اعترافات عوامل «کودتای نقاب» منتشر شد

اعترافات عوامل «کودتای نقاب» توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی در کتاب «دست خدا بر نقاب» منتشر شد.
کد خبر: ۳۵۳۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴ - 10July 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در تابستان 1359، نظام نوپای جمهوری اسلامی با چالشی جدی مواجه شد؛ روز نوزدهم تیر بود که رسانه‌ها از شکست یک کودتای پیچیده خبر دادند.

طی روزهای بعد، جزئیاتی درباره طرح کودتا منتشر شد و طولی نکشید که با برگزاری دادگاه متهمان کودتای موسوم به نقاب (نوژه)، آن غائله فرونشست. اما با گذشت حدود چهار دهه از آن واقعه، هنوز علامت سوال‌های فراوانی پیرامون کودتای نقاب وجود دارد. این پرسش‌ها دامنه وسیع سیر کودتا، از چگونگی طراحی و پشت پرده آن تا نحوه اجرا و نهایتاً شکست را دربرمی‌گیرد.

«دست خدا بر نقاب»، بازجستی خواندنی و دقیق بر کودتای معروف به نوژه است که به واکاوی یکی از مهم‌ترین وقایع اوایل انقلاب می‌پردازد؛ توطئه سازمان‌ یافته دستگاه‌های جاسوسی و اطلاعاتی غرب چگونه طراحی شد؟ نقش آمریکا در کودتای نقاب چه بود و چه اسنادی در این رابطه وجود دارد؟

کودتاچیان در راستای طرح خود کدام گروه‌های سیاسی را جذب کردند؟ آمریکا از طراحی کودتای نقاب چه اهدافی را در سر می‌پروراند؟ نقطه آغاز عملیات کجا بود و کودتا چگونه لو رفت؟ این‌ها بخشی از سوالاتی است که در کتاب «دست خدا بر نقاب» بدان‌ها پاسخ داده شده است.

اعترافات عوامل «کودتای نقاب» منتشر شد

این کتاب شامل شش فصل است؛ فصل نخست بازه زمانی 1332 تا 1358 را شامل می‌شود و در این فصل سه کودتای آمریکایی بررسی می‌شود. کودتای 28 مرداد 1332، کودتای ژنرال هایزر آمریکایی در سال 1357 و طرح نظامی آمریکا در طبس. فصل دوم به نحوه طراحی و تدارکات کودتای نقاب می‌پردازد و پشت پرده این کودتا را عیان می‌کند.

فصل سوم به واکاوی نقش گروه‌های سیاسی در همسویی با کودتاچیان اختصاص دارد و چهارمین فصل ساختار تشکیلاتی کودتای موسوم به نقاب را ترسیم می‌کند. دو فصل پایانی نیز به چگونگی لو رفتن کودتا و شکست آن می‌پردازد. مرحله شناسایی و کشف کودتا، فرایند تعقیب و دستگیری کودتاچیان و اعترافات عوامل کودتا بخش‌های جذاب فصول پایانی است.

«دست خدا بر نقاب» به قلم دکتر مجید نجف‌پور توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در 320 صفحه و با قیمت 23 هزار تومان منتشر شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها