حجت الاسلام محمدی گلپایگانی در مراسم تکریم کتابداران:

اگر قلم و کتاب مسمومی منتشر شود، ضررش بسیار بزرگ و غیرقابل جبران است

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در این مراسم گفت: هرچه ما بیشتر معتاد به کتاب باشیم بهتر خواهد بود و اعتیاد به کتاب بهترین نوع اعتیاد به شمار می‌رود.
کد خبر: ۳۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰ - 18November 2014

اگر قلم و کتاب مسمومی منتشر شود، ضررش بسیار بزرگ و غیرقابل جبران است

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس؛ مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی و همینطور گرامیداشت عالم فقید و مفسر گرانقدر علامه سید محمد حسین طباطبایی، صبح امروز همزمان با چهارمین روز از هفته کتاب و کتابخوانی با حضور آیت الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، علی جنتی رئیس هیات امنای کتابخانههای عمومی کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور، سید حسن هاشمی استاندار تهران، جمعی از مسئولان فرهنگی و کتابداران در تالار وحدت تهران برگزار شد.

آیتالله محمدی گلپایگانی نیز در این مراسم طی سخنانی با تاکید براینکه مسأله کتاب به اندازهای حائز اهمیت است که در آیات متعدد قرآن از آن نام برده شده است، اظهارداشت: این بزرگداشتها در اصل ریشه قرآنی دارد در قرآن کلمه کتاب بسیار نام برده شده است و جالب اینکه کتاب هم در دنیا کاربرد دارد و هم در آخرت.

وی با بیان اینکه کتاب کار یک کیفرخواست را در قیامت انجام میدهد، اظهارکرد:همچنان که خداوند در قرآن میفرماید، در روز قیامت کتاب یک علامت است و نشان میدهد که انسان جهنمی است یا بهشتی، اگر کتابش را به دست راست بدهند سعادتمند خواهد بود و کسی که به دست چپش کتاب دهند جهنمی.  

مسئول دفتر مقام معظم رهبری  با بیان اینکه در طول تاریخ بیشترین صدمه به کتاب را قوم مغول زده است، افزود: پس از تشکیل حکومت صفویه این مقدار تا حدودی احیا شد و زمانی که اشرف افغان به اصفهان حمله کرد همه چیز غارت شد اما برخی علما کتابها را نجات داده و آنها را احیا کردند که برای نمونه کتابها را کیلویی با گندم معاوضه میکردند.

آیتالله محمدی گلپایگانی به نقش حیاتی کتاب اشاره کرد و گفت: ما با چه وسیله و ابزاری میتوانستیم به معارف اهل بیت علیهمالسلام، تفسیر قرآن، نهجالبلاغه و... دستیابی پیدا کنیم جز کتاب مگر نه اینکه اثر ارزشمندی که سید رضی گردآوری کرد و اکنون تحت عنوان نهجالبلاغه که منشور سعادت بشری است، میشناسیمش به وسیله کتاب بود.

مسئول دفتر مقام معظم رهبری کتاب را شمشیر دولبه دانستند و با بیان اینکه کتاب مفید را نمیتوان قیمت گذاشت، خاطرنشان کرد: اگر قلمی مسموم و کتابی مسموم منتشر شود، نیز ضررش بسیار بزرگ و غیرقابل جبران است؛ کتابهای ارزشمند به حمدالله در جامعه امروز ما فراوان است، حتما کتاب «دا» و «من زندهام» را خواندهاید. اینها از نمونه کتابهای ارزشمند هستند.

وی  مقام معظم رهبری را بزرگترین مروج کتابخوانی معرفی کردند و با بیان اینکه ایشان به بنده میگفتند شبی نیست که بدون مطالعه سر به بستر بگذارم، افوزد: نه تنها این عادت در ایشان بلکه در اعضای خانوادهشان نیز مشاهده میشود؛ ایشان کتاب را تبلیغ میکنند، مطالعه میکنند و به خواندن آن توسعه میکنند، حتی گاهی به بنده فرمودهاند برای مطالعه کتاب در 24 ساعت وقت کم میآورند.

آیتالله محمدی گلپایگانی به وظیفه  دستگاههای مختلف فرهنگی همچون وزارت ارشاد و نهاد کتابخانههای عمومی در ترویج فرهنگی اشاره کرد و گفت: این دستگاه ها باید در جهت ترویج و تبلیغ کتاب بیشتر تلاش کنند؛ امروز وزیر ارشاد به مشکلات حوزه کتابخوانی و کتابداران اشاره کرد که به نظر من درمان نیز با خود ایشان است اما در پایان باید بگویم هرچه ما بیشتر معتاد به کتاب باشیم بهتر خواهد بود و اعتیاد به کتاب بهترین نوع اعتیاد به شمار میرود.

 گفتنی است در این مراسم با حضور آیتالله محمدی گلپایگانی، علی جنتی وزیر ارشاد، هاشمی استاندار تهران از منتخبین پیشکسوت نمونه کشوری شامل محمدعلی هدایت، از استان اصفهان، محمد پورمحمدی کاجآبادی از استان تهران و پروین خیاط منصور از استان زنجان تجلیل به عمل آمد و همچنین از سکینه علیپور خراسانی از استان مازندران، مجید درخشانی از استان یزد، زیبا محمدی از استان ایلام، نرگس نیکخواه منفرد، از استان تهران، رضا شمس الهی از استان همدان، سعید قاسمیان قطبآبادی از استان کرمان، فاطمه حقی از استان اردبیل، مرضیه منافی قولنجی از استان آذربایجان شرقی به عنوان منتخبین کتابخوان نمونه کشوری نیزتجلیل شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار