بیانیه مشترک بسیج دانشگاه شریف و طلاب فیضیه به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه

بسیج دانشجویی دانشگاه شریف و بسیج طلاب مدرسه فیضیه حوزه علمیه قم به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.
کد خبر: ۳۲۴۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴ - 19December 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، بسیج دانشجویی دانشگاه شریف و بسیج طلاب مدرسه فیضیه حوزه علمیه قم به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

در این بیانیه آمده است:

«آن وقت جدا کرده بودند شما را از هم. یک دیواری کشیده بودند. شما آن طرف و آن‌ها هم آن طرف. هر دو هم به هم بدبین و آن‌ها هم استفاده ‏اش را می‏ کردند. حالا که می‏ بینند که یک تحولی پیدا شده است؛ دانشگاهی متمایل شده است به روحانی، روحانی متمایل شده است به دانشگاهی، با هم هستند و می‏‌خواهند با هم کشور خودشان را به پیش ببرند، حالا شیاطین بیشتر در فکر هستند که روحانی را از یک طرف بکوبند و دانشگاهی را از یک طرف، و فساد کنند بین این دو تا. به آن‌ها بگویند که این‌ها چطورند، به این‌ها بگویند آن‌ها چطورند. چشم‌هایتان را باید خیلی باز کنید. در این زمان چشم و گوش‌ها باید خیلی باز باشد که یک وقت می‌بینید از داخل خود دانشگاه و از داخل خود فیضیه شما را به فساد می‏ کشانند. شما را به تفرقه می‏‌کشانند، این‌ها نمی ‏توانند ببینند. این‌هایی که نمی‏ خواهند این کشور یک کشور صحیح و سالم باشد، و ارباب‌های آن‌ها که از اوّل هم نمی‏‌خواستند، نمی‏‌توانند ببینند که شما با هم مجتمع شده‏‌اید و می‌خواهید با هم کار کنید.» امام خمینی (ره)

وحدت حوزه و دانشگاه به معنای وحدت هدف و ارتقاء این دو نهاد از آغاز نهضت اسلامی ایران، از جمله اهداف اصلی انقلاب بوده است. در افق آرمانی انقلاب اسلامی، نهاد علم ایده‌آل نهادی‌است مبتنی بر بنیاد‌های معرفتی اسلام، در خدمت اهداف و نیاز‌های جامعه و بستری برای اثرگذاری مثبت بر اعضای خود. از طرفی حضور جوانان در حوزه و دانشگاه و شور انقلابی آن‌ها، بر اهمیت دو نهاد علم اصلی جامعه ما، یعنی حوزه و دانشگاه، می‌افزاید. این دو عامل به خودی خود، برای نشان دادن اهمیت مسئله وحدت حوزه و دانشگاه و چرایی جایگاه مهم آن در منظومه فکری امام (ره) کافی است و از همین روست که ایشان جدایی انداختن بین این دو نهاد را از بزرگ‌ترین توطئه‌های استعمارگران می‌دانست و همواره آن را گوشزد می‌کرد.

از سال‌های نخستین انقلاب، تلاش برای تحقق این آرمان شروع شد و این نهال با خون پاک شهیدانی، چون آیت‌الله دکتر مفتح، که روز وحدت حوزه و دانشگاه به مناسبت شهادت ایشان نام‌گذاری شده است، آبیاری شد. پس از گذشت سالیان جنگ و انقلاب فرهنگی که در راه تحقق کامل این مسئله ناکام ماند، با ابلاغ پیام تاسیسی حضرت امام (ره) برای تشکیل بسیج داشجو و طلبه، افق‌های روشنی پدیدار شد.

دغدغه اصلی نگارندگان این بیانیه از تفکر راجع به پیام امام (ره) در تشکیل بسیج دانشجو و طلبه (آذر ۶۷) شکل گرفت و معتقد هستند که آن حکیم الهی مقدمه وحدت حوزه و دانشگاه را در نزدیکی و یکی بودن بسیجیان دانشگاه و حوزه به عنوان معتقد‌ترین قشر به آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌دانست و با این حرکت هوشمندانه و تشکیلاتی، شالوده یک حرکت منسجم را با توجه به برخی مشکلات بعد از دفاع مقدس، پی ریزی کرد و به آن امیدوار بود.

متاسفانه در سال‌های پس از دفاع مقدس، این پیام مهم، بدرستی دریافت نشد و ما شاهد آن هستیم که بسیج دانشجویی و طلبه با تاخیر چند ساله و آن هم در دو سازمان جدا ایجاد و دنبال شده است که مایه تاسف عمیق و دردی روح فرساست.

پس گام اول در به نتیجه رسیدن ایده بنیانگذار جمهوری اسلامی علاوه بر اهتمام حوزه و دانشگاه به این امر مهم، آسیب شناسی تاریخ بسیج دانشجویی و طلبه و سعی انقلابی در بازگشت حکیمانه به این مسیر است. اما قطعا این گام مهم باید با کار و فکر جمعی و نیت خالص و انقلابی دانشجویان و طلاب بسیجی دغدغه‌مند و اساتید انقلابی انجام شود.

امید که این بیانیه که در ضمن جلسات صمیمانه هم اندیشی به دست آمده و -انشاالله ادامه نیز خواهد یافت - مطلعی برای این حرکت بزرگ بوده و منشأ تحولات عظیم اجتماعی و همدلی این دو نهاد علمی کشور در تحقق مطالبات برزمین مانده رهبری عزیز و مایه مغفرت خدای تعالی در به فراموشی سپرده شدن این امر مهم توسط مسئولان امر گردد.»

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها