تشریح عملیات‌ بازی‌دراز در خراسان شمالی

جلسه‌ای به منظور تشریح عملیات بازی‌دراز با حضور مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان شمالی و رزمندگان شرکت کننده در این عملیات برگزار شد.
کد خبر: ۳۶۲۵۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸ - 21September 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خراسان شمالی، جلسه‌ای به منظور تشریح عملیات بازی دراز با حضور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی، مسئول مرکز حفظ آثار سپاه استان و رزمندگان شرکت کننده در این عملیات برگزار شد.

سرهنگ «احیامحمد امیری» مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان شمالی در خصوص عملیات بازی‌دراز گفت: عملیات بازی‌دراز در اردیبهشت سال 1360 در منطقه غرب کشور در ارتفاعات صعب العبور کوه‌های بازی‌دراز در محدوده مثلثی شکلی در حد فاصل بین شهرهای سرپل ذهاب و قصرشیرین و گیلان‌غرب اتفاق افتاد.

وی عنوان کرد: ارتفاعات بازی‌دراز در عمق خاک ایران قرار دارد و این ارتفاعات نسبت به کل منطقه پیرامونی خود مشرف است به گونه‌ای که می‌شد تمامی مناطق اطراف را دیدبانی کرد یعنی از جاده قصرشیرین تا کرمانشاه تا محدوده شهر کرند از طرف کسانی که در ارتفاعات بازی دراز مستقر بودند تحت کنترل بود و همچنین نیروهایی که در منطقه سرپل ذهاب و گیلان‌غرب مستقر بودند اگر اقدامی انجام می دادند از روی ارتفاعات بازی‌دراز به راحتی تحت کنترل بود.

امیری ادامه داد: دشمن از این ویژگی ارتفاعات بازی‌دراز مطلع بود و به همین دلیل دشمن در غرب کشور در حرکتی، بخشی از خاک کشور را محاصره کرد و بر روی ارتفاعات بازی‌دراز مستقر شد و استحکاماتی را در آن منطقه ایجاد کرد تا هم آن منطقه را حفظ کند و هم اینکه از ارتفاعات بازی‌دراز در بحث های دیدبانی استفاده کند و حرکت‌ها و ترددهای جاده‌های شهر کرند به سمت مرز را کاملا تحت کنترل و دید خود قرار دهند و اطلاعات دقیقی از کل دشت سرپل ذهاب تا خسروی در مرز غرب کشور به دست آورد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی بیان داشت: به دلیل اینکه دشمن در ارتفاعات بازی‌دراز قرار داشت، مناطق اطراف را دیدبانی می‌کرد و ما نمی‌توانستیم هیچ حرکتی انجام دهیم و هر حرکت و جابجایی از طریق همین ارتفاعات لو می‌رفت به همین دلیل باید عملیاتی را انجام می‌دادیم تا ارتفاعات بازی‌دراز آزاد شود.

وی ادامه داد: در خرداد 1360 عملیات دیگری به نام عملیات بازی‌دراز ۲ به نام ‌شهیدان باهنر و رجایی که در محدوده سالگرد شهادت این دو بزرگوار بود انجام گرفت و سلسه ارتفاعات بازی دراز از لوس وجود دشمن آزاد شد.

امیری عنوان کرد: بعد از آزادسازی ارتفاعات بازی‌دراز و تصرف این ارتفاعات، دشمن عقب‌نشینی کرد و در مرزهای گیلان‌غرب و خسروی مستقر شد و نیروهای ما نیز در پادگان ابوذر توانستند مستقر شوند.

در ادامه مسئول مرکز حفظ آثار دفاع مقدس سپاه استان نسبت به پشتیبانی و حمایت از مراحل اجرایی بازسازی عملیات بازی‌دراز توضیحاتی مبنی بر تهیه نقشه عملیات و اقدامات مربوط به مستندات عملیات ارائه کرد سپس رزمندگانی که در این عملیات شرکت داشتند از تجربیات، اقدامات و دستاوردهای عملیات فوق توضیحاتی ارائه کردند و مقرر شد این رزمندگان در منطقه بازسازی عملیات بازی‌دراز در شهرستان گرمه حضور یابند و زمین مشابه آن منطقه را انتخاب کنند.

عملیات بازی‌دراز به مدت چهار روز از ابتدای هفته دفاع مقدس در شهرستان گرمه از استان خراسان شمالی بازسازی می‌شود و علاقمندان می‌توانند با حضور در این شهرستان، حوادثی که در این عملیات رخ داده است را تماشا کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار