یادداشت/ فاطمه پاک‌زاد

شکستی که انتخابات امریکا را تحت‌الشعاع قرار داد

شکست نظامی آمریکا در طبس در 5 اردیبهشت 1359 پیامدهایی چون احساس ناامیدی ملی در آمریکا، تحقیر ملی آمریکا، تضعیف موقعیت بین‌المللی این کشور و... به دنبال داشت و مهمترین بعد از سلسله نتایج و آثار داخلی شکست آمریکا در طبس، تأثیر آن در انتخابات رئیس‌ جمهوری در سال ۱۹۸۰ در آمریکا بود.
کد خبر: ۳۴۳۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ - 25April 2019

شکست نظامی آمریکا در طبس اهمیت زیادی در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی داشتگروه استان‌های دفاع‌پرس - فاطمه پاک‌زاد؛ پس از آن که نیروهای آمریکایی در سفارتخانه خود به اتهام جاسوسی دستگیر شدند، آمریکا از هر فرصتی برای آزادی آنها استفاده می‌کرد تا اینکه به این بهانه عملیاتی طراحی کرد تا علاوه بر آزادسازی آنها به اهداف شوم دیگری نیز دست یابد.

در این حمله قرار بود نظامیان آمریکا با هدایت نیروهای تصفیه نشده ارتش ایران و بر اساس طرحی منسجم و بی‌نقص با هلی‌کوپتری عازم ورزشگاه امجدیه تهران شوند و پس از آزادسازی گروگان‌ها سایر اهداف خود نظیر بمباران بیت امام در جماران، بمباران مرکز نگهداری مهمات، سپاه، حزب ریاست جمهوری و… را نیز اجرا کنند.

عملیات طبس که نام عملیاتی آن در ارتش آمریکا عملیات پنجه عقاب بود، این عملیات نظامی توسط نیروی دلتا برای آزادسازی آمریکایی‌های گروگان گرفته‌ شده توسط دانشجویان پیرو خط امام در تهران بود. شکست نظامی امریکا در طبس که در 5 اردیبهشت 1359 به وقوع پیوست، از وقایع مهمی است که اهمیت زیادی در تحولات سال‌های بعد از انقلاب اسلامی داشت.

شکست نظامی آمریکا در طبس، پیامدهایی چون احساس ناامیدی ملی در آمریکا، تحقیر ملی آمریکا، تضعیف موقعیت بین‌المللی آمریکا و... به دنبال داشت. مهمترین بعد از سلسله نتایج و آثار داخلی شکست آمریکا در طبس، تأثیر آن در انتخابات رئیس‌ جمهوری در سال ۱۹۸۰ در آمریکا بود. تجاوز نظامی آمریکا به صحرای طبس، چند ماه قبل از انتخابات ریاست‌ جمهوری بود. در آن زمان، جیمی کارتر کاندیدای حزب دموکرات و رونالد ریگان، کاندیدای حزب جمهوری‌خواه بود.

بهترین اهرمی که در آن زمان می‌توانست در افکار عمومی جامعه آمریکا تاثیر بگذارد، آزادسازی گروگان‌های آمریکا در تهران بود؛ اگر چه آمریکایی‌ها ارتباط میان مسئله انتخابات و آزادسازی گروگان‌ها را انکار کرده‌اند، اما برای تمامی کارشناسان و صاحب‌نظران سیاسی جهان آشکار بود که چنین ادعایی نمی‌تواند، صحیح باشد.

شکست در عملیات آزادسازی گروگان‌ها باعث شد که جامعه رأی‌دهندگان آمریکایی امید خود را به کارتر از دست بدهند. هنگامی که کارتر (رئیس جمهور وقت آمریکا) در واپسین روزهای دوران ریاست جمهوری خود، نتوانست مساله‌ گروگان‌ها را خاتمه دهد، اعتماد مردم به وی و حکومتش سلب شد.

در این موقعیت، جمهوری‌خواهان از فرصت استفاده و اعلام کردند که تلاش چندین ساله امریکا و به خصوص جمهوری‌خواهان برای ایجاد یک دولت دست‌نشانده در منطقه حساس و استراتژیک خلیج‌ فارس با سقوط پهلوی و اقدامات نسنجیده دموکرات‌ها از بین رفته و حتی بدتر از آن، عملکرد ضعیف دموکرات‌ها به گونه‌ای بوده که عده‌ای به خود جسارت دادند و دیپلمات‌های امریکا را به اسارت می‌گیرند.

در نتیجه‌ روی آوردن افکار عمومی به جمهوری‌خواهان و شکست سخت دموکرات‌ها در این ماجرا بود و به راستی در این بین سرنوشت انتخابات آمریکا نه در واشنگتن، بلکه در طبس رقم خورد.

پیامد واقعه طبس را پی بردن به نفرت جهانیان از دولت آمریکا بوده‌ است، بیش از هر چیز دیگری آمریکایی‌ها در ایران با سمبلی از عجز و ناتوانی خود روبه‌رو شدند؛ زیرا ملتی که بعد از ماجرای «ویتنام و واترگیت» با اشتیاق تمام می‌رفت که اعتماد به نفس خود را بیابد، گرفتار کشمکش با یک فرهنگ مذهبی قدیمی شد. همچنین ایران توانست نشان دهد که آمریکا تا چه اندازه مورد نفرت مردم دنیای خارج است.

اهمیت واقعه طبس در این نبود که آمریکاییان برای نخستین بار آشکارا در داخل خاک ایران نیرو پیاده کردند؛ زیرا این واقعه نمونه کوچکی از تجاوز آمریکایی‌ها را در کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد. اهمیت واقعه صحرای طبس در این بود که وقتی نظامی مردمی و اسلامی مورد عنایات باری تعالی باشد، حتی عواملی مانند ریگ‌ها و گرد و غبار بیابان هم می‌توانند ماشین جنگی قدرتمندترین کشور جهان را در هم بکوبد و منهدم سازد.

از آن پس، تصمیمات و اقدامات خصمانه آمریکا و دشمنان انقلاب در پرتو عنایت خداوند بی‌ثمر می‌ماند و کاروان پرخروش انقلاب، همچنان با حضور توفنده ملت سرافراز در کنار رهبر دوراندیش و شجاع خود، به حرکت سرنوشت‌ساز و امیدبخش ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار