نائب رئیس مجلس شورای اسلامی:

مجلس در جایگاه نظارتی خود باید رفتار وزرا و دولت را رصد کند

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: مجلس در جایگاه نظارتی خود باید رفتار وزرا و دولت را رصد کرده و با استفاده از ابزارهایی مانند سوال و در مرحله آخر استیضاح ارتقای کارایی دستگاه اجرایی و افزایش رضایت مندی مردم را هموار کند.
کد خبر: ۳۵۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱ - 01December 2014

مجلس در جایگاه نظارتی خود باید رفتار وزرا و دولت را رصد کند

به گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری به مناسبت شهادت آیت الله مدرس به بررسی شخصیت ایشان و مجلس شورای اسلامی پرداخت.

وی ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت این سیاست مدار هوشمند مفتوح و به معنای واقعی مجاهدت فی سبیل الله به ملت شریف ایران گفت: ما امروز مجلس شورای اسلامی را با چهره این عالم بزرگوار می شناسیم،"شهید مدرس" انصافاً شخصیتی تکرار نشدنی در طول تاریخ ایران بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مدرس علم فقه ،دانش ساده زیستی، بصیرت سیاسی،درک عمیق مسائل ایران و جامعه اسلام را با شجاعت و به معنای واقعی توانست گره بزند و پیوند این خصوصیات با یکدیگر یک شخصیت مهمی را ساخت.

وی با بیان این که ایستادگی شهید مدرس در برابر قدرت های بیگانگان مثال زدنی بود اظهار داشت: در قرارداد 1919 وثوق الدوله که مدرس با قدرت تمام در برابر این قرارداد ایستاد و منجر به نقض این قرارداد شد.

ابوترابی فرد ادامه داد: در این قرارداد که متشکل از چند فراز بود،دولت انگلیس متعهد می شود که استقرار تمامیت ارضی ایران را به رسمیت شناخته و در برابر آن امتیازهایی را نیز بدهد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: وثوق الدوله می گفت ما شرایط ایران را از سال قبل مورد نظارت قرار داده و فهمیدیم که دارای وضع نامطلوب سیاسی است و تنها راه نجات آن این است که انگلس استقلال آن را به رسمیت بشناسند و این نقطه مهمی در قرارداد دیده می شود.

وی با بیان این که شهید مدرس گفت: به منزل من مراجعت کرده که من را در برابر این قرارداد قانع کنند،شهید بزرگوار به آن ها عرضه داشت من سیاست مدار نبوده ام بلکه تنها یک طلبه ام و آن چه که در قرارداد آمده که دولت انگلیس متعهد می شود که تمامیت استقلال کشورمان را به رسمیت بشناسد که این یک نطقه منفی در این قرارداد بوده و انگلیس در جایگاهی نیست که تمامیت کشور ما را به رسمیت شناسد و این زشت ترین فراز یک قرارداد است.

ابوترابی فرد ادامه داد: نگاه این شهید بزرگوار با دیگر روشنفکران غرب زده متفاوت بود و نگاه ایشان همسو با امام(ره) و رهبری بوده است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان داشت: همان طور که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و هرگز به آن ها باج نمی دهیم و نگاه ما تنها به ظرفیت درون نظام است و با قدرت دفاع می کنیم.

وی با بیان این که روح جمهوری اسلامی ایران برآمده از دیانت است گفت: شهید مدرس شکسته نفسی می کند که سیاست مدار نیست، رضاخان در گفتگو با شهید مدرس به ایشان گفته بود که ایران دو مرد دارد یکی من و یکی شما،که این دو مرد هرگز با یکدیگر کنار نمی آید و باید دید که شهید بزرگوار در جایگاهی است که قلدوری به نام رضاخان این گونه اذعان می کند.

ابوترابی فرد بیان داشت: شهید چهره ای تاریخی داشت و با قدرت در برابر استکبار مدرن که روشنفکران غرب پایه گذاری کرده بودند از هویت،استقلال تا مرز شهادت دفاع کردند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که مجلس شورای اسلامی امروز برآمده از بطن مردم است و حال می خواهیم وضعیت مجلس در نظام را مورد بررسی قرار دهیم، پاسخ داد: رهبر معظم انقلاب بارها گفته است که باید به دنبال افزایش ارتباط مردم و مجلس باشیم؛ قدرت برآمده تنها از یک پیوند سیاسی بین مردم و مجلس نشات می گیرد.

وی گفت: نظام سیاسی دارای اقتدار است که بتواند رابطه خود را با ملت افزایش داده و مشروعیت آرا را به دست آورد.

ابوترابی فرد با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت های درونی کشور بهره بگیریم اظهارداشت: پیوند توده نظام و مردم اگر برآمده از آرای مردم باشد نماد استحکام نظام و پیوند سیاسی آن با توده هاست.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: اگر نظامی از یک مجلس مقتدر برخوردار از آرای مردمی باشد یک مجلس قدرتمند است که به حمدالله مجلس ما توانسته به این جایگاه دست پیدا کند.

وی بیان داشت: مجلس می بایست ریل گذار حرکت نظام باشد و سعی کند که جایگاه قدرت خود را حفظ کند.

انتخاب نمایندگان مجلس با عقبه بالاتری از آرای مردم موجب استحکام این نهادها خواهد بود

ابوترابی فرد ادامه داد: رئیس جمهور بعد از برگزیده شدن باید هیات دولت را به مجلس معرفی کند و هیات دولت با رای اعتماد نمایندگان کار خود را به صورت رسمی آغاز کند؛شکل گیری دولت مبتنی بر دو رکن است رکن اول که ریاست محترم جمهور اعضای دولت را رصد کرده و به مجلس پیشنهاد می کند و رکن دوم رای نمایندگان مجلس به وزاری پیشنهادی دولت است لذا مجلس از جایگاه فاخری در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و برای حفظ این اقتدار لازم است مردم سالاری در کشور نهادینه شود.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش حضور مردم در عرصه انتخاب نمایندگان مجلس تصریح کرد: هر چه نمایندگان مردم با عقبه بیشتری از آرای مردم انتخاب شوند،قطعاً موجب استحکام این نهاد خواهد شد.

وی در خصوص رویه رهبر بین مجلس و سایر قوای اظهار داشت: مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی به منظور حفظ جایگاه قوای سه گانه و ایفای نقش صحیح آن ها در مدیریت کشور و همچنین انضباط سه قوه ، تفکیک قوا تایید شده است و در عین تفکیک قوا یک ارتباط معنادار بین هر سه قوه مطابق قانون اساسی وجود دارد.

ابوترابی فرد ادامه داد:  به عنوان نمونه دولت برای انتخاب وزارا نیازمند رای اعتماد نمایندگان است، پس شکل گیری هر دولت منوط به رای اعتمادی که مجلس به وزرای آن دولت می دهد؛ لذا بین قوا به ویژه قوه مقننه و مجریه ارتباط تاثیرگذاری برقرار است.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که نقشه راه دولت را قوه مقننه تعریف می کند تصریح کرد: لوایح و  بودجه سالانه را دولت به مجلس ارائه میکند، همچنین برنامه 5 ساله کشور را دولت باید تقدیم بنماید و برای تصویب به مجلس ارائه کند.

وی ادامه داد: مجلس در جایگاه نظارتی خود باید رفتار وزرا و دولت را رصد کرده و با استفاده از ابزارهایی مانند سوال و در مرحله آخر استیضاح ارتقای کارایی دستگاه اجرایی و افزایش رضایت مندی مردم را هموار کند؛ لذا انجام شایسته وظایف قوا به تعامل حداکثری بین قوا برمی گردد، هرچه این تعامل منطقی تر ،کارایی نظام بالاتر خواهد بود.

در عرصه اقتصاد مجلس نهم بالاترین تعامل با دولت را داشت

ابوترابی فرد در ادامه با اشاره به میزان تعامل مجلس نهم با دولت فعلی به بیان نمونه هایی از محورهای این تعامل اشاره کرد و اظهار داشت: آغاز این تعامل با رای اعتماد قاطع مجلس به وزارای پیشنهادی دولت بود،البته رئیس جمهور هم وزرا را از مجموعه ای معرفی کرد که نمایندگی تمام گروههای سیاسی را داشته باشد.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نمونه دوم این تعامل را مربوط به عرصه اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد: در عرصه اقتصاد که مسئله مشترک دولت و مجلس است ما در مجلس سعی کردیم بالاترین تعامل را با دولت داشته باشیم از آن جمله تقدیم لایحه بودجه سال 1393 بود که دولت محترم آن را در وقت مقرر قانونی یعنی یکی دو ماه پس از روی کار آمدن دولت به مجلس تقدیم کرد و مجلس در کمیسیون تلفیق و در صحن مجلس بالاترین تعامل را در عرصه اقتصادی و تصویب بودجه 93 با دولت داشت.

وی با اشاره به شفافیت بالای بودجه 93 تصریح کرد: بودجه سال 1393 از شفافیت بسیار مطلوبی برخوردار بود ولی در همین راستا به یاری دولت شتافتیم و در این حوزه چند اقدام کلیدی رقم خورد.

ابوترابی فرد نمونه سوم این تعامل را مسئله هدفمندی یارانه ها عنوان کرد و ادامه داد: در بحث هدفمندی یارانه ها با دولت محترم به نقطه نظر مشترک رسیدیم و به اذعان معاون رئیس جمهور آن چه در مجلس در این باب تصویب شد دغدغه های دولت را پاسخ داد.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی وی نمونه بعدی را فعالیت های مجلس در نظام سلامت یادآور شد و ادامه داد: در نظام سلامت ،مجلس به یاری دولت شتافت و بودجه بهداشت و درمان را ارتقا داد ،280 میلیارد تومان از منابع با تصویب یک درصد ارزش افزوده و اختصاص آن به حوزه سلامت قدم بزرگی در این راستا بود.

حمایت جدی مجلس از تیم مذاکره کننده

وی نمونه بعد را عرصه حل معضلات بنگاه های اقتصادی بیان کرد و ادامه داد: در عرصه حل معضلات بنگاه های اقتصادی و بدهی دولت به برخی از بنگاه ها، تصمیمات خوبی در مجلس شورای اسلامی گرفته شد.

ابوترابی فرد ،نمونه بعدی را حمایت همه جانبه مجلس نهم از روند مذاکرات کشورمان با گروه 1+5 دانست و تصریح کرد: در موضوع مذاکرات مجلس شورای اسلامی حمایت جدی از تیم مذاکره کننده داشت و مجلس در بحث مذاکرات چند موضع شفاف داشت اول پافشاری بر خطوط تعریف شده بر نظام که البته دولت و هیات مذاکره کننده نیز بر این موضوع اتفاق نظر داشتند و حمایت های مجلس از تیم مذاکره کننده موجب دلگرمی آن ها بود و پافشاری مجلس در این حوزه موجب اقتدار تیم مذاکره کننده در عرصه بین المللی بود.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی موضع دوم را ایستادگی در مقابل زیاده خواهی گروه  1+5 و آمریکا دانست و تاکید کرد: در این حیطه مجلس شورای اسلامی با اقتدار عمل کرد و در مقابل زیاده خواهی گروه 1+5 و آمریکا ایستادگی کرد و این یکی از کارهای ارزشمند مجلس شورای اسلامی است.

وی در ادامه این گفتگو ،گریزی به بحث مهم تکفیک احکام بودجه زد و ادامه داد: بحث مهم تفکیک احکام بودجه از ردیف ها و جداول بودجه مقوله مهمی بود که در مجلس نهم به آن پرداخته شد.

ابوترابی فرد برای تبین بهتر این موضوع این طور ادامه داد: احکامی در بودجه هستند که رای بودجه ندارد و حکم دائمی است که سالانه در بودجه تکرار می شود و شورای محترم نگهبان نیز معتقد بود چون این احکام ماهیت بودجه ای ندارد در بودجه مطرح نشود به همین واسطه دولت لایحه ای را به مجلس ارائه داد و در کمیسیون برنامه بودجه با مشارکت سایر کمیسیون ها این طرح و لایحه ادغام شد و گزارشی شد که انصافاً احکامی که در این گزارش در دستور کار قرار گرفت،کمک جدی به نظام بودجه ریزی کشور خواهد کرد و راه را برای یک بودجه شفاف هموار خواهد کرد.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی به عنوان مثال در احکام مورد بحث دو رابطه دولت و شرکت ملی نفت اشاره کرد و گفت: در این احکام رابطه دولت و شرکت ملی نفت را به یک قانون دائم تبدیل کردیم ،قیمت گذاری خوراک پتروشیمی ها که نباید در بودجه سالانه طرح شود در لایحه ای که در دستور کار است بر اساس شاخص های تعریف شده بر این پایه و اساس تعیین می گردد.

وی اضافه کرد: همچنین در این لایحه منابع نظام سلامت را به صورت منابع پایدار و دائم پیش بینی کردیم به این صورت که اولاً یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را برای حوزه سلامت پیش بینی کردیم ،ثانیاً 10 درصد منابع هدفمندسازی یارانه ها را بر این قوانین به صورت دائم درآورده و یک تکیه گاه مطمئن برای حوزه سلامت پیش بینی کردیم.

ابوترابی فرد ادامه داد: برای واگذاری پروژه های  نیمه تمام به بخش غیردولتی مدل خوبی را طراحی کردیم که اولاً از راکد ماندن سرمایه جلوگیری شود، ثانیاً راه را برای تمام شدن پرشتاب پروژه های نیمه تمام طراحی کنیم، ثالثا به انضباط مالی نزدیک می شویم و منابع بودجه را از منابع ناپایدار آزاد می کنیم ؛همچنین به آموزش و پرورش اجازه دادیم در مناطقی که به اندازه کافی محصل نیست بخش خصوصی سرمایه گذاری کند و دولت از آن بخش خصوصی خدمات را خریداری کرده و به صورت رایگان به دانش آموزان ارائه دهد همچنین بخش درمان را مکلف کردیم تمامی کسانی که از سوانح به ویژه سوانح رانندگی آسیب می بینند را رایگان تحت درمان قرار دهد و منابع مورد نیاز برای این اقدام را نیز پیش بینی کردیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار