شهدای ورزشکار استان یزد را بیشتر بشناسیم

شهدای ورزشکار در طول دوران دفاع مقدس در کنار سایر اقشار جامعه نقش اساسی در پیروزی رزمندگان اسلام و مقابله با توطئه‌های دشمنان بر عهده داشتند.
کد خبر: ۳۶۷۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۰ - 24March 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، بهار یادآور مردانی است که هم ورزشکار بودنند و هم از جسم فانی خود برای رسیدن به معبود الهی گذشتند آنان در طول دوران دفاع مقدس در کنار سایر اقشار جامعه نقش اساسی در پیروزی رزمندگان اسلام و مقابله با توطئه‌های دشمنان بر عهده داشتند.

استان یزد بیش از 500 شهید ورزشکار دارد که تعدادی از آنها را معرفی می کنیم.

«شهید احمد رنجبرجمال آبادی»

متولد 1348/10/24

شهاد ت1367/10/01 شاخ شمیران

عملیات: بیت المقدس چهار

محل خاکسپاری: گلزار شهدای امامزاده سید جعفرمحمد

زندگینامه: بيست و چهارم دی 1348، در شهرستان تهران به دنيا آمد. پدرش محمدحسين، راننده جهاد كشاورزی بود و مادرش زهرا نام داشت. تا اول راهنمايی درس خواند. كارگر كارخانه و باستانی كار بود. از سوی بسيج در جبهه حضور يافت. دهم فروردين 1367، با سمت معاون دسته در شاخ شميران هنگام درگيری با نيروهای عراقی بر اثر اصابت گلوله به قلب، شهيد شد. پيكرش را در گلزار شهدای امامزاده سيدجعفرمحمد شهرستان يزد به خای سپردند.

وصیت نامه: *اولین مرحله برای رشد و کمال تسلیم در برابر خدا و رسول و امامان معصوم و امروز در برابر ولایت فقیه است.

*برادرم بعد از من اسلحه من را برداری و با کفار بجنگی.

*مهمترین عاملی که در پیروزی این انقلاب و ادامه آن نقش داشته و خواهد داشت ولایت فقیه است.

«شهید محمدمهدی توان گر مروستی»

متولد 1341/11/01

شهادت 1366/10/25 ماووت عراق

عملیات: بیت المقدس دو

محل خاکسپاری: گلزار شهدای خلدبرین

زندگینامه: یكم بهمن 1341، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش علی، كارگر بود و مادرش خديجه نام داشت. تا پايان دوره ابتدايی درس خواند. كارگر شيرينی پزی و باستانی كار بود. سال 1359 ازدواج كرد و صاحب دو پسر شد. به عنوان پاسدار در جبهه حضور يافت. بيست و پنجم دی 1366، با سمت فرمانده دسته در ماووت عراق بر اثر اصابت تركش به پا، شهيد شد. پيكر وی  را در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش به خاک سپردند.

وصیت نامه:*اسلام می خواهد راه مرا ادامه دهید حالا چه با تفنگ چه با قلم.

*از این انقلاب پاسداری کنید. گوش به حرف منافقان ندهید.

*پاسدار حرمت خون شهیدان باشید که این انقلاب تاکنون خون زیادی داده است.

«شهید احمد طاقه باف»

متولد 1341/04/15

شهادت 1367/03/14 شلمچه

عملیات: بیت المقدس هفت

محل خاکسپاری: گلزار شهدای خلدبرین

زندگینامه: پانزدهم تير 1341، در شهرستان يزد چشم به جهان گشود. پدرش محمدعلی، كارگر بود و مادرش بی بی سكينه نام داشت. تا پايان دوره كارداني در رشته ريخته گری درس خواند. كارمند اداره بازرگانی بود. از سوی بسيج در جبهه حضور يافت. چهاردهم تير 1367، در شلمچه با سمت فرمانده گروهان بر اثر اصابت تركش خمپاره به سر، كمر و پا، شهيد شد. پيكر او مدت‌ها در منطقه بر جا ماند و شانزدهم مرداد 1375، پس از تفحص در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش به خاك سپردند.

«شهید محمود جعفری خرمی»

متولد 1345/01/4

شهادت: 1365/05/16 هورالعظیم

عملیات: قدس پنج

محل خاکسپاری: گلزار شهدای خلدبرین

زندگینامه: چهارم فروردين 1345، در شهرستان يزد ديده به جهان گشود. پدرش محمدعلی، بنا بود و مادرش رقيه نام داشت. تا پايان دوره راهنمايی درس خواند. او نيز بنا بود. در رشته ورزشی كاراته فعاليت می كرد. به عنوان پاسدار در جبهه حضور يافت. شانزدهم مرداد 1364، با سمت فرمانده گروهان در هورالعظيم بر اثر اصابت تركش به سينه، شهيد شد. مزار او در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش واقع است.

وصیت نامه:*به شما توصیه می کنم تا وقت هست ازخدا طلب مغفرت کنید.

*ای مردم به هر نحوی که شده در راه پیشرفت انقلاب کوشا باشید.

*به شما توصیه می کنم که پیروزی های پی در پی شما را از خدا غافل نکند که خداوند دست رحمتش را از سر شما بر می دارد.

«شهید رمضان احمدی حجت آبادی»

متولد 1335/05/01

شهادت 1358/9/06 نیک شهر

محل خاکسپاری: گلزار شهدای خلدبرین

زندگینامه: يكم مرداد 1335، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش محمد، كارمند محيط زيست بود و مادرش معصومه نام داشت. تا پايان دوره متوسطه در رشته طبيعی درس خواند و ديپلم گرفت. پاسدار بود. به عنوان معاون اطلاعات سپاه خدمت می كرد. ششم آذر 1358، در جاده ايرانشهر چابهار هنگام درگيری با اشرار بر اثر اصابت گلوله به سينه، شهيد شد. پيكر وی را در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش به خاک سپردند. ايشان را صالح نيز صدا می كردند.

«شهید محمد کوهی»

متولد 1335/12/12

شهادت 1359/09/19 آبادان

عملیات:پدافندی

محل خاکسپاری:گلزار شهدای   خلدبرین

زندگینامه:دوازدهم اسفند 1335، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش اصغر، كشاورزی می كرد و مادرش سادات نام داشت. تا پايان دوره متوسطه در رشته طبيعی درس خواند و ديپلم گرفت. در رشته ورزشی شنا فعاليت می كرد. سال 1358 ازدواج كرد و صاحب يك پسر شد. به عنوان پاسدار در جبهه حضور يافت. نوزدهم آذر 1359، با سمت فرمانده گروهان در آبادان بر اثر اصابت تركش به شهادت رسيد. مزار وی در گلزار شهداي خلدبرين زادگاهش واقع است.

وصیت نامه:*فرزندانتان را خوب تربیت کنید.

*مانند حضرت زینب زندگی کنید وخدمتی به اسلام و وطن عزیز کنید.

«شهید علی کاردی»

متولد1343/12/12

شهادت1362/05/15 پیرانشهر

عملیات:والفجر دو

محل خاکسپاری:گلزار شهدای خلدبرین

زندگینامه: دوازدهم اسفند 1343، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش اكبر، لنت كوب خودرو بود و مادرش زهرا نام داشت. تا پايان دوره متوسطه در رشته تجربی درس خواند و ديپلم گرفت. در رشته ورزشی دوچرخه‌سواری فعاليت می كرد. به عنوان بسيجی در جبهه حضور يافت. پانزدهم مرداد 1362، با سمت كمک آرپی جی زن در پيرانشهر بر اثر اصابت تركش به كمر، شهيد شد. مزار او در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش واقع است.

وصیت نامه:*شهادت دریچه آزادی من از دنیاست.

*شهادت منتهای حرکت یک مسلمان و شهادت آرزوی قلوب عارفان است.

*باید سنگرهای مدرسه خود را حفظ کنید که دشمن نتواند در صفوف شما رخنه کند.

«شهید محمدعلی چاووشیان»

متولد 1334/08/20

شهادت 1359/07/26 سرپل ذهاب

عملیات: اندیمشک

محل خاکسپاری: گلزار شهدای خلدبرین

زندگینامه: بيستم آبان 1334، در شهرستان يزد به دنيا آمد. پدرش عبدالحسين (فوت1337) كارگر كارخانه پارچه‌بافی بود و مادرش بمان جان نام داشت. تا پايان دوره متوسطه در رشته رياضی درس خواند و ديپلم گرفت. كارمند مركز گسترش بود. در رشته ورزشی واليبال فعاليت می كرد. به عنوان بسيجی در جبهه حضور يافت. بيست و ششم مهر 1359، در سرپل ذهاب هنگام حمل مهمات به منطقه توسط نيروهای عراقی بر اثر انفجار خودرو و سوختگی شديد به شهادت رسيد. پيكر وی در گلزار شهدای خلدبرين زادگاهش به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار