گروه اخبار داخلی دفاعپرس - فرشته چترعنبری: وقوع انقلاب اسلامی در ایران، در کنار تغییرات اساسی در ساختارهای مختلف در فرهنگ جامعه،جایگاه و نوع نگاه به زنان را دچار تغییر و تحول کرده و جهشی باور نکردنی در وضعیت آنان پدید آورد.
به طور طبیعی پس از تفسیر جایگاه زنان و منزلت اجتماعی آنان از سوی امام خمینی(ره)، زمینه برای حضور فعال و سازنده زنان در نظام اجتماعی اسلامی فراهم شد. در نتیجه به افزایش تعداد تحصیل کردهها، دانشآموزان، دانشجویان، اساتید، هنرمندان، شاغلان و فعالان اقتصادی،اجتماعی و به طور کلی مشارکت سیاسی زنان در سطوح مختلف قدرت منجر شد.
با شدت یافتن جریان اسلامخواهی در ایران اوجگیری فعالیتهای انقلابی، نقشآفرینی و سهم گسترده زنان در پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله دوره دفاع مقدس برجسته است.
نقشآفرینی زنان در دوران مبارزه و فعالیت سیاسی علیه رژیم شاهنشاهی، زنان به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم بود. در شکل مستقیم آن زنان ایثارگر در جلسات و محافل سیاسی فعالیتهای مخفی، چاپ و تکثیر و توزیع اعلامیه، سخنرانی و تبلیغات، فعالیتهای نظامی مسلحانه، حضور در راهپیماییها و به تبع دستگیری، شکنجه و مسائل زندان، تبعید و.....حضوری فعال داشتند.
در شکل غیرمستقیم ایفای نقش زنان با تربیت فرزندان و اعزام آنها به جبهههای جنگ، ترغیب همسران به مبارزه در راه وطن اسلامی، اداره منزل و تحمل سختیهای ناشی از فقدان همسر جلوههای بارزی از ایثار و خودگذشتگی را به نمایش گذاشتند.
پرداختن به نقش و سهم زنان در تاریخ انقلاب اسلامی ضرورت تاریخی و فرهنگی دارد، که در ذیل به مواردی از این سهم زنان اشاره شده است.
1.زنان مسلمان انقلابی: کسانی هستند که در تحقق و پیشرفت نهضت اسلامی قدمهای موثری برداشتند؛ به میدان ها و خیابان ها آمدند و با مشت گره کرده خود در مقابل توپ و تانک ایستادند و در مبارزات سیاسی و تظاهرات بر ضد شاه شرکت کردند و با حضور ارزشمند و شجاعانه خود و با رعایت حجاب در صحنه دفاع از میهن اسلامی و قرآن کریم ظاهر شدند، در نتیجه جمعی از این زنان انقلابی به شهادت رسیدند تا انقلاب اسلامی در سال ۵۷ به پیروزی رسید.
دوران دفاع مقدس که از سال 59_ 68 بود با حضور مستمر و فعال زنات در تدارکات و پشتیبانی پشت جبهه و شرکت فعال در برنامههای بازسازی و توسعه کشور و حضور گسترده زنان در فعالیتهای سیاسی،نشان دادند که اعتقادات دینی آنها مانع از شرکت آنها در فعالیتهای مختلف اجتماعی، انقلابی و.....نخواهد شد، در نتیجه زنان مسلمان و انقلابی را به وجود آوردند.
2.مشارکت سیاسی: دایرهالمعارف علوم اجتماعی نیز مشارکت سیاسی را چنین تعریف میکند: مشارکت سیاسی عبارت از فعالیتهای داوطلبانهای است که اعضای یک جامعه به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در انتخابات حکام و یا در شکلگیری سیاستهای عمومی انجام میدهند.
مشارکت سیاسی هر نوع فعالیت سیاسی داوطلبانه در رابطه با انتخاب کردن و انتخاب شدن برای پستهای سیاسی جامعه و اثرگذاری در تدوین سیاستها و برنامههای عمومی در نهادها و نظامهای سیاسی جامعه است.
3.مشارکت اجتماعی: میتوان آن را فرایند سازمان یافتهای دانست که افراد جامعه به صورت آگاهانه، داوطلبانه و جمعی با در نظر داشتن هدفهای معین و مشخص که منجر به سهیم شدن در منابع قدرت میشود تعریف کرد، نمود این مشارکت وجود نهادهای مشارکتی چون انجمنها، گروهها، سازمانهای محلی و غیردولتی هستند.
4.فرهنگ ایثار و شهادت: منظور از این فرهنگ مجموعه نظام ارزشها، باورها و الگوهای هنجاری هدایتگر به مجموعه نقشها، رفتارها، روابط اجتماعی برخاسته از جهانبینی اسلامی، فرهنگ عاشورای حسینی و آرمانهای انقلاب اسلامی و اندیشههای حضرت امام خمینی (ره) و جامعه ایثارگران است.
همان شاخصهای ایمان به خدا، محسبه نفس ، ترجیح منافع خود نظام بر منافع شخصی، خدمتگذاری، مردمداری، ساده زیستی ، پرکاری و احسان است.
5.عرصههای سیاسی فرهنگ ایثار و شهادت: عرصههای سیاسی یکی از انواع عرصههای فرهنگ ایثار و شهادت است که ایثارگران با انجام فعالیت و نقشآفرینی خود در چنین عرصههایی که عبارتند از: شرکت در مبارزات سیاسی، مشارکت در جلسات و تصمیمگیرهای سیاسی، کسب اطلاعات سیاسی، پخش و توزیع اعلامیههای سیاسی، کمکهای مالی به فعالیتهای سیاسی، مذاکره با نمایندگان، عضویت در احزاب سیاسی، شرکت در ثبتنام افراد و تبلیغ برای احزاب سیاسی، نوشتن مقالات و سخنرانیهای سیاسی، مسوولیت بسیج افراد، شناسایی عوامل کودتا (منافقین)، مشارکت در شورای تشکیل سپاه پاسداران، حضور فعال در راهپیماییهاو تظاهرات و اعتصابات، سعی در جهت حفظ و پیشبرد اهداف فرهنگ ایثار و شهادت که به عنوان یک اصل اساسی و مهم که بنیان ارزشهای اسلامی ما را تشکیل میدهد دارند.
6.عرصههای فرهنگی ایثار و شهادت: منظور یکی دیگر از عرصههای فرهنگ ایثار و شهادت است که شامل حضور در عرصههای فرهنگی و تبلیغ و تکریم مقام شهیدان، راهاندازی کاروانهای خانواده شهدا و خواهران و برادران برای حضور در جبهه، تشویق افراد برای حضور و آمادگی در جبهه، چاپ و تکثیر نوار و سخنرانی امام، تبلیغ مناسک حج، تدریس علوم دینی، هدایت و راهنمایی فریب خوردگان، مبارزه با کجروی و انحرافات اخلاقی، تربیت فرزتدانی صالح و فرستادن آنها به جبهه، تشکیل کمیته انقلاب اسلامی، مقالات و سخنرانیهای فرهنگی و سایر فعالیتهای مطبوعاتی و تبلیغاتی است.
7.عرصههای نظامی ایثار و شهادت: منظور از عرصههای نظامی در فرهنگ ایثار و شهادت همان عرصههایی است که ایثارگران در جبهه و پشت جبهه به فعالیتهای نظامی از جمله، حضور مستقیم در خط مقدم و امداد مستقیم رزمندگان، حضور پرستاران و کادرهای پزشکی در شهرهای جنگی و مداوای رزمندگان، رساندن مهمات و غذا به رزمندگان و خطوط پشتیبانی، تعمیر تجهیزات و بازسازی وسایل و البسه،پتو و وسایل زیستی رزمندگان در جبهه، آموزشهای رزمی و چریکی در پایگاههای نظامی،جمعآوری سلاح و مهمات و موادمخدر، خواباندن ناآرامیها، فرماندهی سپاه پاسداران (خانم مرضیه دباغ) مقابله با اربابان ظالم در جهت حفظ و پیشبرد اهداف فرهنگ ایثار و شهادت به انجام میرساندند.
انتهای پیام/341