معاون ادبیات سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس خبر داد؛

اختتامیه کنگره شعر دفاع مقدس با حضور 150 شاعر در شیراز

مهدی فاطمی از برگزاری مراسم اختتامیه بیست و یکمین کنگره سراسر شعر دفاع مقدس با حضور 150 شاعر کشورمان در شیراز خبر داد.
کد خبر: ۳۳۳۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵ - 18February 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری بیست و یکمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس صبح امروز (دوشنبه 29 بهمن ماه) با حضور امیرسرتیپ دوم «حمیدرضا گرامی» رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و «محمودرضا اکرامی‌فر» دبیر این کنگره و «مهدی فاطمی» معاون ادبیات این سازمان برگزار شد.

فاطمی در ادامه این نشست با اشاره به تاثیرات فعالیت‌های فرهنگی و هنری اظهار داشت: آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم به اکثر کشورهای اروپای کمک مالی کرد تا بتوانند اقتصادشان را بازسازی کنند اما کشور بلژیک به جای استفاده منابع در حوزه اقتصادی به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ رفت و به همین خاطر توانستند نظریات خیلی خوبی در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی تولید کنند.

وی عنوان کرد: ما نیز در حوزه دفاع مقدس این دورنما را در نظر داریم تا در زمینه فرهنگی فعالیت موثر داشته باشیم. شاید رسیدن به این قله بلند سخت باشد اما دفاع مقدس جریانی است که هرقدر از آن برداشته شود، همچنان فزونی دارد و این فزونی باید به عرصه فرهنگ سرایت کند. حوزه ادبیات دفاع مقدس در حال پوست‌‎اندازی است و دچار تحولات اساسی خواهد شد. در حوزه کتاب دفاع مقدس نیز به لحاظ کمی با عدد خوبی روبرو و از لحاظ کیفی در حال حرکت به سمت کیفی‌سازی هستیم.

معاون ادبیات سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در حوزه شعر راهبرد کیفی‌سازی ادامه دارد و همانطور که اعلام شد هشت هزار شعر به کنگره شعر دفاع مقدس ارسال شده که عدد قابل توجهی است. در کنار شعرهای مختلفی که در کشور تولید می‌شود این تعداد اثر از دفاع مقدس یک وزنه خوب و سنگین است.

فاطمی از انتشار کتاب شعر بیست و یکمین کنگره شعر دفاع مقدس خبر داد و گفت: سعی خواهیم کرد تا 20 اسفند کتاب مجموعه آثار برگزیده بیست و یکمین کنگره شعر دفاع مقدس منتشر شود. مراسم اختتامیه این رویداد با همکاری استانداری فارس و تمام دستگاهی اجرای این استان برگزار شده است. وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کنگره ما را یاری کردند.

وی به جوایز این کنگره اشاره کرد و اظهار داشت: جایزه نفرات اول جشنواره با شرایط اعتباری و وضعیت که فعلاً وجود دارد سه میلیون تومان خواهد بود و جوایز نفرات بعدی نیز بر مبنای این مبلغ محاسبه و پیش‌بینی خواهد شد.

معاون ادبیات سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به ویژگی‌های این کنگره اشاره و عنوان کرد: از میان تعداد شرکت کنندگان شاعر هفت ساله‌‌‌ای وجود دارد که متولد دهه 90 است که شعر خیلی زیبایی در حوزه دفاع مقدس و انقلاب سروده است. البته سن شاعران بزرگسال ما در این کنگره تا 70 سال بوده است که خیلی جالب است. از همه اقشار جامعه در بین 2 هزار و 450 نفر شاعر وجود دارد که لیست اطلاعات تکمیلی در ویژه‌نامه ما منتشر خواهد شد.

فاطمی اظهار داشت: مراسم اختتامیه بیست و یکمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس ساعت 9 صبح روز سه‌شنبه هفتم اسفند در شیراز برگزار خواهد شد که با حضور 2 مهمان ویژه خواهد بود. در بخش دوم مراسم اختتامیه شاعران برگزیده در بعد از ظهر به شعرخوانی خواهند پرداخت و حدود 150 شاعر در سطح کشور در مراسم اختتامیه حضور خواهند داشت.

وی از برگزاری 2 کارگاه شعر در شهر شیراز خبر داد و گفت: ما در حال فعال‌سازی انجمن‌های شعر دفاع مقدس در استان‌ها هستیم که هم‌اکنون سه انجمن را در شیراز، خراسان جنوبی و همدان فعال کرده‌ایم تا در دوره بعدی کنگره کمک کننده تیم مرکزی برگزاری کنگره شعر دفاع مقدس باشند.

معاون ادبیات سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس خاطرنشان کرد: 9 نفر از برگزیدگان جشنواره «ترنم حماسه» که در حوزه سرود، ترانه و مدیحه برگزار شده بود در کنار آیین اختتامیه کنگره سراسری شعر دفاع مقدس تجلیل خواهند شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها