در پیام سید عباس صالحی به مناسبت آغاز هفته کتاب عنوان شد؛

مخاطرات دانش کاذب فست‌فودی/ ضرورت مقابله با بحران کتاب‎نخوانی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز هفته کتاب به مخاطرات دانش کاذب فست‌فودی و ضرورت مقابله با بحران کتاب‎نخوانی پرداخت.
کد خبر: ۳۶۹۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲ - 13November 2019

مخاطرات دانش کاذب فست‌فودی/ ضرورت مقابله با بحران کتاب‎نخوانیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «نیکنام حسینی‌پور» دبیر بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در حاشیه برنامه‌های افتتاح پایتخت کتاب ایران، پیام «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد به همین مناسبت را قرائت کرد.

در مشروح این پیام آمده است؛ «کتاب سرمایه ماندگار ملت‌ها، مبداء خیزش‌ها و سند هویت بخش تمدن‌هاست. فروغ هر جامعه و تمدنی، از چراغی بر می‌خیزد که از کتاب پرتو می‌گیرد. ملت‌های بزرگ جهش فرهنگی و علمی خود را با کتاب آغاز و با ثبت آن ادامه دادند.

کتاب پایه و مادر فرهنگ محسوب می‌شود. حلقه ارتباط همه اجزای یک ملت به کتاب متصل است و برمبنای ریشه فرهنگ ثمر می‌دهد. هیچ حوزه عمومی، دانشی و فرهنگی نیست که از کتاب ارتزاق نکند. پیشرفت ایران و ایرانی نیز همواره با کتاب بوده و از این رو اگر به خلق کتاب‌های جدید و تکریم پدیدآورندگان محتوا نیندیشیم، ایران را در گذشته تاریخی خود رها خواهیم کرد.

اکنون در دورانی زندگی می‌کنیم که انقلاب فضای مجازی، فضایی متفاوت نسبت به همه دوره‌های مختلف زندگی تاریخی، اندیشه‌ای و فرهنگی انسان رقم زده است؛ نخست آنکه گرفتار مخاطره دانش کاذب فست‌فودی شده‌ایم، دیگر اینکه اندیشه‌های سست پایه و نوشته‌های غیرواقعی با سرعت در حال تکثیر است، به گونه‌ای که ممکن است در آینده نزدیک، با بحران کتاب نخوانی مواجه شویم.

از این رو پویش ملی کتابخوانی می‌تواند ما را در مقابل تهدید‌های پیش رو مصون بدارد، به شرطی که همگان در این پویش ملی حضور پیدا کنند. در پیمودن مسیر فرهنگ کتابخوانی، نخست باید خانواده را محور این حرکت قرار دهیم و در گام دوم، مدارس، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها اضلاع دیگر جامعه کتابخوان را شکل می‌دهند که به یاری آنان می‌توانیم شاهد جامعه کتابخوان و دانا باشیم.

همچنین کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌های محلی که دریچه‌های تنفسی- فرهنگی شهر هستند در ساختن شهری اندیشور و فرهنگ مدار نقشی موثر دارند.

خوشبختانه فرهنگ کتابخوانی با همت خیرخواهان و تاسیس کتابخانه‌ها به عنوان نهاد‌های فرهنگی (به ویژه در روستا‌ها و شهر‌های کمتر توسعه یافته) رو به گسترش است و امیدواریم گستره کتابخوانی تا دور افتاده‌ترین مناطق کشور وسعت یابد و پیشرفت فرهنگی را همگام با پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی نهادیه کنیم.

خانواده، مدرسه، حوزه، دانشگاه، رسانه‌های گروهی، فرهیختگان و آفرینندگان آثار و نیز مجموعه‌های حاکمیتی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی، باید دست به دست هم دهند تا این پویش ملی فراگیرتر و فضیلت کتابخوانی به یک ضرورت ملی تبدیل شود.

فرهنگ و آیین این مرز و بوم با کتاب عجین است و پیامبر مهربانی‌ها حضرت ختمی مرتبت (ص) که در آستانه میلاد پر سعادتش قرار داریم، به اعجار کتاب، قلب‌ها را تسخیر، جان‌های جویای حقیقت را مجذوب و حال خوش زیستن انسانی و اخلاقی را به جوامع بشری ارزانی کرد.

چه نکو است که با کتابخوانی، افزون بر اینکه حال و روزگار خود را خوش می‌کنیم، جامعه و کشور را به سوی نشاط، شادمانی، پیشرفت و تعالی رهنمون سازیم.»

بیست و هفتمین دوره هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۳ تا ۳۰ آبان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها