روسیه:

توافقات سوچی نتیجه مذاکرات غیرعلنی مسکو، دمشق و کُردهای سوریه است

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه توافقات روسیه-ترکیه، نتیجه مذاکرات غیرعلنی مسکو، دمشق و نیروهای کُرد سوری است، گفت: در مسکو امیدوارند که خروج نظامیان کُرد از مناطق مرزی ترکیه داوطلبانه و بدون زور انجام شود.
کد خبر: ۳۶۷۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷ - 24October 2019

توافق سوچی نتیجه مذاکرات غیرعلنی مسکو، دمشق و کردهای سوریه استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از خبرگزاری نووستی، «سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مقامات مسکو، دمشق و نیروهای کُرد سوری، مذاکرات غیرعلنی را برای حل و فصل اوضاع در سوریه انجام داده‌اند که توافقات جدید بین روسیه و ترکیه، نتیجه این مذاکرات است.

معاون وزیر خارجه روسیه یادآور شد که تماس‌های کاری برای رسیدن به نتیجه مطلوب، مدت زمان زیادی ادامه داشته است.

این دیپلمات بلندپایه ادامه داد: به همین دلیل ما می‌توانیم با اطمینان بگوییم که توافقاتی که در سوچی به دست آمده، مبتنی بر درک مشخصی از این مسئله است که هر یک از طرفین چه عملکردی خواهند داشت.

ورشینین گفت: مقامات مسکو روی خروج داوطلبانه نیروهای شبه نظامیان کُرد از مناطق مرزی سوریه و ترکیه امیدوارند و  تلاش می‌شود تا تحقق تفاهم‌نامه روسیه - ترکیه بدون استفاده از زور باشد.

وی افزود: تحقق این توافقات بدون استفاده از زور خواهد بود و این مسئله بسیار مهم است به این دلیل که این توافقات براساس تماس‌هایی است که این اواخر بین همه طرف‌های درگیر در این مناقشه سوریه حاصل شده است.

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: اگر شبه نظامیان کُرد از خروج داوطلبانه از مناطق مرزی سوریه - ترکیه خودداری کنند، حل و فصل این مشکل، باز هم بر اساس توافقات و بدون خون‌ریزی به دست خواهد آمد.

به گفته وی، اجرای تفاهم‌نامه‌ای که در تاریخ 22 اکتبر (30 مهرماه) در سوچی بین رهبران روسیه و ترکیه به امضاء رسید، از ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه (اول آبان) آغاز شده است. البته عملیات گشت‌زنی مشخص شده در توافقات، بدون محدودیت زمانی اجرا خواهد شد.

ورشینین خاطرنشان کرد: در رابطه با اینکه چه قوانینی در این مناطق حاکم خواهد بود، باید بگویم که در هر نقطه از خاک سوریه، این قوانین ملی این کشور است که به اجرا درخواهد آمد.

بنا بر این گزارش، روز سه‌شنبه ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه در پایان مذاکرات شش ساعته خود در بندر سوچی، تفاهم‌نامه‌ای متشکل از 10 بند را امضاء کردند. در این سند، به‌خصوص آمده است که از ظهر روز 23 اکتبر (اول آبان‌ماه) در خاک سوریه در امتداد مرزهای مشترک سوریه - ترکیه در خارج از منطقه عملیات نظامی ترکیه، واحدهای پلیس نظامی روسیه به‌همراه نیروهای مرزبانی سوریه وارد عمل شده و این مناطق را تحت کنترل خود قرار خواهند داد.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار