کتابی برای جست‌وجوی وهابیت در سلفی‌گری تکفیری

حقیقت وهابیت‌ با زبان ساده

کتاب حقیقت وهابیت نوشته عبدالله علی‌بخشی از سوی دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها منتشر شد.
کد خبر: ۳۴۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸ - 27November 2014

حقیقت وهابیت‌ با زبان ساده

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، کتاب حقیقت وهابیت نوشته عبدالله علیبخشی از سوی دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در سال ۱۳۹۳ منتشر و روانه بازار شد.

در مقدمه این کتاب آمده است: در رابطه با فرقه منحرف وهابیت، تاکنون صدها جلد کتاب، جزوه و مقاله از سوی شخصیتهای علمی فرهنگی و مذهبی جهان نوشته شده است. برخی از لحاظ تاریخی آن را مورد بررسی قرار دادهاند و برخی نیز از حیث اصول اعتقادی و مبانی دینی بطلان آن را ثابت کردهاند، عده ای دیگر نیز انحرافات اعتقادی، سیاسی و جنایاتی که پیروان این فرقه در جهان اسلام مرتکب شدهاند را بیان نمودهاند.

اما تبیین انحرافات اعتقادی این فرقه و پاسخ به شبهاتی که آنان ایجاد کردهاند با زبانی ساده و روان برای اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانانی که با استدلالها و اصطلاحات علمی ادبی، فقهی، اصولی و تفسیری آشنا نیستند، از جمله کاستیهایی است که کمتر به آن پرداخته شده است و جای آن همچنان خالی است.

در این کتاب میخوانیم: «پیشینه وهابیت»، «تاریخچه وهابیت»، «ویژگیهای فکری و اعتقادی وهابیت»، «نقاط مشترک خوارج و وهابیون»، «تفاوت وهابیت با اهلسنت»، «خدا در آیین وهابیت»، «خدای وهابیت از عرش به زمین میآید»، «خدای وهابیت میخندد»، «خدای وهابیت غیر از ریش و عورت، همه چیز دارد»، «خدای وهابیت از عرش بزرگتر است»، «دستهای خدا خیلی دراز است»، «برخی از فتاوای مفتیان وهابی» و «اهدای گل به مریض».

در ذیل موضوعی با عنوان پیشینه وهابیت آمده است: «وهابیت از جمله فرق نوظهوری است که آن را در اوائل قرن دوازدهم هجری با شعار بازگشت به دوران سلف صالح به وجود آوردند. پیروان این فرقه ابتدا خود را سلفی مینامیدند و به مرور زمان به عنوان (وهابی) معروف گشتند. درمیان اهلسنت، مکاتب و گرایشات متعددی در حوزههای سیاسی مذهبی در طی قرون مختلف به وجود امده است که معروفترین آنها سلفیون هستند.

سلفیون به ویژه وهابیون معتقدند که امت اسلامی پس از دوران سلف به مرور زمان به انحراف رفته، و باید آنان را به اصول و اعتقادات و عمل سلف صالح بازگرداند. صاحبنظران این حوزه گرایشات سلفی موجود در بین اهلسنت را به چند دسته تقسیم کردهاند که معروفترین آنها تقسیم سلفیت به چهار گونه جهادی تکفیری، تبلیغی و سیاسی است.

وهابیت را باید در سلفیگری تکفیری جستوجو کرد. سلفیگری تکفیری یا وهابیت به آن دسته از سلفیون گفته میشود که تنها خود را مسلمان واقعی دانسته و کلیه مخالفان سیاسی و اعتقادی خود را کافر و منحرف از اسلام میدانند.

«حرمت ساختن بنا روی قبر و وجوب ویرانکردن آنها»، «حکم برگزاری مراسم جشن تولد»، «نازککردن و برداشتن ابرو»، «مراسم سوگواری پیامبران و صالحان بدعت است»، «پوشیدن چفیه بر زنان حرام است»، «جهاد نکاح»، «دعا کردن در کنار قبر رسول اکرم صلیالله علیه و آله»، «دستکشیدن به پرده کعبه»، «رفتن به غار حرا»، «جایزنبودن ذکر با تسبیح»، «فتوا به کفر شیعه» و «مخالفت وهابیون با قرآن و سنت پیامبر صلیالله علیه و آله» از دیگر موضوعات مطرحشده در این کتاب است.

در بخش پایانی کتاب نیز موضوعاتی همچون «اهداف و راهبردهای وهابیت علیه شیعه»، «شیعه و تاریخ پیدایش آن»، «چرا شیعیان در اقلیت هستند؟»، «تهمت ناروا به شیعه»، «فرق بین شیعه و سنی»، «آیا شیعیان قرآن دیگری دارند»، «سجده بر مهر»، «زیارت قبور»، «تبرکجستن»، «توسل»، «دست باز نمازخواندن»، «شفاعت»، «علم غیب»، «سب و لعن صحابه»، «عصمت انبیا و ائمه علیهمالسلام» و «سبالنبی صلیالله علیه و آله» به چشم میخورد.

شفاعت از دیگر موضوعاتی است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته و ذیل آن آمده است: وهابیون میگویند شفاعت مختص خدا است و درخواست شفاعت از اولیا و انبیا علیهمالسلام شرک است.

میگوییم: همانطور که در قرآن ذکر شده شفاعت مختص خداست اما خدای سبحان این مقام را به عدهای از اولیا و افراد خاص خود واگذار کرده همانطور که فرموده: «هیچکس مالک شفاعت نیست مگر کسانی که دارای عهدی نزد خدای رحمان باشند و در آیه دیگری میفرماید در روز قیامت هیچ شفاعتی به درد نمیخورد مگر شفاعت کسانی که خدا به آنها اذن داده است».

از این آیات روشن میشود که خدا به عدهای اذن شفاعت داده است و آن عده قطعا اولیای خاص و بندگان مقربش هستند که به این مقام رسیدهاند. توسل به این افراد برای شفاعت شرک محسوب نمیشود، زیرا خدا این مقام را به آنان داده تا افرادی که دارای صلاحیت هستند شفاعت کنند. در روایات صحیح از کتب اهلسنت وارد شده که انس بن مالک هم از پیامبر صلیالله علیه و آله لب کرد که از او در روز قیامت شفاعت کند و پیامبر صلیالله علیه و اله هم پذیرفت.

کتاب حقیقت وهابیت نوشته عبدالله علیبخشی در سال ۱۳۹۳ از سوی دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با تیراژ ۳۰۰۰ جلد در ۸۶ صفحه به قیمت ۲۴۰۰ تومان منتشر شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار