در فرهنگسرای گلستان صورت می‌گیرد؛

نگاهی به شیوه نگارش جلال آل احمد با «مدیر مدرسه» و «پنج داستان»

هفتاد و یکمین نشست «ترنم قلم»، همراه با جلسه نقد و بررسی شیوه نگارش جلال آل احمد و با نگاهی بر 2 کتاب «مدیر مدرسه» و «پنج داستان» او در فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۳۴۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵ - 24February 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، هفتاد و یکمین نشست «ترنم قلم»، همراه با جلسه نقد و بررسی شیوه نگارش جلال آل احمد و با نگاهی بر ۲ کتاب «مدیر مدرسه» و «پنج داستان» او در فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود.

در این نشست که با حضور منتقدین نام‌آشنای ادبیات فارسی، حسن میرعابدینی، محمدرضا اصلانی و محمدرضا گودرزی برگزار می‌شود، بررسی دقیق بر شیوه نگارش جلال آل احمد صورت گرفته و دو اثر ماندگار او یعنی «مدیر مدرسه» و «پنج داستان» مورد نقد و تحلیل قرار می‌گیرند. هم‌چنین علاقه‌مندان، می‌توانند سوالات خود پیرامون جلال آل احمد و آثار او را از مهمانان برنامه بپرسند.

جلال آل احمد را باید یکی از تاثیرگذارترین نویسنده‌های عصر معاصر ادبیات فارسی دانست که علیرغم عمر کوتاه ۴۵ ساله، آثار ماندگاری را در عرصه ادبیات کشور بر جای گذاشته است و بسیاری از نویسندگان، از وی تاثیر گرفتند. توجه ویژه این نویسنده به مقوله‌های مهم نظیر جامعه ایرانی، زن در اجتماع، غرب ستیزی و ایران‌گرایی و ... شخصیتی ویژه به او داده است.

رمان «مدیر مدرسه» یکی از متفاوت‌ترین آثار جلال آل احمد است که در سال ۱۳۳۷ منتشر شده است. توصیف یک مدرسه روستایی با تمام جزئیات در کنار تمام مشکلاتی که در آن به وجود می‌آید، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این داستان بلند است. راوی این داستان که از آموزگاری به تنگ آمده است، برای آسودگی خود و داشتن درآمد بیشتر و بی‌دردسر به مدیری یک دبستان رو می‌آورد بی‌آنکه بداند چه دردسر‌هایی در پی خواهد داشت. او که خود را هیچکاره می‌داند و آمده تا در گوشه‌ای آرام، از گچ خوردن و بیهودگی کار آموزگاری رهایی پیدا کند، با دشواری سرپرستی یک ناظم، هفت معلم و ۲۳۵ شاگرد روبرو می‌شود... هم‌چنین، «پنج داستان»، پنج داستان کوتاه از زبان جلال است که در سال ۱۳۵۰ منتشر شده است.

نشست نقد و بررسی شیوه نگارش جلال آل احمد، روز سه‌شنبه هفتم اسفند ماه ساعت ۱۷ در فرهنگسرای گلستان واقع در نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان برگزار می‌شود. حضور علاقه‌مندان در این برنامه برای عموم آزاد است.

نشست‌های «ترنم قلم»، مجموعه جلسه‌های نقد و بررسی کتاب است که به همت فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود و تاکنون بسیاری از نویسندگان نام‌آشنای کشور همراه با کتاب‌های خود در این نشست‌ها حضور پیدا کرده‌اند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار