در رژه 31 شهریور به نمایش گذاشته شد؛

جدیدترین دستاوردهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران / تنوع تولیدات یگان های نظامی در زمین، هوا و دریا

دستاوردهای یگان‌های سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز مصادف با سی و سومین سالگرد دفاع مقدس در مقابل فرماندهان ارشد نظامی کشورمان به نمایش گذاشته شد.
کد خبر: ۳۴۷۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱ - 22September 2013

جدیدترین دستاوردهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران / تنوع تولیدات یگان های نظامی در زمین، هوا و دریا

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، رژه یگانهای برگزیده سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران در مقابل فرماندهان ارشد نظامی کشورمان از جمله سرلشکر حسن فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، امیر سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش، سردار سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا، سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین و سردار احمدیمقدم فرمانده نیروی انتظامی برگزار شد.

در این مراسم یگان های ارتش و سپاه بخشی از دستاورد های دفاعی خود را در معرض نمایش قرار دادند که بخش از آن در زیر معرفی می شود.

***  رژه خودروهای سفیر

طراحی این خودرو در کلاس تاکتیکی یک و 4 دهم تن به گونه ای است که با اندک تغییراتی در ظاهر خودر، امکان نصب و استفاده از انواع سلاح از جمله موشک انداز 106 میلی متری، موشک انداز تاو، راکت انداز 107 میلی متری، موشک انداز مالیوتکا و نارجک انداز GMG فراهم می شود.

همچنین با نصب تجهیزات مختصری روی خودروی سفیر، این خودرو به صورت خودروی فرماندهی، آتلیه مخابراتی و آمبولانس، در میدان های رزم و عملیاتی قابل استفاده است.

قطعات خودروی سفیر کاملا در کشور تولید می شود و در مقایسه با خودروهای مشابه در دنیا، به علت برخورداری از موتور پرتوان، سیستم انتقال قدرت بسیار توانمند، شاسی فولادی و بدنه ای مستحکم، از برترین این خودروها محسوب می شود.

*** رژه موشک انداز های کروز

موشک کروز، موشکی است که پس از شلیک در ارتفاع پایین به حرکت درمی آید و به صورت پایدار و هوشمند به سمت هدف حرکت می کند. به علت آنکه در خرج اصلی این موشک ها از موتور جت استفاده می شود توانایی مقابله با آن به حداقل کاهش می یابد.

*** یگانهای حافظ صلح

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیروهای حافظ صلح را از لحاظ تجهیزات، آموزش های لازم و همچنین تخصص های علمی برای حضور در ماموریت های سازمان ملل متحد آماده کرده است. نیروهای صلحبان عمدتا باید از کارکنانی باشند که مسلط به زبان هایی همچون انگلیسی، فرانسه و هستند. در حال حاضر تعدادی از افسران این نیرو به عنوان کارآموز و همکاری با یگان های حافظ صلح در برخی از کشورها حضور دارند که قطعا حضور آنها تجربیات این یگان حافظ صلح را برای اجرای ماموریت های آتی آن بیشتر خواهد کرد.

***خودروهای سنگین رنجر

مدل سبک این خودرو دونفره کوچک به منظور افزایش توان رزمی با قابلیت تسلیح با انواع تیربارهای کالیبر کوچک، عدم نیاز به اقلام سرمایهای خاص برای تولید انبوه، قابلیت تولید بدون نیاز به سرمایهگذاری صنعتی، اثرگذاری در صحنه رزم جدید، طراحی و ساخت به صورت کامل در نزاجا، سهولت تعمیرات، سادگی، ارزانبودن و سبک بودن از جمله مشخصات عمومی این خودروست. مدل سنگین این خودرو به تازگی بدست متخصصان داخلی تولید شده است و اطلاعات خاصی از آن در دست نیست. 

*** تفنگ تکتیرانداز ویژه رزمهای زمینی

این تفنگ با کالیبر 14.5 میلیمتر و وزن 22 کیلوگرم و طول 185 سانتی متر، 3 هزار متر برد موثر و 4 هزار متر برد مفید دارد. از قابلیتهای این تفنگ درگیری و انهدام انواع سنگرهای بتونی، خودروهای زرهی، بالگرد و نقاط تجمع نفرات دشمن است.  این سلاح بر مبنای نیازهای تاکتیکی روز نزاجا به صورت کاملا بومی طراحی و ساخته شده و قابلیت درگیری در عمق را شدیدا افزایش داده است. همچنین این اسلحه دقت اصابت را بالا برده و اثربخشی در انهدام اهداف را به صورت چشمگیری مضاعف میکند.

***خودروهای تاکتیکی سفیر

این خودرو به چند گونه 1.4 تن و نفربر تاکتیکی تقسیم میشود که در سیستم موتوری و طراحی از ساختار یکسانی برخوردارند و در طراحی بدنه و شاسی تا حدی متفاوت می باشند . اما مدل پایه تمام این گونه ها ، خودروی جیپ 1.4 تن سفیر می باشد.

 

*** خودروی ویژه حمل نفربر در مناطق صعبالعبور

*** خودروهای توپکش

*** نفربرهای بهینهسازی شده

*** خودرو سیار ویژه رزمهای ناهمطراز

***تانکهای پیشرفته ذوالفقار ساخت بومی

ارتش ایران تلاشها برای طراحی و ساخت یک تانک بر مبنای دانش و توان بومی را از اوایل دهه 1370 شمسی آغاز کرد. محصول این تلاش، مجموعه تانکهای ذوالفقار بوده که امروزه به عنوان نماد پیشرفت نظامی ارتش ایران در نظر گرفته میشود.نمونه اولیه تانک ذوالفقار در سال ۱۳۷۲طراحی و خط تولید آن در تابستان ۱۳۷۶در مجتمع صنعتی شهید کلاهدوز افتتاح شد.

ذوالفقار۱اولین مدل این تانک بود که در سال 1380 تولید شد. این تانک از یک موتور دیزلی با قدرت ۷۸۰اسب بخار استفاده میکند و سیستم کنترل آتش آن امکان شلیک در حرکت را برای تانک فراهم میکند.

در فرآیند تولید تانک ذوالفقار 2 اطلاعات کمی منتشر شده، چون احتمالا تنها یک نمونه آزمایشی بوده و مقامات ارتش چندان تمایلی برای رسانهای شدن آن نداشتهاند. درمعدودعکسهایی که از این تانک موجود است، میتوان مشاهده کرد که برجک آن تعویض شده، ولی همچنان از توپ 105 میلیمتری ام 60 در آن استفاده میشود.

ذوالفقار3 سومین و پیشرفته ترین تانک خانواده ذوالفقاراست. یکی از نکات بسیار مهم در این تانک، سامانه کنترل آتش این تانک است. سامانه کنترل آتش این تانک موسوم به" EFCS3 " یک سیستم چند منظوره است که تواناییهای قابل توجهی را دراختیارافراد نظامی قرار میدهد، ازجمله ثابت نگاه داشتن توپ در هنگام انواع مانورها و چرخشها، امکان درگیری با اهداف ثابت و متحرک، قابلیت انتقال اطلاعات به کامپیوتر درون تانک برای تخمین زاویه مورد نظر برای شلیک، قابلیت شبکه شدن با سامانههای دید در شب موجود در تانک.
 

*** سامانه کنترل آتش

*** تانک اسکورپین

*** تانکهای مبارز و صمصام و m60بهینه سازی شده

*** سامانههای کنترل آتش و ضد لیرز

*** موشک سطح به سطح نازعات

*** تانکهای مجهز به توپهای 23 میلیمتری

***رادار فجر

***رادار شهاب

*** رادار ثامن

***سامانه اطلاعاتی مرصاد

*** موشک شلمچه

*** موشک سجیل

موشک سجیل نخستین موشک زمین به زمین برد بلند دو مرحله ای سوخت جامد در کشور است که توسط متخصصان اقتدار آفرین سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

***موشک یاسر

*** موشک هاگ

سامانه موشکی زمین به هوای ارتفاع متوسط هاگ توسط متخصصان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) بهینهسازی شده است.

*** سامانه های موشکی برد بلند

*** تانک رخش

*** توپ خودکششی

*** تانک شب دیز

*** موشک های قائم

*** سامانه موشکی شهاب

*** موشک های نصر

موشک هوشمند و کروز نصر با قرار گرفتن در لایههای دفاع ساحلی میتواند مکمل خوبی برای پدافند ساحلی در کنار سامانههای توپخانهای باشد که قابلیت انهدام شناورهای نفوذکننده به آبهای ساحلی جمهوری اسلامی را خواهد داشت.

*** برج های مراقبت تاکتیکی

*** ناوشکن جماران

ناوشکن جماران نخستین نمونه از کشتیهای جنگی کلاس موج ساخت ایران است که به موشکهای هدایت شونده دریا به دریا و دریا به هوا، اژدرانداز، توپ پدافندی، ابزارناوبری الکترونیکی نوین و امکانات جنگ الکترونیک مجهز است. این کشتی با طول ۹۴ متر، ظرفیت ۱۴۲۰ تُن و سرعت ۳۰ گره دریایی (۵۶ کیلومتر بر ساعت)، توانایی حمل ۱۴۰ ملوان و حملبالگرد و سوختگیری آنها را نیز دارد.

*** ناوچه کلاس سینا

ناوچه 275 تنی سینا که در منابع غربی جوشن نیز نامیده می شود یک ناوچه ی موشک انداز سریع با طول 47 متر و سرعت 85 کیلومتر در ساعت می باشد و با این حساب سینا یکی از سریع ترین شناورهای جهان می باشد این ناوچه 31 خدمه دارد و دارای 4 پرتابگر موشک هایC-802 یا نور با برد 120 کیلومتر و یک توپ 76 میلیمتری و یک توپ 40 میلیمتری است.

*** انواع زیر دریایی

*** موشک سطح به سطح کوثر

این موشک میتواند در سه وضعیت ساحل به دریا، دریا به دریا و هوا به دریا اهداف خود را مورد اصابت قرار دهد.  سرعت این موشک حدود 5/2 ماخ بوده و این امر، مانع بزرگی برای رهگیری و نابودی آن در هوا قبل از اصابت به شناور می باشد.

*** قایق رعد

این قایق دارای 2 دستگاه موتور با قدرت 200 اسب بخار و طول 95/7 ، عرض 41/2 و همچنین 45 گره دریایی سرعت دارد که در حین عملیات نیز از توانایی و سرعت بالایی برخوردار می باشد753951.

*** قایق ضربتی شهاب

*** مین چسبان ها

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار