا استادان باید مراقب کلام خود باشند و به برجستگی محتوای ارائه شده در تربیت توجه کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار