دانش آشتیانی در دفاع از خود در صحن علنی:

دانشگاه‌های کشور باید آرام و به سمت تولید علم حرکت کنند

وزیر پیشنهادی علوم گفت: باید در دانشگاه های کشور محیط آرام ایجاد شود و دانشگاه‌ها از محیط سیاسی دور باشند و به سمت تولید و توسعه علم حرکت کنند.
کد خبر: ۳۲۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸ - 18November 2014

دانشگاه‌های کشور باید آرام و به سمت تولید علم حرکت کنند

به گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، فخر الدین احمدی دانش آشتیانی در دفاع از خود به عنوان وزیر پیشنهادی علوم از سوی رییس جمهور با بیان این مطلب که آموزش عالی امروز با چالشهایی در زمینه ارتقا کیفیت، استقرار نظام و تضمین کیفیت مواجه است، گفت: آموزش عالی همچنین با چالشهای کارآمدی نظام آموزشی کشور نیز مواجه است که باید در این زمینه کارهای بسیاری انجام شود.

وی گفت: برای خروج از این چالشها باید دانشگاهها فعالیت داشته و در ایجاد ارتباط با صنعت نیز با برنامه حرکت کند و در این زمینه نباید منابع مالی دانشگاهها را از یاد ببریم.

وزیر پیشنهادی علوم در دفاع از خود در صحن علنی امروز مجلس به اولویتهای برنامههای خود در زمینه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری، حفظ و آرامش دانشگاهها و مقاوم سازی اقتصاد ملی، توسعه علمی دانشگاهها، توجه به علوم انسانی و توسعه اساتید دانشگاهها اشاره کرد و گفت: در روند کنونی گسستی میان علم، دین و جامعه وجود دارد و فعالیتهای دانشگاهی ما باید با رفتارهای دینی عجین باشد و نباید دین جدای از فعالیتهای آموزشی باشد.

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه تصریح کرد: اساس کار من در دانشگاه روشی خواهد بود که روی آن مدل بسیار کار کردم و میخواهم آن را در دانشگاه پیاده کنم، چرا که معتقدم دانشگاههای ما باید به نقطهای برسد که اقتدار نظام هدف نهایی آن باشد و نیز درزمینه تولید باید دانشگاهی داشته باشیم که به اقتصاد کشور کمک کند و تمامی این برنامهها در متیل اجرایی من آمده است.

دانش آشتیانی با تاکید بر این مطلب که دانشگاه را در مسیری قرار خواهم داد که به دانشگاه کارآفرین تبدیل شود، گفت: امروزه 5/5 میلیون دانش آموخته در دانشگاهها وجود دارند که بعد از فارغ التحصیلی نیازمند کار هستند و ما میتوانیم با اجرایی کردن برنامهها از فارغ التحصیلان در صنعت و تولید استفاده کنیم و همین جا مثالی میآورم تا برنامه من بیشتر مشخص شود. اگر بخواهیم یک فارغ التحصیل را مشغول کار کنیم باید 400 میلیون تومان برای او هزینه کنیم و اگرهمین دانشجوی فارغ التحصیل دررشته آی سی پی را مشغول کار کنیم نیازمند به 150 میلیون هزینه هستیم در حالی که با اجرایی کردن برنامهای که در اختیار دارم تنها یک دهم هزینه مورد نیاز را برای به کار گذاشتن فارغ التحصیل نیازمندیم و مطمئن هستم دانشگاه با این برنامه با نازل ترین هزینه فارغ التحصیل وارد عرصه کار شوند.

آشتیانی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری در زمینه تولید علم و توسعه علمی اشاره کرد و گفت: منظور مقام معظم رهبری این است که 50 درصد منابع داخلی را از طریق دانشجویان به دست آوریم. من برای انجام برنامه عزم راسخ دارم و شما نیز از سابقه مدیریتی من اطلاع دارید که هر امری که بخواهم اجرایی شود آن را اجرایی خواهم کرد.

وی در ادامه به کمبود تعداد خوابگاههای دانشجویی در برههای از زمان اشاره کرد و گفت: وقتی من در وزارت علوم بودم دانشگاهها با مشکل خوابگاه مواجه بودند و با یک میلیون مترمربع فضا برای دانشجویان این مشکل را حل کردم و نیز در زمان جنگ آزمایشگاههای دانشگاههای ما فرسوده و نیاز به توسعه داشتند که برای رشد علمی دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیازمند تجویز دانشگاهها بودیم اما توان ارزی اجرای آن را نداشتیم. لذا من در آن زمان از مجلس 400 میلیون دلار از توسعه ملی برای تجهیز دانشگاهها کمک گرفتم و امروز شاهد رشد علمی دانشجویان در کارشناسی ارشد و دکترا هستیم.

دانش آشتیانی خطاب به نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: برنامه اجرایی من به همکاری شما نیاز دارد و تا شما و دستگاههای اجرایی کمک نکنید، نخواهیم توانست این برنامه را اجرایی کنیم و برای اجرای این برنامه باید دانشگاهی با محیط آرام و دور از حاشیههای سیاسی داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: به دور بودن فضای دانشگاهها از حاشیههای سیاسی دغدغه من و شما نمایندگان است و من نیز اصرار دارم که دانشگاه باید عاری از این حاشیهها باشد و امروز به زمانی رسیدهایم که باید در دانشگاهها بسیج علمی تشکیل شود و از ظرفیت دانشگاهها برای رشد و توسعه علمی استفاده شود.

آشتیانی در ادامه به سابقه خود اشاره کرد و گفت: درتمام سابقه کاری 40 سالهام همیشه سرباز این نظام و فرزند این انقلاب بودهام و به مسایل جنگ توجه ویژه داشتم و کسی بودم که دانشگاهها را به جنگ ارتباط دادم.

وی گفت: در زمان جنگ در خود جبهه نیز در دانشگاهها کلاسهای درس تشکیل میدادم تا مبادا از درس غافل شوند و برای آنها سهمیه رزمندگان در نظر گرفتم.

وی افزود: من نمیدانم با چه زبانی بگویم که این خدماتی که انجام دادم کدامش میتواند با بسیج مخالف باشد من خود بسیجیام و دستشان را میبوسم و همواره بیان میکردم بیان حضرت امام(ره) درخصوص تشکیل بسیج این بود که منظور امام(ره) بسیج علمی و فرهنگی بود و معتقدم که با بسیج علمی باید به خود اتکایی در علم برسیم و توان این ظرفیت را نیز در بسیجیان میبینم.

وی تصریح کرد: در بعد از جنگ که بسیاری از مناطق مختلف پایگاه بسیج تشکیل شده بود و قرار بود که در دانشگاهها نیز تشکیل شود، معتقد بودم که تشکیل پایگاههای بسیج در دانشگاهها لطمه به بسیج وارد میکند. کجای این حرف من تقابل و تضاد با بسیج است و من بیان می کردم صلاح نیست که پایگاه های بسیج در دانشگاهها تشکیل شود من با بسیج دانشجویی مخالف نبودم و احترام ویژهای برای آنها داشتم چگونه میتوانم با بسیبج مخالف باشم.

 وی درادامه به خاطرهای در زمان پس از جنگ از ایلام اشاره کرد و گفت: دانشگاه ایلام دانشگاهی جنگ زده بود و نیاز به زیرساختهای بسیار داشت لذا من وقتی در وزارت خانه بودم و این موضوع را به من گفتند من شبانه به ایلام حرکت کردم و کارهای اجرایی آن را انجام دادم و شبانه برای حضور در وزارتخانه از ایلام حرکت کردم و همه این کارهای من پایان به شبهاتی است که علیه من مطرح میشود.

وی با تاکید بر این مطب که دانش شخصیت مستقل دارد، گفت: بیان میکنم که من در حلقهای قرار نگرفتم و این در حالی است که عملکرد من میگوید که من در زمان فرهادی به وزارت خانه علوم پیوستم.

وی در ادامه تصریح کرد: بیان میشود که من موسس حزب مشارکت بودهام اما نبودم و این را میتوان از وزارت کشور سوال کنید. در جبهه مشارکت در ایامی حضور داشتم اما بعد از مدتی فعالیتم را کنار گذاشتم و در هیچ رسانهای مصاحبهای از من دیده نشده که بخواهم لطمهای به نظام زده باشم.

آشتیانی هم چنین بیان داشت: در مجلس ششم و تحصن نمایندگان من چیزی را امضا نکردم چرا این مساله را مطرح میکنید و فردی که میخواهد وزارت دانشگاهها را برعهده بگیرد و این فرد لازم است فراجناحی باشد و در دانشگاهها فراجناحی عمل کند را خرابش میکنید؟

وی در ادامه گفت: هیچ نامهای را در رابطه با فرجی دانا امضا نکردم که مسائلی که شما می گویید در آن باشد من چیزی ندیدم.

آشتیانی خطاب به نمایندگان گفت: متاسفانه شما نمایندگان مدرسه مفید را نیز که بسیاری از افراد و فرزندان شما که در آن درس خواندهاند را خراب می کند  چون هیچ مدیری در زمان فتنه از مدرسه مفید دستگیر نشده است. اگر میخواهید تقاص کنید مرا تقاص کنید نه یک مجموعه آموزشی را و بهتر است که مشکل مجلس و دولت را به سمت مشکل ملی میرود را حل کنید.

انتهای پیام/ب. ص

نظر شما
پربیننده ها