نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای

امام خمینی و رهبر معظم انقلاب بار‌ها در سخنرانی‌های خود به حضور زنان در صحنه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره داشته‌اند.
کد خبر: ۳۶۸۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۲ - 06November 2019

رهبر معظم انقلاب درباره حضور زنان در دفاع مقدس چه نظری دارند؟به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، اگر نبودند زنانی که دوشادوش مردانشان از عزت و اقتدار ایران اسلامی دفاع کنند امروز نه انقلاب اسلامی‌ای شکل گرفته بود و نه در برابر حمله صدام به پیروزی رسیده بودیم.

این ادعا زمانی رنگ حقیقت می‌گیرد که به خوبی در جریان حضور همه جانبه زنان در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مطلع باشیم. اتفاقی که نیازمند کار فرهنگی از قبیل سخنرانی و نوشتن کتاب و ساخت فیلم است.

زنان زیادی در طول دوران مبارزه با رژیم ستمشاهی به زندان‌های ساواک افتادند، آنها مبارزه علیه شاه را در کنار مردان به پیش می‌بردند. در زمان دفاع مقدس نیز زنان علاوه بر حضور در خط مقدم در مراکز پشتیبانی و درمانی حضور جدی و ویژه‌ای داشتند.

امام خمینی (ره) درباره حضور خانم‌ها در صحنه انقلاب به شهید محلاتی گفته بودند: «شما فکر می‌کنید به تنهایی شاه را از تخت به زیر کشیدید؟ خیر. سهم خانم‌ها بیش از شماست» امام به خوبی دریافته بود تربیت مادران این سرزمین است که شیرمردان مدافع را تربیت کرده تا در روزهای جنگ و دفاع به میدان‌های نبرد بفرستند و از دین و اسلام صیانت کنند.

امام خمینی (ره) در جایی دیگر گفته‌اند: «من از شجاعت زنان ایرانی احساس غرور می‌کنم. شما زنان دلیر در این پیروزی پیش قدم بودید و هستید. شما مردان را تشجیع کردید. ما همگی مرهون شجاعت‌های شما زنان شیردل هستیم. شما همانگونه که در نهضت نقش اساسی داشتید باید در پیروزی هم سهیم باشید و هر موقع اقتضا کند نهضت کنید و قیام کنید. مملکت از خود شماست.»

حضرت امام خامنه‌ای نیز درباره حضور زنان در انقلاب اسلامی می‌گویند: «خانم‌ها سربازان خط مقدم انقلاب بودند. این به معنای واقعی کلمه است و من این را به عنوان مبالغه نمی‌گویم. اگر زن‌ها با انقلاب سازگار نبودند و این انقلاب را نمی‌پذیرفتند و به آن باور نداشتند مطمئنا این انقلاب واقع نمی‌شد. من به این معنا اعتقاد دارم. اولا اگر آن‌ها نبودند، نیمی از گروه انقلابیون مستقیما در میدان نبودند، ثانیا به طور غیر مستقیم روی فرزندان و شوهران و برادران و محیط خانه اثر می‌گذاشتند. این حضور آن‌ها بود که توانست ستون فقرات دشمن را بکشند و مبارزه را به معنای واقعی کلمه پیش ببرد.»

بعد از انقلاب هم زنان کمک کردند بحران‌های کشور ساده‌تر حل شود. برخی از زنان در عرصه‌های علمی مشغول به تحصیل و پژوهش و تحقیقات شدند، برخی در مساجد کار فرهنگی کردند و برخی به عنوان جهادگر به روستاها و مناطق دورافتاده رفتند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار