انتخابات در بیانات رهبر معظم انقلاب-5

انتخابات سبب تثبیت اقتدار ملی خواهد شد

مردم باید آگاهانه پاى صندوق‌هاى رأى بروند و انتخاب کنند. همان‌طور که عرض کردیم، انتخابات جلوه‌ى بسیار زیبا و جذاب مشارکت عمومى است؛ مؤثرترین وسیله براى این است که هر فردى بتواند آرمان‌ها و خواست‌ها و مطلوبِ خود را در قالب اجرایى قرار دهد و آن را به تحقق نزدیک کند.
کد خبر: ۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۳ - 10June 2013

انتخابات سبب تثبیت اقتدار ملی خواهد شد

خبرگزاری دفاع مقدس: بخش دوم گزیده بیانات رهبر انقلاب درباره وظیفه مردم در انتخابات را در ادامه می خوانید:
 

تثبیت اقتدار ملی


مسألهى اصلىاى که امروز در نظر دارم عرض کنم، مسألهى انتخابات است که مسألهى بسیار مهمّى است. انتخابات را یک حادثهى کوچک نگیرید. همهى انتخابهاى کشور همینطور است؛ اما انتخاب ریاست جمهورى مهمتر است.
انتخابات ریاست جمهورى، مظهر آزادى و قدرت انتخاب و رشد ملت ایران است. براى یک ملت - مثل بعضى از ملتهایى که شما مىبینید با همهى باد و بروتى که دارند - ننگ است که در انتخابات ریاست جمهورىاش، سىوپنج درصد یا چهل درصد حائزان شرایط شرکت کنند. پیداست که مردم به نظام سیاسىِ خود نه اعتماد دارند، نه اعتنا مىکنند و نه امید دارند. با بعضى از شهروندان امریکایى، قبل از همین انتخابات اخیرشان مصاحبه کرده بودند و گفته بودند به چه کسى رأى مىدهید؟ گفته بودند چه فایده، چه فرقى مىکند؛ به هیچ کس! همینطور هم شد؛ عملاً سىوچند درصد شرکت کردند. در ایران اسلامى، هفتاد درصد، هفتادوپنج درصد، هشتاد درصد واجدان شرایط شرکت کردند. این خیلى افتخار است؛ این نشاندهندهى آن است که این ملت روى پاى خودش ایستاده و به مسائل خودش نگاه مىکند و مىخواهد در این مسأله تصمیم بگیرد.


حضور مردم در انتخابات، یکى از مهمترین مظاهر اقتدار ملى است. اینکه ما ابتداى سال عرض کردیم که امسال را سالِ اقتدار ملى بدانید و دنبال آن باشید، وظیفهى همهى ماست که این کار را بکنیم؛ منتها هر کدام به سهم خودمان. یکى از پایههاى اقتدار ملى همین است که مردم پاى صندوقهاى رأى بروند و رأى بدهند و رئیس جمهور را انتخاب کنند.

۱۳۸۰/۰۲/۲۸
 

انتخابات، مظهر اقتدار ملى است. اگر ملت عزیز ایران بتواند در این انتخابات، آراى فراوان خود را به میدان آورد و حضور مردمى، حضور چشمگیرى باشد، این بزرگترین مظهر اقتدار و عزّت ملى است.

۱۳۸۰/۰۱/۰۱
 

 حضور آگاهانه

انتخابات دارد نزدیک مىشود. مردم باید آگاهانه پاى صندوقهاى رأى بروند و انتخاب کنند. همانطور که عرض کردیم، انتخابات جلوهى بسیار زیبا و جذاب مشارکت عمومى است؛ مؤثرترین وسیله براى این است که هر فردى بتواند آرمانها و خواستها و مطلوبِ خود را در قالب اجرایى قرار دهد و آن را به تحقق نزدیک کند.

۱۳۸۴/۰۲/۱۱
 

عمل به تشخیص


خوشبختانه امروز وسیلهی تشخیص هم در اختیار مردم است. خب، این صدا و سیما است؛ برنامهها را ضبط میکند، برنامهها را پخش میکند، حرفها را نشان میدهد، شخصیتها را نشان میدهد؛ مردم میتوانند نگاه کنند، به یک نتیجهای برسند؛ این نتیجه ممکن است درست باشد، ممکن است نادرست باشد؛ ممکن است زید به یک نتیجه برسد، عمرو به یک نتیجه برسد؛ خب، طبعاً یکیاش درست است، یکیاش غلط؛ اما خدای متعال به هر دو اجر خواهد داد. وقتی انسان نگاه کرد و ملاحظه کرد و تشخیص داد و بر اساس تشخیصِ خود محض رضای خدا عمل کرد، خدای متعال به انسان اجر میدهد. این وظیفهی ماها است - همهی آحاد مردم - که نگاه کنیم ببینیم واقعاً به چه نتیجهای میرسیم، بر طبق آن نتیجه عمل کنیم.


این حرفها هم که فلانی، رهبری، این بندهی حقیر، طرفدار زید است یا طرفدار عمرو است، از آن حرفهائی است که همیشه بوده و واقعیت هم ندارد؛ اکثر آنهائی هم که میگویند، میدانند که واقعیت ندارد. از کجا میدانند که بنده طرفدار چه کسیام؟ کسی که از من نمیشنود؛ نه در گذشته شنفته است، نه تا حالا شنفته، نه بعد از این خواهد شنفت. حدسیاتی میزنند؛ این حدسیات هرچه گفته نشود، هرچه بر زبان آورده نشود، بهتر است؛ نمیدانند که. بنده هم یک رأی دارم مثل بقیه. آن روز من در جمع برادران دانشجوی پاسدار این را گفتم: ممکن است نظر شما به یک نفری باشد، نظر من به یک نفر دیگر باشد؛ چه اشکالی دارد؟ شما یکی را بپسندید، من یک کس دیگر را بپسندم؛ هیچ اشکالی ندارد. شما یک شناختی از زید دارید که من آن شناخت را از او ندارم؛ هیچ مانعی ندارد. اینجور نیست که هرچه شما فهمیدید، بنده هم باید همان را بفهمم؛ یا هرچه من فهمیدم، شما هم باید همان را بفهمید؛ نه، اینها تشخیصها است. آنچه که بین ما و خدا حجت است، این است که بتوانیم درست تشخیص دهیم.

۱۳۹۲/۰۳/۰۸
 

شناخت اصلح

در انتخابات مردم سعى کنند صالحترین را انتخاب کنند. آن کسانى که نامزد ریاست جمهورى میشوند و در شوراى نگهبان صلاحیت آنها زیر ذره بین قرار میگیرد و شوراى نگهبان صلاحیت آنها را اعلام میکند، اینها همهشان صالحند. اما مهم این است که شما در بین این افراد صالح، بگردید و صالحترین را پیدا کنید. این جا جائى نیست که من و شما بتوانیم به حداقل اکتفاء کنیم؛ دنبال حداکثر باشید؛ بهترین را انتخاب کنید.

۱۳۸۸/۰۲/۲۲
 

حقّاً و انصافاً جا دارد که آحاد مردم نسبت به این قضیه احساس مسؤولیت کنند. خوشبختانه کسانى که وارد این میدان شدهاند، افراد متعدّدى هستند و مىتوانند سلایق مختلفى را به خودشان جذب کنند. در اینجا افراد باید با دقّت و تعقّل و محاسبه وارد شوند و از خداى متعال هم بخواهند آنچه که خیر و صلاح این ملت است، به آنها توفیق دهد تا انجام دهند. افرادى که از تأیید شوراى نگهبان عبور کردهاند، قانوناً صالحند. البته صلاحیتها یک اندازه نیست؛ صالح داریم، اصلح داریم؛ تشخیصها مختلف است؛ یکى چیزى را ملاک قرار مىدهد و کسى را اصلح مىداند و کسى چیز دیگر را ملاک قرار مىدهد. اشکالى ندارد؛ اینها نباید موجب اختلاف شود. مبادا به خاطر علاقهمندى یک دسته به یک نامزدِ ریاست جمهورى و دستهى دیگر به یک نامزد دیگر، بین آحاد مردم شقاق و اختلافى پیدا شود. چه مانعى دارد؟ قانون همین را خواسته است که مردم طبق سلایقِ خودشان بگردند و انتخاب کنند.

۱۳۸۰/۰۲/۲۸
 

نکتهى بعدى در باب انتخابات این است که مردم باید به فکر شناخت اصلح باشند؛ چون امر کوچکى نیست. مسألهى انتخابات، مسألهى سپردن سرنوشت بخش عمدهى امکانات کشور به یک نفر و یک مجموعه است. سرنوشت مسائل اقتصادى، مسائل فرهنگى، روابط خارجى و مسائل گوناگون دیگر تا حدود زیادى به این قضیه وابسته است.

۱۳۸۰/۰۲/۱۱
 

عزیزان من! انتخابات در پیش است. من به شما عرض مىکنم همه در انتخابات شرکت کنید. همه در روز رأىگیرى براى نمایندگى مجلس، نامزد انتخاباتى مشخّص کنید و اسم آنها را در ورقهها بنویسید و در صندوقهاى انتخابات بیندازید. همه این کار را بکنند. بگردید آدمهاى صالح را پیدا کنید.

۱۳۷۴/۱۱/۲۰
 

پرهیز از کدورت بیجا در انتخابات


ممکن است تشخیص یک آقائى با تشخیص یک آقاى دیگر مخالف باشد؛ هیچ اشکالى ندارد. این را من به همه بگویم: ممکن است شما به یکى از نامزدها علاقهمند شوید، رفیقتان به یک نامزد دیگر؛ این موجب نشود که شما در مقابل هم قرار بگیرید. براى انتخابات و براى گزینش عالىترین مقام اجرائى در کشور - که بسیار هم حساس است، بسیار هم مهم است - سازوکارهاى درستى وجود دارد؛ سازوکار قانون. هیچ مانعى ندارد که شما به یکى علاقهمند باشید، بنده به یکى دیگر علاقهمند باشم؛ شما به او رأى دهید، من به دیگرى رأى دهم؛ بالاخره اکثریتى هست، اقلیتى هست، ضابطهاى هست، قانونى هست؛ بر طبق آن عمل خواهد شد. آحاد مردم با هم کدورت بیجا درست نکنند، به خاطر اینکه این به آن علاقهمند است، این به آن علاقهمند است؛ خب، باشند.

۱۳۹۲/۰۳/۰۶
 

اعتنا نکردن به زبانهای بىتقوا و ناامیدکننده

دشمن کار خودش را دارد میکند؛ علیه کسى، علیه کسانى، و بیشتر از همه علیه خود انقلاب و نظام و انتخابات لجنپراکنى میکند. البته حنجرههاى بىتقوائى هم در داخل وجود دارد. در داخل، متأسفانه زبانهاى بىتقوا، قلمهاى بىتقوا و حنجرههاى بىتقوائى هستند که همان حرفهاى دشمن را که به قصد نومید کردن و افسرده کردن مردم گفته میشود، تکرار میکنند؛ آحاد مردم به اینها نباید اعتنائى کنند. فرداى این ملت، فرداى روشنى است. فرداى این انقلاب، فرداى عزتمدارانهاى است. فرداى این کشور و این ملت، فردائى است که انشاءاللّه به توفیق الهى براى همه الگو خواهد شد.

۱۳۹۲/۰۳/۰۶
 

انتخاب رئیس جمهور با رأی زیاد

مسألهى مهمّى در مقابل مردم ماست که آن، مسألهى انتخابات ریاست جمهورى است. من از همهى ملت ایران تقاضا مىکنم که با روشنبینى و هوشمندى و تیزبینى خود به این مسأله به صورت یک مسألهى ملّى و تاریخى نگاه کنند و آن را دست کم نگیرند. البته در شروع انتخابات، بخصوص در تبلیغات، هر کسى و هر جمعیتى گزینهاى دارند؛ کسى را مىخواهند انتخاب کنند و او را بر دیگران ترجیح مىدهند. این جا، جاى خطرناکى است و میدانى است براى اینکه خداى نکرده صفات بد در انسان بروز پیدا کند. این، خطرى در راه انتخابات است که یک تجربهى بزرگ محسوب مىشود. همه با همّت؛ اما با حسن خلق و روشنبینى و امید و روى خوش و دل خوش با این قضیه مواجه شوند؛ آراى زیادى را در صندوقها بریزند و رئیس جمهور را با رأى بالایى انشاءاللَّه انتخاب کنند تا دولت و رئیس جمهور آینده، دستشان باز باشد و بتوانند با پشتوانهى عظیم آراى ملّت، کشور را بسازند و دیگرانى که در بیرون از مرزها همیشه منتظرند تا نقص کوچکى در ملت ما ببینند و آن را چند برابر بزرگ کنند، آنها هم از اینکه بتوانند این کار را انجام دهند، مأیوس شوند.

۱۳۷۶/۰۱/۰۱
 

حضور به وقت در انتخابات

شرکت در انتخابات، یک عمل صالح است؛ این عمل صالح را باید با شوق و بوقت انجام داد. بسیارى از کارها هست که زمان آن در یک برههى خاص است؛ انتخابات ریاست جمهورى از این قبیل است. امروز اگر ما ایرانىها اقدام به انتخاب کردیم، امکانى را براى خود و کشورمان به وجود آوردهایم. اگر منِ ایرانى امروز این عمل صالح را انجام ندهم، اینطور نیست که فردا یا پنج روز دیگر یا ده روز دیگر بشود این را انجام داد؛ نه، تا چهار سال دیگر این عمل صالح قابل انجام دادن نیست.


انسان مؤمن و خردمند کار را در وقت خود انجام مىدهد. امروز از ساعت ۹ تا پایان وقت، زمان انجام دادن این عمل صالح است. مردم ما خوشبختانه تا امروز نشان دادهاند که اهمیت و معناى این کار را مىدانند. وقتى ما در چارچوب قانونى اساسى پاى صندوق مىآییم و رأى مىدهیم، در حقیقت به قانون اساسى و به نظام داریم رأى مىدهیم؛ به هر کس رأى بدهیم.

۱۳۸۴/۰۳/۲۷

نظر شما
پربیننده ها