امیر غلامی تشریح کرد؛

چگونگی ساخت اولین رادار ملی در ایران

مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور پدافند هوایی درباره چگونگی ساخت اولین رادار ملی در کشور توضیحاتی را ارائه کرد.
کد خبر: ۳۵۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳ - 30June 2019

ماجرای در خواست ۲۸۰ قلم قطعه پدافند هوایی از نیروی هوایی ارتشبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «علی غلامی» مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور پدافند هوایی و جانشین اسبق پدافند نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه در سال ۱۳۳۶ به علت مسایل جهانی که بین بلوک غرب و شرق وجود داشت، غربی‌ها به دنبال ایجاد سدی برابر کمونیسم در ایران بودند، اظهار داشت: غربی‌ها برای ایجاد سدی محکم برابر کمونیسم به دنبال ایجاد نیروی هوایی و پدافند هوایی قدرتمند در ایران بودند؛ البته این کار را هم مخفیانه انجام می‌دادند به نحوی که تعدادی از دانشجو‌های ایرانی طی ۱۲ سال برای فراگیری دوره‌های مرتبط، به انگلیس، ایتالیا و آمریکا اعزام شدند و هم‌زمان به صورت مخفیانه فعالیت احداث سایت موشکی و ۱۰ پایگاه بزرگ هوایی را در کشورمان آغاز کردند.

وی افزود: علاوه بر این، برای تجهیز نیروی هوایی ارتش نیز اقداماتی را شروع کردند؛ تجهیزاتی که هنوز در آمریکا عملیاتی نشده بود، مانند رادار «ADA۴» را به ایران فروخته بودند؛ بدین ترتیب در سال ۱۳۴۸ پدافند هوایی ارتش به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور پدافند هوایی ادامه داد: البته برای استفاده از تجهیزات یاد شده محدودیت‌هایی برای ایران لحاظ کرده بودند؛ به عنوان مثال می‌گفتند سیستم «هاگ» پنج سال ضمانت (گارانتی) دارد، اما اگر متخصصان ایران آن را باز کنند، فاقد ضمانت خواهد بود.

وی تاکید کرد: ولی علی‌رغم این محدودیت‌ها متخصصان نیروی هوایی ارتش شبانه دستگاه‌ها را باز کرده و تعمیر می‌کردند؛ این باعث شد زمانی که آمریکایی‌ها به واسطه پیروزی انقلاب اسلامی، کشورمان را ترک کردند، متخصصان ارتش با نحوه کار سیستم‌های مورد اشاره آشنایی داشتند.

امیر غلامی با اشاره به اینکه پدافند هوایی در عملیات «والفجر ۸» موفق شد تعداد ۷۲ فروند هواپیمای عراق شامل هواپیما‌های میراژ، میگ ۲۹ و سوخو ۲۴ را سرنگون کند، اضافه کرد: روز اولی که به عنوان جانشین پدافند هوایی ارتش مشغول به خدمت شدم، در جلسه با معاونین پدافند هوایی ارتش، معاون وقت لجستیک یا آماد پدافند لیست سه صفحه‌ای را به من داد و گفت که از نیروی هوایی فهرست ۲۸۰ قلم قطعه را خواستار شدیم که اگر ندهند تا شش ماه دیگر کل شبکه راداری پدافند هوایی از کار می‌افتد و دیگر کنترل فضای ایران را هم نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: همان‌جا لیست مورد اشاره را پاره کردم و گفتم باید پدافند را به نحوی اداره کنید و اگر نمی‌توانید وجودتان معنایی ندارد. بعد از جلسه به خاطرم آمد که پنج سال قبل راداری را به دانشگاه صنعتی اصفهان داده بودم؛ به همین جهت به دانشگاه رفتم و سراغ رادار را گرفتم؛ مسئولان دانشگاه در پاسخ گفتند که می‌توانند گیرنده رادار را به طور کامل بسازند. بر این اساس، قراردادی یک ساله با دانشگاه برای ساخت یک دستگاه گیرنده رادار بستیم.

جانشین اسبق پدافند نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: لیستی که به آن اشاره شد با ساخت این رادار ۲۷۰ قلم آن تأمین شد؛ راداری را که ساخته شد در محلی به نام «چوکا» واقع در ابتدای کوه‌های تالش نصب و امتحان کردیم و دیدیم رادار خوبی است و بدین ترتیب این رادار به عنوان رادار ملی شناخته شد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار