مسیری که یک سرباز برای انقلابی شدن در «یک شب طوفانی» طی می‌کند

«یک شب طوفانی» نمایشی در بستر وقایع سال‌های انقلاب است که طی آن شاهد عشقی هستیم که سربازی به نام ابراهیم را در مسیر هدایت قرار می‎دهد.
کد خبر: ۳۷۰۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۳ - 22November 2019

مسیری که یک سرباز برای انقلابی شدن در «یک شب طوفانی» طی می‌کندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، انجمن تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع دفاع مقدس در ادامه اجراخوانی‌های خود در «تماشاخانه سرو»، نمایش‌نامه «یک شب طوفانی» را با موضوع انقلاب اسلامی، روی صحنه دارد.

این نمایشنامه که به قلم «مهدی صالحیار» به نگارش درآمده است، توسط «لیلا فیضی» کارگردانی شده و «حسین میرزاییان»، «سودابه گودرزی»، «وحید موسوی»، «محمدماهان موسوی» و «دیانا نقوی» در آن نقش‌خوانی می‌کنند.

«یک شب طوفانی» روایت سربازی به نام ابراهیم است که شاهد به شهادت رسیدن مردجوانی به نام «احمد» یک انقلابی فعال است و علیه رژیم شاه اقداماتی انجام داده است. خواهر احمد، «فاطمه» نیز که در فعالیت‌های انقلابی حضور دارد، توسط ماموران امنیتی تحت تعقیب است؛ اما ابراهیم در تلاش است تا فاطمه را فراری دهد و در آخر نیز موفق می‌شود او را از دست نیروهای امنیتی برهاند و خودش نیز به جرگه انقلابیون می‌پیوندد.

داستان نمایشنامه «یک شب طوفانی» چندان پیچیده نیست و پی‌رنگ گسترده‌ای نیز ندارد، علاوه بر آن از کارکترهای معدودی نیز بهره برده است. طبعا چنین مواردی سبب خواهد شد که ریتم اجراخوانی با توجه زمان اجرای آن کمی کند باشد؛ اما در عین حال پرداختن به موضوع انقلاب اسلامی در روزهایی که با فقر این موضوع در آثار نمایشی روبه‌رو هستیم، قابل تقدیر است.

«یک شب طوفانی» بدون هیاهو، داستانی را در بستر رویدادهای انقلاب اسلامی ایران روایت می‌کند که عدم وجود چنین داستان‌هایی روی پرده نمایش به‌شدت احساس می‌شود. این نمایش‌نامه از این جهت که به جغرافیایی خاصی اشاره ندارد، می‌تواند در همه جای ایران اتفاق افتاده باشد. این فرامکانی نمایش‌نامه در کنار این نکته که زمان آن نیز کاملا مشخص نیست، از ویژگی‌های بارزی برای آن محسوب می‌شود.

همچنین رویاروی ابراهیم و فاطمه در کنار هم، نوید بوجود آمدن یک عشق در دل التهابات انقلاب را می‌دهد. همچنین حضور کودکی خردسال در کنار آن‌ها، بیننده را از پیروزی محتوم انقلاب در آینده‌ای نزدیک آگاه می‌کند. به‌خصوص اینکه در طول نمایش، صدای طوفان شنیده می‌شود و پس از باز شدن گره‌های داستان و پیوستن ابراهیم به صف نیروهای انقلابی، طوفان به پایان می‌رسد و کودک خردسال نمایش که به علتی تکلم خود را از دست داده بود، لب به سخن می‌گشاید.

حمایت از نمایش‌نامه‌هایی مثل «یک شب طوفانی» موضوع انقلاب اسلامی را دست‌مایه داستان خود قرار داده است و کمک به اجرای صحنه‌ای آن، می‌تواند راه را برای آثاری این چنینی که نیاز و ضرورتی انکارناپذیر در تولید آثار هنری است، باز کند.

انتهای پیام/ 161      

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار