روحانی:

درآمد «سهمیه بندی بنزین» حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان است

رئیس‌جمهور گفت: طرح سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین اجرا شد و درآمد حاصل از این طرح که حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان است.
کد خبر: ۳۷۲۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰ - 03December 2019

درآمد «سهمیه بندی بنزین» حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه و همزمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت در دیدار با جمعی از افراد دارای معلولیت، نخبگان معلول و نمایندگان تشکل های فعال در حوزه معلولان، این دیدار را فرصتی ارزشمند توصیف کرد و اظهارداشت: مهمترین مسئله در این زمینه نگاه مردم و مسئولان به این قشر از جامعه است.

وی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت حدود ۱۰ درصد از مردم جامعه را تشکیل می دهند، گفت: نگاه ما نسبت به این بخش از جامعه باید نگاه انسان های والا و فرهیخته ای باشد که با مشکلات بیشتری زندگی را می گذرانند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه  مقام و جایگاه معلولان عزیز از نگاه  انسانی ، اسلامی و اجتماعی با سایر افراد متفاوت نیست، افزود: تفاوت بین افراد دارای معلولیت با سایر اقشار جامعه این است که آنها با سختی و فشار بیشتری زندگی خود را می گذرانند و ممکن است محدودیت های بیشتری در فعالیت های خود داشته باشند.

روحانی با بیان اینکه هیچگونه محدویتی از لحاظ اجتماعی، شغلی و فعالیت علمی نباید برای این عزیزان وجود داشته باشد، تاکید کرد: اگر وزارت خانه یا دستگاهی برای این قشر از جامعه محدودیتی قائل شده که دقیق نبوده و ناصواب است، از وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی می خواهم بررسی کرده و این نواقص را برطرف کند.

وی افزود: ممکن است در دستور العمل های اجرایی نواقضی وجود داشته باشد که باید برطرف کنیم تا برای افراد دارای معلولیت مشکلی ایجاد نشود.

کار و خدمت به افراد دارای معلولیت موجب افتخار ما است

رئیس جمهور، موفقیت ۱۴ نفر از دانش آموزان معلول در کسب رتبه دو رقمی آزمون سراسری دانشگاهها در سال جاری را بسیار مهم و ارزشمند دانست و افزود: برای دولت افتخار است که بتواند برای همه مردم مخصوصا کسانی که دارای محدودیتی هستند، کار و تلاش کند.

روحانی با اشاره به اینکه دولت های یازدهم و دوازدهم نسبت به جامعه معلولان با حساسیت برخورد و تلاش کرده در حد توان خود خدمت بیشتری به این قشر از جامعه انجام دهد، خاطرنشان کرد: البته بدلایل مختلف نتوانستیم همه اهداف خود را اجرایی و عملیاتی کنیم.

وی در تشریح مشکلات پیش روی دولت یازدهم و دوازدهم، اظهارداشت: در دو سال اول دولت یازدهم در تحریم قرار داشتیم، بعد از آن با کاهش شدید قیمت نفت مواجه شدیم به طوری که قیمت نفت به طور میانگین از ۱۱۲ دلار در هر بشکه به کمتر از ۳۰ دلار رسید و فشار اقتصادی زیادی به دولت وارد شد.

رئیس جمهور گفت: البته اواخر سال ۹۴ و در سال ۹۵ با اجرایی شدن توافق برجام توانستیم نفت بفروشیم و روابط بانکی و تجاری با کشورها داشته باشیم و سرمایه گذاران خارجی و داخلی موفق به سرمایه گذاری در کشور شدند و شرایط بهتر شد اما دوباره با خروج غیرقانونی آمریکا از برجام با مشکل تحریم و فشار اقتصادی بی سابقه ای مواجه شدیم.

روحانی در ادامه با اشاره به وقوع حوادث و بلایای طبیعی همچون زلزله کرمانشاه و سرپل ذهاب در سال ۹۷ و سیل گسترده اوایل سال جاری که ۲۵ استان کشور را در برگرفت و خسارت های فراوانی ایجاد کرد، افزود: همه تلاش دولت در سال های اخیر این بوده که برغم مشکلات اقتصادی خسارت های عظیم زلزله و سیل در کشور را جبران کند.

وی در این همین رابطه به گزارش ارائه شده از سوی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درمورد بازسازی و ساخت واحدهای مسکونی ویران شده بر اثر زلزله اشاره کرد و اظهارداشت: با تلاش ها و اقدامات انجام شده تاکنون ۷۰ هزار واحد مسکونی بازسازی شده و از ۶۶ هزار واحد احداثی نیز حدود ۵۵ هزار واحد مسکونی تکمیل شده و واحدهای باقیمانده نیز به زودی آماده و تحویل داده خواهد شد.

رئیس جمهور در ادامه به تحریم بی سابقه آمریکا علیه ملت ایران با خروج از برجام و اعمال فشار اقتصادی سنگین به ملت اشاره کرد و افزود: این تحریم های بی سابقه که به گفته خودشان سخت ترین فشار اقتصادی بوده است  با این هدف انجام شد که به خیال خودشان تا پایان سال ۹۸ ما را به زانو درآورند و نه تنها آمریکا  که کشور جانی و تروریست است، سایر کشورها نیز فکر می کردند این اتفاق در مورد ایران خواهد افتاد.

روحانی افزود: برغم همه این فشارهای اقتصادی سنگین و تحریم های ناعادلانه، مردم ایران عزت خود را حفظ کردند و با مقاومت و تحمل سختی ها، از شرایط سخت ایجاد شده عبور کرده و پیروز شدند و نشان دادند که با ایستادگی و مقاومت خود اجازه نخواهند داد دشمن به اهدافش دست یابد.

وی با بیان اینکه با مقاومت ملت ، امروز شرایط به گونه ای است که آنها خودشان بدنبال گفت و گو و مذاکره هستند و پیام های خصوصی می فرستند، گفت: پیام ها و درخواست هایی که به صورت خصوصی  برای مذاکره می فرستند برخلاف شعارهایی است که به صورت عمومی مطرح می کنند و اروپایی ها که واسطه هستند نیز این را می دانند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه تلاش ما این است که فشار را بر قشر آسیب پذیر کاهش دهیم، گفت: علت اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین این بود که با افزایش بی رویه مصرف،در شرایط تحریم  نیازمند واردات بنزین نشویم.

 درآمد طرح اصلاح قیمت بنزین در اختیار اقشار آسیب‌پذیر قرار می‌گیرد

روحانی با بیان اینکه با ادامه روند افزایش مصرف بنزین، در سال 1400 دوباره به وارد کننده بنزین تبدیل می شدیم، افزود: برای اینکه بتوانیم خودکفا باشیم و مصرف بنزین را کنترل کنیم، طرح سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین اجرا شد و درآمد حاصل از این طرح که حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان است نیز به طور کامل در اختیار اقشار آسیب پذیر جامعه قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه همه تلاش ما این است که در مقابل فشار دشمنان بایستیم، گفت: اما در عین حال روند توسعه و پیشرفت کشور را فراموش نکرده ایم و افتتاح راه آهن میانه – بستان آباد که در روزهای گذشته انجام شد و اتصال ۵ استان کشور به راه آهن سراسری، افتتاح طرح های بزرگ زیر ساختی در استان های مختلف کشور دلیل آن است.

رئیس جمهور با بیان اینکه قبول داریم بدلیل فشارهای بی سابقه دشمنان، حرکت توسعه کند شده است ، گفت: برغم همه مشکلات این حرکت متوقف نشده و ما دنبال توسعه راه آهن چابهار به زاهدان هستیم و سعی خواهیم کرد تا آخر دولت این طرح افتتاح شود.

روحانی افزود: این دولت در همین شرایط سخت گاز را به زاهدان رساند و در همین شرایط سخت بود که خط ترانزیت ریلی از جمهوری آذربایجان و روسیه تا رشت و بندرعباس و در آینده چابهار ادامه می یابد.

وی با بیان اینکه باید بیشتر به فکر اقشاری که در سختی و مشکلات هستند باشیم، گفت: متاسفانه بر اثر حوادث طبیعی و غیرطبیعی گوناگون از جمله تصادفات، سیل و زلزله  و بیماری های ژنتیکی و غیر ژنتیکی که جامعه با آن درگیر است  معلولیت ها رخ می دهد پس ما باید کاری کنیم  که این علت ها کاهش یابد و با قوانین کارآمد مانع از بروز معلولیت های جدید شویم.

رئیس جمهور از انجام غربالگری توسط سازمان بهزیستی به عنوان یک کار مهم و ارزشمند  که می تواند از بروز معلولیت پیشگیری و جلوگیری کند نام برد و افزود: درمان ، خدمات اورژانس و ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی همگی برای جلوگیری از معلولیت تاثیرگذار است.

روحانی دربخش اقدامات دولت برای افراد دارای معلولیت به تصویب قانون حمایت از معلولان در این دولت اشاره کرد و افزود:درمورد این قانون اصرار ما این بود که به عنوان وظیفه کار کنیم زیرا اعتقاد داریم معلولان سرور و عزیز ما هستند و ما خدمتگزار و خادم آنها هستیم.

وی با بیان اینکه برای معلولان عزیز هر کاری انجام دهیم وظیفه قانونی، انسانی و شرعی ما است ، گفت: البته بخش بزرگی از کار در اجرا و عمل توسط خانواده معلولان، سازمان ها و گروههای مردم نهاد فعال در این حوزه انجام می شود که بسیار ارزشمند است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه از لحاظ دینی و فهم اسلامی انجام هرعملی که سخت تر است، اجر و پاداش بیشتری نزد خداوند دارد، گفت: جای هیچ تردیدی نیست که فعالیت معلولان که با سختی فراوانی انجام می شود، اجر و پاداش بیشتری نزد خداوند دارد.

روحانی با تاکید بر اینکه همه دستگاه ها برای فراهم کردن امکانات و شرایط برای افراد دارای معلولیت وظیفه دارند، افزود: ما باید در همه بخش ها امکانات آسایش معلولان عزیز را فراهم کنیم و با همین هدف لایحه جامعی برای حمایت از معلولان در دولت تهیه، تصویب و به مجلس تقدیم شد.

 اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از معلولان 

وی با بیان اینکه قانون مصوب حمایت از ایثارگران نیز سال ها بعد از تصویب و اجرایی نشدن در دولت گذشته، توسط دولت یازدهم و در آغاز به کار این دولت اجرا شد، افزود: قانون حمایت از معلولان را نیز عملیاتی و اجرایی می کنیم و در همین سال سخت، ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای اجرای آن اختصاص دادیم تا اجرایی شود و سال آینده نیز با اختصاص اعتبار لازم، گام بعدی را بر می داریم .

رئیس جمهور با بیان اینکه معلولان عزیز کارهای بسیار بزرگی در جامعه انجام داده اند و در صحنه های مختلف اجتماعی علمی ، ورزشی  افتخار آفریده اند و در شرکت های دانش بنیان نیز فرصت خوبی برای حضور این قشر فراهم شده است، گفت: وظیفه ما توانمند سازی معلولان و دادن فرصت برابر است که در این صورت خود این عزیزان مشکلاتشان را حل خواهند کرد.

روحانی با اشاره به اقدام خوب انتخاب برخی از مدیران سازمان بهزیستی از جامعه معلولان کشور، گفت: امیدوارم تا پایان دولت تدبیر وامید بتوانیم  خدمات بیشتری به عزیزان دارای معلولیت داشته باشیم.

پیش از سخنان رئیس جمهور،وحید قبادی دانا معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی طی سخنانی به تشریح اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در حمایت و رسیدگی به وضعیت افراد دارای معلولیت و حل مشکلات این قشر از جامعه، تصویب قانون حمایت از معلولان و اختصاص اولین بودجه برای اجرای این قانون در هفته گذشته را نشان از توجه ویژه دولت تدبیر و امید به معلولان دانست.

وی افزود: مستمری معلولان مددجو در دولت تدبیر و امید سه تا پنج برابر شده است و از 116 هزار مسکن  تهیه شده از ابتدای تاسیس سازمان بهزیستی تا کنون برای معلولان نیازمند، نزدیک به 80 هزار واحد در دولت های یازدهم و دوازدهم ساخته شده است.

همچنین محمد شریعتمداری وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی نیز در سخنان کوتاهی با بیان اینکه وقت سخنرانی خود را به نمایندگان معلولان داده است، ضمن تبریک روز جهانی معلولان گفت: 33 هزار معلول در دانشگاه های کشور مشغول تحصیل و تحقیق و پژوهش هستند و 14 دانش آموز معلول در آزمون سراسری امسال رتبه دو رقمی کسب کرده اند.

در ادامه محمود نژاد مشاور رئیس سازمان بهزیستی و مدیرعامل انجمن دفاع از معلولان، آیدین نعمتی موسس اولین دانشگاه مجازی معلولان و سهیل مدنی مدیرعامل شبکه ملی نابینایان و مدیر مسئول ایران سپید به نمایندگی از سوی جامعه معلولان در سخنانی به بیان دیدگاه و طرح مشکلات و نیازهای افراد دارای معلولیت در کشور پرداختند.

خارج شدن عصا و ویلچر معلولان از شمول کالاهای لوکس در قانون واردات ، بیمه توان بخشی معلولان بویژه کودکان معلول، رفع تبعض از معلولان و ایجاد فرصت های برابر برای این قشر، استفاده از درآمد حاصل از حذف یارانه دهک های برخوردار برای کمک به معلولان نیازمند و ممانعت از تعدیل نیروهای معلول در شرکت های دولتی  از جمله خواسته های مطرح شده از سوی این افراد بود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها